If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Olieverf welke?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

yvoroy

Olieverf welke?

Berichtdoor yvoroy » Ma Apr 20, 2015 9:20 pm

Ik ben nog niet zo lang aan het tekenen met pastel nu gaat dat heel erg goed en wil ook eens proberen om met verf aan de slag te gaan en dan ook het liefst met olieverf. Nu heb ik van mijn schoonvader acrylverf ge erft maar mijn vraag is kan ik voor olie verf wel de zelfde kwarten gebruiken? Want daar had hij een paar hel goeden van die hij wel gebruikte voor de acrylverf.
En welke olieverf kunnen jullie aanraden?
Alvast bedankt.

Nannako

Re: Olieverf welke?

Berichtdoor Nannako » Ma Apr 20, 2015 9:55 pm

Er zijn twee soorten borstels.

-natuurlijke
-synthetische

De meeste borstels voor acryl zijn syntetish, omdat acrylverf en water natuurlijke borstels aantast. Je mag acrylborstels voor olieverf gebruiken, je *kan* olieborstels van natuurhaar voor acrylverf gebruiken, maar weet dat die kunnen aangetast worden door de acrylverf en het water.

Merken olieverf, dit zijn de merken die ik zelf al gebruikt heb:

-Winsor & Newton: heel heel heel goed merk, zelfs de studentverf is van hele hoge kwaliteit, hebben alle nieuwste pigmenten, gebruiken alleen de beste pigmentbatches voor hun artist oil, hebben de beste cadmiumalternatieven, PY74, PR65 enz. , gebruiken bijna altijd enkele pigmenten waar mogelijk
de mensen die voor W&N werken weten heel veel van materiaal, altijd bereid vragen te beantwoorden over hun producten, altijd bereid om te zeggen wat ze gebruiken en altijd bereid je te helpen
-Sennelier: heel goed merk, volledig gebonden in saffloer, heel veel keuze, hebben net zoals W&N veel moderne pigmenten
-Lefranc & Bourgois: heel goed merk, van dezelfde industriele group als W&N
-Schmincke: heel goed merk, hun Norma lijn is heel goed, altijd consistente kwaliteit, maar ik hou niet van hun Mussini lijn, er zit damar in, ik been geen fan van damar, hun Norma lijn is niets mis mee en heel goed

-Blockx: goed merk, niet zo veel soorten maar hoge kwaliteit, heel leuk om mee te werken, vriendelijke mensesn, spreken nederlands
-Talens: : goed merk, niet genoeg enkele pigmeten, maar hoge kwaliteit, vriendelijke mensen, spreken nederlands
-Williamsburg: goed merk, maar hele stugge verf, is iets dat je ofwel leuk of niet leuk vind, als je niet van stugge verf houd, vermijd dit merk
-Maimeri goed merk, zelfde leuke honige en boterachtige verf als Blockx, heel leuk om mee te werken, hebben wel niet veel moderne pigmenten

-Old Holland slecht merk vind ik, veel te veel tubes hebben overschotpigmeten, soms 4 of meer pigmeten in 1 tube, veel lichte kleuren zijn niet in saffloer gebonden dus vergelen ze, hun wit vergeelt, te grote goedkope pigmenten die hun verf stug maakt, veel te duur
-Gamblin heel slecht merk vind ik, het duurde jaren voor ze een niet gelend wit hadden, beantwoorden emails niet
-Mc Graham geen goed merk vind ik, gebruiken walnoot als binder, zelfs in lichte kleuren, walnoot vergeelt, heel weinig keuze uit pigmenten

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Apr 20, 2015 10:50 pm

yvoroy schreef:Ik ben nog niet zo lang aan het tekenen met pastel nu gaat dat heel erg goed en wil ook eens proberen om met verf aan de slag te gaan en dan ook het liefst met olieverf. Nu heb ik van mijn schoonvader acrylverf ge erft maar mijn vraag is kan ik voor olie verf wel de zelfde kwarten gebruiken? Want daar had hij een paar hel goeden van die hij wel gebruikte voor de acrylverf.
En welke olieverf kunnen jullie aanraden?
Alvast bedankt.

