If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Prof. kwaliteit olieverf, welke is de beste?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ruttie85

Prof. kwaliteit olieverf, welke is de beste?

Berichtdoor Ruttie85 » Vr Feb 12, 2016 7:05 pm

Hallo mede-forummers, ik werk alweer enige tijd (zo'n twee jaar) met een oude hobby die is gaan herleven; schilderen. Nu heb ik dat altijd met olieverf gedaan, en ik moet zeggen, hoe meer je schildert, hoe hoger je niveau ook wordt. Ik loop er soms tegen aan dat mijn (soms oude voorraad) verf mij niet goed kan 'bekoren' in resultaat. Ik gebruik verschillende merken door elkaar; Van Gogh van Talens, Georgian Daler Rowney en Lukas Studio. Allemaal studiekwaliteit. Ik overweeg wel eens over te stappen op prof.kwaliteit. Vooral bij het mengen en verwerken (ik werk vaak alla prima) vind de verf en kleurkracht snel modderig worden. Ik hoor weleens dat dit bij hogere kwaliteit minder is, en dat door fijnere maling de kleuren beter en helderder blijven bij verwerking. 1 merk wat er in elk geval uitgaat is Georgian, want ik heb het idee dat daar vooral veel vulmiddel in zit. Hoe zijn jullie ervaringen, en welk merk heeft jullie voorkeur?

clutterbilly

Re: Prof. kwaliteit olieverf, welke is de beste?

Berichtdoor clutterbilly » Za Feb 13, 2016 12:59 pm

Zelf schilder ik bijna altijd met verf van Old Holland, dat is een topkwaliteit verf met heel veel pigment erin. Maar wel erg duur, goedkoopste tubes rond de 8 euro maar de duurste reeks is tegen de 60 euro voor een tubetje van 40ml dus die ga je niet alla prima even op een doek smeren :-)

Ik heb ook verf van Winsor en Newton en soms gebruik ik ook van Gogh, bijvoorbeeld de gebrand omber is daar weer heel fijn van. Rembrandt is een ook erg goed maar heb ik zelf weinig ervaring mee.

Misschien kun je voor de aardetinten (waar sowieso weinig en niet dure pigmenten in zitten) de goedkopere verf gebruiken en bijvoorbeeld de cadmium geel, rood en dure blauwsoorten als ceruleum en kobalt van de duurdere merken kopen.

*Kees

Berichtdoor *Kees » Wo Feb 24, 2016 3:11 pm

Ik heb weinig ervaring met olieverf, wel met acryl en aquarel, maar het principe is het zelfde: professionele verf bevatten geen vulstoffen maar 100% pigment; bovendien zijn die pigmenten fijner gemalen/gewalsd, waardoor de kleurafgifte beter is. Tevens hebben studiekwaliteiten minder kleuren, bijvoorbeeld geen dure cadmium of kobalt/ceruleum-pigmenten en vallen ze dus vaker terug op hues, dat zijn mengsels van meerdere goedkopere pigmenten die zo goed mogelijk een dure, originele kleur benaderen. Het nadeel van hues is, dat ze bij menging vaker een modderig effect geven. Er zijn dus veel voordelen aan professionele kwaliteit.
Toch zijn ook de studieverven best goed en zijn de pigmenten die gebruikt worden doorgaans hetzelfde als van de professionele verf. Qua kosten, bedenk ook dat je minder verf nodig hebt als je artist qualities gebruikt.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Feb 24, 2016 11:02 pm

Voor de aardekleuren kan je gewoon de studiekwaliteit aanschaffen en verder de professionele kwaliteit.
Dus b.v. van Gogh voor de aardekleuren en Rembrandt voor de andere kleuren.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

*Kees

Berichtdoor *Kees » Zo Feb 28, 2016 9:12 pm

Klopt, maar juist die aardekleuren zijn niet zo duur, dus daar valt niet zoveel besparing te behalen met studiekwaliteit. Ondertussen werk je dan wel met een verf met een zwakkere kleurkracht. Dus kan je beter studiekwaliteit gebruiken als je gewoon aan het oefenen bent, terwijl voor iets wat je op wilt hangen artist kwaliteit logischer is. Zie dit lijstje bij een bekende grote zaak:

40 ml Titanium Wit en Cadmium Red Light
Old Holland (Artist) €8,10 en €34,25
Talens Rembrandt (Artist) €7,45 en € 17,20
Talens Van Gogh (Studie) €5,80 en €7,70
Winsor & Newton Artist €6,50 en €18,00 (37 ml)
Winsor & Newton Winton (Studie) €4,25 en €4,25 (hue)

Het verschil in pigmenten is vooral groot bij de dure kleuren. Vooral tussen de merken is een verschil, Talens is redelijk goedkoop.

Ruttie85

Berichtdoor Ruttie85 » Ma Feb 29, 2016 11:58 am

Bedankt voor het meedenken! Ik overweeg inderdaad om bij de duurdere pigmenten prof. Kwaliteit te gebruiken. Vooral bij het mengen irriteert het mij dat het snel modderig wordt. Je ziet dat vooral bij imitatiepigmenten, Georgian vermeldt altijd welk pigment dat is. Bij gebrande Siena is het bijv. Trans-iron oxide. Als het eenmaal geschilderd is zie ik zelf geen verschil. Het is meer de verwerking ervan.

