If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Watervermengbare olieverf

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Nannako

Re: Watervermengbare olieverf

Berichtdoor Nannako » Zo Apr 19, 2015 5:39 pm

Je kan makkelijk het verschil zien in populariteit.

Echte olieverf, Artist: 119 Kleuren om uit te kiezen
Echte olieverf, Student: 49 kleuren om uit te kiezen
Watermengbare olieverf: 40 kleuren om uit te kiezen

Je kan duidelijk zien dat echte olieverf meer verkoopt, dat de meeste merken geen watermengbare olieverf maken etc.

Iets wat ik ook vind..gaat watermengbare olieverf nog bestaan in 10 jaar.

Echte Olieverf, Waterverf, Tempera, alle 3 kan je zelf maken, het hoofdingredient van de binder is natuurlijk, lijnzaad / saffloer, arabische gom en eierdooiders, zolang de aarde bestaat, zullen deze mediums bestaan.

Acryl en watermengbare olieverf hebben geen natuurlijke binder die je zomaar zelf kan maken. Acryl is heel popular, en zal waarschijnlijk nog lang blijven bestaan, maar van watermengbare olieverf ben ik niet 100% zeker, het is niet heel populair.

Afbeelding

Dit zou mijn raad zijn:

Als je verdunner gebruiken niets vind --> Koop echte olieverf
Als je de moeite doet om te leren schilderen zonder verdunner ---> Koop echte olieverf (zijn heel veel mensen / boeken en online tutorial om je op weg te helpen)

Als je geen van beiden wil proberen --> Probeer watermengbare olieverf

*Kees

Berichtdoor *Kees » Zo Apr 19, 2015 7:59 pm

Dankjewel Jan, hoewel inderdaad niet exact waarnaar ik op zoek was, toch interessant om te lezen. Niet erg positief tov WMOs.
Nannako, ook heel erg bedankt voor de demonstratie -- en ook je tekst is vrij duidelijk, ik begrijp wat je bedoelt.

Rebecca, ik kon de plaatjes niet vinden ...

Mirte

Berichtdoor Mirte » Wo Jun 08, 2016 9:50 am

Nannako schreef:Als je verdunner gebruiken niets vind --> Koop echte olieverf
Als je de moeite doet om te leren schilderen zonder verdunner ---> Koop echte olieverf (zijn heel veel mensen / boeken en online tutorial om je op weg te helpen)

Kun je in het kort uitleggen hoe je kan werken met olieverf zonder verdunnen? Doe je dan één laag ofzo?

Mirte

Berichtdoor Mirte » Di Jun 28, 2016 2:19 pm

In de begintijd waren er problemen met Cobra, ik had ooit titiaanwit waarvan ik de penselen niet schoon kreeg met water. Bleek een productiefout, ik kreeg toen nieuwe tubes wit van Talens die wel goed waren. Ik lees hier en daar een artikel over dit probleem maar dat probleem is er dus niet meer. Ik werk al vier jaar met Cobra. Ik heb nooit gewerkt met echte olieverf, maar ga binnenkort eens proberen om met Cobra te beginnen en daarna met echte olieverf eroverheen. Als ik de filmpjes op Youtube zie is echte olieverf beter en dunner smeerbaar. Maar ik heb een gloeiende hekel aan terpentine e.d. en het resultaat met Cobra is mij mooi genoeg. Ik denk wel dat je altijd een beetje medium - stinkt helemaal niet - moet gebruiken en niet alleen verdund met water, want dan wordt het resultaat nogal dof.
Ik gebruikte altijd veel medium met Cobra en heb net een schilderij af waarbij ik vrijwel geen medium heb gebruikt en wel verdund heb met water, en dat is dus nogal dof geworden. Weet iemand of je er dan met een laagje medium overheen kunt om het glanzender te maken of kun je beter wachten tot het droog is en dan met glanzend vernis eroverheen?

Mirte

Berichtdoor Mirte » Wo Jun 29, 2016 9:32 am

Ik heb het antwoord al: wat medium op een doekje en daarmee de matte delen licht insmeren.

Mirte

Berichtdoor Mirte » Za Jul 16, 2016 5:35 pm

Weet iemand hoe je een schilderij gemaakt met watervermengbare olieverf na droging kunt schoonmaken? Bij een gewoon olieverfdoek kan het met 1 deel ammonia op 5 delen water en dan met een zachte doek.

