If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Herhaling: vernislaag met doffe plekken

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Leonardus

Herhaling: vernislaag met doffe plekken

Berichtdoor Leonardus » Ma Mar 07, 2016 5:14 pm

Geachte forumleden, enkele jaren geleden heb ik dit onderwerp ook al eens aan de orde gesteld, heb toen diverse tips gekregen en heb die uitgeprobeerd: helaas, het probleem is niet opgelost.
Het zit zo:
Na het schilderen breng ik een laag met retoucheervernis aan. Deze laag droogt op met allemaal doffe plekken erin, zelfs binnen eenzelfde kleur. Bij volgende lagen worden de goed gedekte lagen steeds glanzender maar de doffe plekken blijven. Een mooie strakke vernislaag lukt me dus NOOIT, en het eindresultaat met doffe plekken is zo lelijk dat ik het er met terpentine weer af moet halen; sommige schilderijen waar ik een half jaar aan heb gewerkt zijn op die manier onherstelbaar verwoest. Om gek van te worden!
Ik heb alles geprobeerd: diverse lagen gesso als ondergrond, geen terpentine maar terpentijn en medium om de verf te verdunnen waar dat nodig was etc... na afloop met medium nog een paar keer goed ingewreven (oiling out, zoals me eerder al hier werd geadviseerd)... maar niets helpt.
Wat doe ik in hemelsnaam fout?
Ik gebruik de grote tubes verf van Winsor and Newton, werk keurig van mager naar vet (vaak ook maar een laag nadat de ondergrond goed is uitgedroogd), gebruikte destijds Talens vernis uit een spuitbus, deze keer Old Holland Dammar Retoucheervernis uit een fles, doe alles volgens de regels van de kunst... maar die doffe plekken komen bij elk schilderij weer terug, het vernissen is steeds een drama dat me echt wanhopig maakt!\
Wat doe ik nou toch fout??...

Bij voorbaat dank!

Leonardus

Jonne

Re: Herhaling: vernislaag met doffe plekken

Berichtdoor Jonne » Ma Mar 07, 2016 10:13 pm

Misschien toch niet goed genoeg laten drogen? (lees: jaren) Kan me voorstellen dat dit gebeurt als bijvoorbeeld stoffen uit de terpentijn gaan verdampen in de loop van de tijd, en al onder een vernislaag zitten...

Leonardus

Berichtdoor Leonardus » Di Mar 08, 2016 1:24 pm

Hallo Jonne, nee, dat kan het niet zijn: retoucheervernis kun je al opbrengen zodra de verf droog aanvoelt. Deze vernissoort is immers poreus waardoor de onderliggende verf verder kan drogen. Trouwens, het probleem doet zich ook voor als ik schilderijen pas na vijf jaar ga vernissen (zoals ik laatst deed). Met het uitdrogen kan het dus niks te maken hebben.
Wil je weten wat ik schilder? Kijk dan es op mijn website www.leomartinus.org

Leonardus

Berichtdoor Leonardus » Za Mar 19, 2016 3:20 pm

Ook op andere manieren dan via dit forum heb ik geprobeerd een oplossing voor dit probleem te vinden. Het lijkt er helaas op dat niemand een oplossing weet. Ben ook een beetje verbaasd dat ik hier maar een enkele reactie heb gekregen (Jonne, bedankt!)
Ik schijn alles redelijk volgens de regels te doen en toch blijf ik die doffe plekken maar in de vernislaag houden. Als je een half jaar aan een schilderij werk en de uiteindelijke afwerking, de vernislaag, de finishing touch, wordt elke keer weer een daverende mislukking, dan zinkt de moed je uiteindelijk in de schoenen. Dan zit je mt een prachtig schilderij maar de afwerking is te slecht om zelfs maar te laten zien aan andere mensen...
Ik ga maar een nieuwe hobby zoeken denk ik... postzegels verzamelen ofzo....
Dank voor het meedenken.
Groet,
Leonardus
Wil je weten wat ik schilder? Kijk dan es op mijn website www.leomartinus.org

Jonne

Berichtdoor Jonne » Za Mar 19, 2016 3:24 pm

Nouja, ik weet niet of je rookt etc., maar je kunt er ook voor kiezen het niet te vernissen. Ik heb altijd geleerd olie pas echt na minstens drie jaar te vernissen met slotvernis...
Misschien ligt het probleem bij de verf die je gebruikt in plaats van bij de vernis? Of mediums?

Retoucheervernis heel anders is dan een slotvernis. Een retoucheervernis breng je toch meestal aan om er daarna overheen te schilderen? Die is niet gemaakt als eindvernis, misschien dat je eens kan proberen om tussendoor geen retoucheervernis aan te brengen en als het werk klaar is na een paar jaar enkel slotvernis aan te brengen.

richard

Berichtdoor richard » Za Mar 19, 2016 6:06 pm

Eigenlijk vernis ik nooit. Ik schilder met acryl, maar toen ik met olie schilderde heb ik ook nog nooit een schilderij in de vernis gezet.

Maar waarom informeer je niet eens bij een professioneel restaurateur of serieuze lijstenmaker. Misschien willen die je wel helpen?

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Za Mar 19, 2016 10:59 pm

Het slagen van een vernislaag hangt van teveel omstandigheden af. Is de onderlaag goed droog, is er goede kwaliteit verf gebruikt,is op de juiste manier geschilderd, is de vernis van goede kwaliteit, is alles op kamertemperatuur en vrij van vochtaanslag,is de vernis goed aangebracht,redenen te over om nooit te vernissen.
Een schilderij 3 jaar bewaren voordat je het vernist wordt door professionele kunstenaars nauwelijks nog gedaan. Zij laten hun werk niet zo lang in een hoek staan ;)

Jonne

Berichtdoor Jonne » Zo Mar 20, 2016 9:53 am

Ik vernis zelf ook niet hoor en ben het ook niet van plan, maar als Leonardus per se wil vernissen... Heeft ie inderdaad wat goed advies nodig denk ik. Niet van "ons" in het algemeen amateurs maar inderdaad van een prof.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Mar 29, 2016 8:20 pm

Een retoucheervernis is eigenlijk bedoeld om wijzigingen aan te brengen.

Dat er na het vernissen met retoucheervernis doffe plekken verschijnen doet me denken aan een onjuiste opbouw waarbij de
vernis wordt opgezogen door de onderlaag.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Jobiezen

Berichtdoor Jobiezen » Zo Nov 13, 2016 12:49 pm

Als volgt:
-gebruik geen retoucheervernis meer. Wacht tot t voldoende droog is. Als je dun werkt hoef je echt niet 6 mnd te wachten. 2 maanden is zat. Zit er veel bruin pigment in t schilderij dan droogt t nog sneller.
-Na droging direct slotvernis.
- gebruik nooit spuitbussen. Gewoon een kwast en een potje.
-breng een dunne laag vernis op.
-De ingeschoten plekken kun je na droging met een kwast en een warme föhn bewerken. Leg t schilderij plat en zorg voor goed strijklicht zodat je kunt zien waar je bent gebleven. Vernissen vraagt geduld.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Nov 24, 2016 6:23 pm

Misschien de volgende toch een schildermedium gebruiken tijdens het schilderen met olieverf.
Een gewoon schildermedium voor olieverf van b.v. Talens voldoet uitstekend.
Met zulk een medium voorkom je het inschieten van de verf.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”