Cederzo

Berichtdoor Cederzo » Wo Apr 13, 2016 8:21 pm

IK heb zelf eerst 2 jaar geschilderd met Winton, dan een half jaar geleden overgestapt op professionele olieverf, paar tubes van Rembrandt, Old Holland en WinsorNewton. Ik merk dat ik vooral gewoon minder verf nodig heb, je voelt goed dat er meer pigment in zit en dat je mengsels krachtiger zijn. Als je realistisch wil schilderen is het mijns inziens meer dan de moeite waard om de investering te doen.

Oscar1

Berichtdoor Oscar1 » Ma Feb 12, 2018 11:53 am

Bij de dure pigmenten, kobalt en cadminium is er duidelijk verschil. Dat de A-merken geen vulstoffen gebruiken klopt niet. BIj mijn weten is het enige A-merk dat geen vulstoffen gebruikt oud holland, die tubes werden met de hand gevuld. Ook schmincke brengt een topprodukt, en sennelier, Blockx uit Belgie. Dat wil niet zeggen dat er met de studiekwaliteiten geen mooie resultaten te bereiken zijn. HEt ligt ook aan de onderwerpen die men schildert. Een portret is iets anders dan een stilleven og landschap.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Feb 12, 2018 11:53 pm

Ach in het algemeen kan je wel zeggen dat de meer gepigmenteerde verven een mooier en sterker resultaat
leveren. Het beste kan je dat zien als je 2 dezelfde onderwerpen schildert .Het 1ne met studiekwaliteit en het andere met de A-kwaliteit.

Ik zeg met opzet niet met professionele kwaliteit omdat grote werken door professionele schilders toch dikwijls met studiekwaliteit worden geschilderd.
ANTONI

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Vr Feb 16, 2018 10:54 am

Beste Ruttie ....
Ik lees je vraag/opmerking: "Vooral bij het mengen en verwerken (ik werk vaak alla prima) vind de verf en kleurkracht snel modderig worden".
Duurdere verven zijn vaak mono-gepigmenteerd. Eén enkel pigmenttype zorgt voor betreffende tint. Daarnaast is het gehalte aan pigmenten meestal wat hoger. Dat komt weer ten goede aan de kleurkracht en briliance.
Bij de studiekwaliteit worden bepaalde tinten bereikt door meerdere typen pigmenten te combineren. Ze zijn dus "niet monogepigmenteerd".
In je werk bereik je een bepaalde tint door de verschillende kleuren te mengen. Bij monogepigmenteerde verven meng je dus minder soorten pigmenttypen. Het resultaat is dan soms dat het er minder modderig uitziet.
Maar meestal moet je de oorzaak zoeken in het gebruik van te veel kleuren op het palet. Het is heel verstandig om te werken met een beperkt aantal verven op het palet. Hiermee bedoel ik niet dat je vanuit de primaire kleuren rood, geel en blauw alles moet mengen. Neem eens de tijd, kijkende naar het onderwerp en de hoofdtonen die daarin voorkomen, om die verven te nemen die zich ook onderling goed laten mengen. Kies ook bewust voor transparante of dekkende verven. Voor de schaduwen is het mengen met de complementaire kleuren van belang. Maak een keuze uit een warme of/en een koele complementaire kleur. Voor sommige schilderijen heb ik maar 5 of 6 verven op mijn paneel. Het is dan een openbaring om te zien hoeveel tinten je daaruit kan mengen. MINDER = MEER. Vermijdt zoveel mogelijk het gebruik van: zwart, ruwe omber, van Dijckbruin. Maak de donkere tinten door mengen van bijvoorbeeld ultramarijnblauw+alizarin crimson + gebrande omber 0f Viridian groen met gebrande sienna. Enkele van mijn olieverven zijn al 40 jaar oud. Sommige Van Gogh, anderen Rembrandt. De laatste tijd koop ik meestal Rembrandt of Winsor & Newton Artist. Duur ..... ? Zoals ik veelal werk, in dunne transparante lagen .... je doet eindeloos lang met een tube verf. Dus ja ... het kost veel geld maar als de buit eenmaal binnen is ... dan valt het wel mee. Succes met je leuke hobby.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Feb 17, 2018 12:14 am

Het modderige ontstaat gewoon doordat er te veel kleuren worden gemengd .
Dit effect ontstaat ook bij meer gepigmenteerde verven.
Het is onervarenheid waardoor je te lang doorgaat met mengen.
Het geknoei begint dikwijls al door zwart te verkrijgen door mengen van meerdere kleuren.Als je daar geen ervaring mee hebt wordt het gewoon een grote modderpartij.
Laat iedereen maar kletsen en gebruik gewoon Oxide Zwart.
Je kan het maar je moet het zelf doen, want praktijk is de beste leermeester.
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”