Wil

Berichtdoor Wil » Do Sep 22, 2016 2:50 pm

Ik gebruik Cobra watervermengbare olieverf wanneer ik ergens anders schilder, tijdens vakanties of op een cursuslokatie. Het werkt min of meer als olieverf en je kunt je kwasten en penselen schoonmaken met water en zeep, al worden je penselen op den duur toch stugger. Af en toe moet ik alles toch weer met terpentine schoonmaken en daarna zeep om de haren weer soepel te krijgen. Dat lukt verder wel overigens. Ik heb nu een paar schilderijen gemaakt met COBRA en kan er wel mee overweg maar de uitstraling van olieverf is toch iets intenser hoewel je dat weer op kunt vangen met een glaceerlaag. Ik had laatst wel problemen met een tube die kapot ging omdat de verf wat harder was (geworden?) en er dus aan de verkeerde kant uitkwam :-(. Mijn voorkeur thuis gaat duidelijk uit naar gewone olieverf.

MariaM

Berichtdoor MariaM » Zo Nov 13, 2016 3:53 pm

Een paar jaar geleden ben ik overgestapt op Cobra, omdat ik een petroleumkachel in mijn atelier heb staan. De stank was niet te harden, met gewone olieverf. Mij bevalt het heel goed, was even wennen, alleen heb ik soms wat moeite met de kleurkracht van geel, met name permanent yellow deep. In het begin had ik ook een titaanwit die klonterig en stug was, maar misschien was dat een ander merk, dat weet ik niet meer. Gewone olieverf blijft het mooiste en prettigst werkbaar qua textuurgevoel, en ja de uitstraling van echte olieverf is inderdaad intenser, maar de Cobra went en ik zou niet meer zonder willen.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Nov 24, 2016 6:18 pm

Natuurlijk is er verschil tussen gewone olieverf en een waterverdunbare verf als Cobra. Maar als je een petroleumkachel in atelier hebt staan en/of geen adequate luchtverversing hebt dan is Cobra een prima
alternatief. MariaM is er aan gewend en zou niet meer zonder willen. Nou dat zegt genoeg over deze verf,toch?
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

*Kees

Berichtdoor *Kees » Za Feb 25, 2017 3:33 pm

Cobraverf bevalt me wel. Ik vergelijk het echter met acryl, want ik heb nooit met traditionele olieverf geschilderd. Ik geloof graag dat de echte olieverf veelzijdiger en mooier is, maar het grote voordeel is toch dat je niet afhankelijk bent van die onwelriekende en vooral ongezonde terpentine. Een belangrijk voordeel ten opzichte van acryl is de langzamere droogtijd (hoewel dat ook erg wennen is). Maar het allerbelangrijkste vind ik toch dat je kwaststreek duidelijk zichtbaar is, je als het ware met veel meer reliëf schildert, terwijl in acryl alles toch een beetje glad trekt.

Nog een tip: Talens heeft een serie van 8 aardige uitlegfilmpjes op YouTube staan, gepresenteerd door de schilder Don Nederhand, die helaas kort na het maken van de filmpjes overleden is. Hij presenteert in het Engels, maar de filmpjes zijn beschikbaar met en zonder ondertiteling: https://www.youtube.com/watch?v=YrN9yZJ ... e=youtu.be voor filmpje 1.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Feb 26, 2017 11:17 pm

De geur van terpentijnolie is natuurlijk iets anders dan die van terpentine.
Ach hoeveel terpentijn wordt er nou gebruikt tijdens het schilderen met olieverf. Schilder je elke dag met olieverf dan
kan je de kwasten in water hangen of in folie rollen. Gebruik gewoon voor de diverse kleuren een aparte kwast.
Even het water uitslaan en de kwast goed afvegen aan een niet pluizende doek en schilderen maar.Uitspoelen met terpentine doe ik maar af en toe maar dan ook goed. Wel bij goed weer buiten en anders in de schuur.
ANTONI

richard

Berichtdoor richard » Di Feb 28, 2017 10:58 pm

ANTONI schreef:De geur van terpentijnolie is natuurlijk iets anders dan die van terpentine.
Terpentijn ruikt in ieder geval lekkerder (vind ik) maar zou ook wat giftiger zijn. Maar ook terpentine is niet bepaald gezond.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Mar 01, 2017 10:00 pm

Natuurlijk is zowel terpentijn/terpentine niet gezond. Dat geldt natuurlijk voor vele vluchtige vloeistoffen.
Zorg er dus voor dat er genoeg ventilatie is. Zeker als je een professioneel schilder bent, die de ganse dag aan vluchtige
stoffen wordt blootgesteld.
Absoluut niet roken. Denk daarbij ook aan brandgevaar.
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”