Er zijn merken olieverf te over,Yvoroy.
Daarbij vele kwaliteiten.Ik ga die niet allemaal benoemen.
Een goede kwaliteit is Talens Van Gogh fijne olieverf. Een vrij populaire verf,die praktisch overal te koop is.
En niet te vergeten een redelijke prijs.
Je kan zeker de kwasten gebruiken van je schoonvader.
Voor olieverf gebruik ik zelf de varkensharen kwasten en voor kleine details met wat dunne olieverf synthetische kwasten.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

yvoroy

Berichtdoor yvoroy » Di Apr 21, 2015 1:29 am

Bedankt hier heb ik wat van geleerd hoor, op naar mijn zoektocht.

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Di Apr 21, 2015 2:53 pm

Toevallig ben ik zelf ook al een tijdje, veel te lang, hier informatie over aan het verzamelen. Heel wetcanvas uitgespit, veel geleerd in theorie nu over naar praktijk. Vergeet niet dat wat mensen ook schrijven hun mening is :) er zijn natuurlijk een aantal feiten zoals pigmenten, samenstelling en dergelijke. Maar waar de een, een stugge verf geweldig vind, kan een ander dat verschrikkelijk vinden. Doet niets af aan de kwaliteit van het materiaal an sich.

Daarbij heb ik als starter met olieverf niet de behoefte om meteen 25 euro ( of nog meer) aan een tube uit te geven. Als ik zelf nu moet kiezen zal ik starten met maimeri classico. Deze staat qua prijs/kwaliteit/ervaringen momenteel gewoon bovenaan bij mij. Ik hoop dat ik er met het schilderen straks ook zo over denk :mrgreen:

yvoroy

Berichtdoor yvoroy » Di Apr 21, 2015 3:38 pm

Ja ik denk ook dat ik het eerst met een paar goedkope kleurtjes ga proberen. Heb wel veel acryl verf ook hier nog nooit mee gewerkt dus ik ga kijken wat mij beter bevalt. Ik zie wel erg op tegen de tijd dat het schilderij moet drogen met olieverf. Je kan er dan toch wel met meerdere kleuren over elkaar heen werken tegelijk? Ik neem aan dat dit juist de bedoeling is. En ja acrylverf droogt weer erg snel dus dat kan ook een nadeel zijn. Ben benieuwd wat ik prettiger vindt. Ga trouwens eerst beginnen met acryl omdat ik daar al verf van heb van mijn schoonvader. Allemaal Rembrandt dus dit zal wel goed zijn toch? Jij ook veel succes Rebecca!

Nannako

Berichtdoor Nannako » Di Apr 21, 2015 4:27 pm

De tijd dat olieverf moet drogen is meestal een beetje overdreven. Olieverf van nu droogt sneller dan vroeger, men zorgt er nu voor dat verschilende pigmenten en binders, op ongeveer dezelfde tijdspanne drogen, (door de oliebinder te manipuleren, of door een droger toe te voegen).

Olieverf die niet super dik is aangebracht is "aanraakdroog" na een paar dagen, olieverf gaat nog veranderingen door maanden later, maar olieverf die niet aangebracht is als dikke impasto, is niet meer "nat" na een paar dagen.

Het is veel langzamer dan acrylverf, dat wel. Acryl zonder retarder kan je niet echt meer bewerken na 5 minuten, olieverf kan je na enkele uren nog altijd manipuleren. Het verschil is relatief gezien, heel groot.

Nannako

Berichtdoor Nannako » Di Apr 21, 2015 5:01 pm

yvoroy schreef:Je kan er dan toch wel met meerdere kleuren over elkaar heen werken tegelijk?

Als je Alla Prima werkt kan je onmiddelijk 1 kleur over de andere gebruiken zonder de onderlaag te storen. Dit vereist oefening, in het begin zal je onderlaag altijd willen mengen met je nieuwe kleur, maar na een beetje oefening bepaal je alles zelf.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Apr 21, 2015 5:21 pm

Het prettige heb ik gevonden,dat er Van Gogh olieverf losse tubes van 22 ml verkrijgbaar zijn. Je behoeft dus niet direct een set of grotere tubes
aan te schaffen.
ANTONI

yvoroy

Berichtdoor yvoroy » Wo Apr 22, 2015 11:54 pm

Heb toch besloten om goede olieverf te kopen, de basis kleuren warm en koud zodat ik de meeste kleuren kan mengen het wordt Rembrandt er is vandaag een vriendin komen kijken naar de kwasten die ik al heb en daar zitten hele goede tussen ook de rest van het eerste benodigde materiaal heb ik al dus het gaat alleen om de verf. Ik haal kleine tubes van Rembrandt bij harrolds in Rotterdam er zit 15 ml in voor €5,10. Van Gogh is inderdaad veel goedkoper per tube maar als ik de basis set koopt ben ik maar €11 meer kwijt voor de basis tubes van Rembrandt tegenover de 10 basis tubes van ,van Gogh alleen zijn deze iets groter 20 ml. Basis set van Gogh € 30,80 van Rembrandt € 41,80

Eefje

Berichtdoor Eefje » Zo Mei 03, 2015 12:29 pm

Ik heb altijd Windsor en Newton olieverf. Erg prettig qua prijs/kwaliteit.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Mei 03, 2015 9:03 pm

Rembrandt Olieverf van Talens is uiteraard een Top Olieverf, Yvoroy.

Zeer interessant ook voor de portretschilder die daarbij het fijne olieverf geprepareerde linnen gebruikt.
ANTONI

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Mei 03, 2015 9:07 pm

Eefje schreef:Ik heb altijd Windsor en Newton olieverf. Erg prettig qua prijs/kwaliteit.

Winsor & Newton is natuurlijk een goede olieverf. Ook daarin heb je ook de studie en de artist kwaliteit.

Voor portretwerk zou ik toch gaan voor Talens Rembrandt Olieverf in combinatie met portretlinnen of paneel.
ANTONI

yvoroy

Berichtdoor yvoroy » Zo Mei 03, 2015 10:58 pm

Bedankt voor jullie reacties ben ondertussen begonnen aan mijn eerste olieverf doek met de Rembrandt ben benieuwd, tot nu toe zit de eerste laag in mager sepia erop. Nu verder!

Oscar1

Berichtdoor Oscar1 » Di Dec 05, 2017 11:42 am

Dat mussini van schmincke slechte verf is is flauwekul. Ook de opmerking over de oud hollandse olieverf slaat eigenlijk nergens op, dat is een topproduct dat in nederland op veel echte academisch wordt gebruikt. De oud hollandse gebruikt (bijna) geen vulstoffen waardoor de tubes met de hand moeten worden gevuld. Deze tubes wegen ook zwaarder dan de meeste andere merken dit vanwege hetontbreken van de veel lichtere vulstoffen. Na jarenlang schilderen ben ik er wel achter gekomen dat er een hoop onzin wordt verkocht. MUssini is voor glaceren de allerbeste verf. O zeker Blockx en Sennelier maken ook een prachtig product. TAlens is ook goed maar jaren geleden toch ietsje beter dan nu. Dat er met acrylverf niet langer dan 5 minuten gewerkt kan worden zonder retarder klopt ook al niet. Wel eens gehoord van GOLDEN OPEN een amerikaanse topprodukt oke de droogtijd van olieverf is natuurlijk langer maar deze acrylverf is prima voor portretschilderen. Tenslotte geldt vaak (niet altijd): ALLE WAAR NAAR Z'N GELD"

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”