If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Watervermengbare olieverf

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

*Kees

Watervermengbare olieverf

Berichtdoor *Kees » Zo Apr 12, 2015 7:21 pm

Na de discussie over acryl versus olieverf, vraag ik me af of jullie ervaring (of een mening) hebben over watervermengbare olieverf. Ik heb nu wat geschilderd met Cobra-verf van Talens, maar heb geen ervaring met traditionele olieverf.

ANTONI

Re: Watervermengbare olieverf

Berichtdoor ANTONI » Zo Apr 12, 2015 9:44 pm

Hallo Kees,
Kijk eens naar mijn laatste bericht onder verschil olieverf/acrylverf
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Ma Apr 13, 2015 10:44 pm

Misschien vind je hier wat tips; viewtopic.php?f=5&t=14510&p=229044&hilit=Watervermengbare#p229044

Ik heb het zelf net gekocht, dus nog geen ervaring.:)

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Apr 14, 2015 3:56 pm

Als je binnenshuis schildert en de ruimte waarin je je bevindt niet goed te ventileren is en je wilt met olieverf schilderen,dan is
watervermengbare olieverf de beste oplossing. Dat is buiten kijf.
ANTONI

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Wo Apr 15, 2015 12:03 pm

Dat begrijp ik, maar van belang is ook welke verschillen merkbaar zijn tussen de watervermengbare en de reguliere olieverf. Het is toch een best nieuw medium? Ik ben daar wel benieuwd naar. Is het de moeite waard om van acryl over te stappen naar de watervermengbare olieverf, als je de voordelen van olieverf op vindt wegen tov acryl.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Apr 15, 2015 7:51 pm

Maria_Anne schreef:Dat begrijp ik, maar van belang is ook welke verschillen merkbaar zijn tussen de watervermengbare en de reguliere olieverf. Het is toch een best nieuw medium? Ik ben daar wel benieuwd naar. Is het de moeite waard om van acryl over te stappen naar de watervermengbare olieverf, als je de voordelen van olieverf op vindt wegen tov acryl.

Olieverf is sowieso een langzame techniek. Je zal daaraan moeten wennen en dat kon dan wel eens tegenvallen.
Wat betreft een dunne onderschildering heb je natuurlijk de mogelijkheid van acrylverf(uitsluitend op een universele ondergrond) en die
van olieverf.Olieverf kan op zowel een universele onder als op een oliegrond.
Of het de moeite waard is om over te stappen van acrylverf naar watervermengbare olieverf. Daarin kan niemand je adviseren. Dat is heel persoonlijk, Je zult zelf de proef op de som moeten nemen en zodoende ervaring opdoen.
ANTONI

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Wo Apr 15, 2015 8:41 pm

Je hoeft natuurlijk niet over te stappen van acryl naar olieverf maar kan ook het een naast het ander gebruiken. Ik wil voor portretten ed olieverf gaan gebruiken. Maar voor de snellere, grovere bloem schilderijen die ik maak werkt acrylverf prima. :)

Wat ik voornamelijk onthouden heb is dat watervermengbare olieverf stugger is dan reguliere olieverf. De meeste mensen stappen uiteindelijk alsnog over op reguliere olieverf, omdat het uiteindelijk toch niet hetzelfde is.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Apr 15, 2015 10:47 pm

In de eerste instantie is er sprake van COBRA watervermengbare olieverf.

Dit vereist toch enige toelichting.

Er zijn ook bij de COBRA verf 2 kwaliteiten:

1) ARTIST
2) STUDIE

Het verschil zit in de hoeveelheid pigment. In de Artist kwaliteit maximaal pigment en in de Studie kwaliteit minder pigment.

Meestal is het zo,dat de Artist kwaliteit dikker is en zo uit de tube wat moeilijker verwerkbaar is dan de studiekwaliteit.

De lichtechtheid echter van beide kwaliteiten is maximaal.
ANTONI

Nannako

Berichtdoor Nannako » Do Apr 16, 2015 12:12 am

Ik heb de Winsor & Newton watermengbare olieverf geprobeert in het verleden. Mijn indruk was so-so, het was iets minder leuk werken dan echte olieverf.

De verf was beduidend harder, moest meer mijn mes gebruiken om het bruikbaar te krijgen. Alhoewel je water kan gebruiken met de verf, raad W&N hun medium aan om verkleuring te voorkomen. Dit medium stinkt een beetje vind ik.

Ik werk ook niet heel graag met harde tubeverf, willimasburg en old holland zijn twee merken in echte olieverf die ook zo hard uit de tube komen, vereist veel te veel verdunner en olie om ze werkbaar te maken voor mij, maar sommige mensen doen dit graag, ik niet.

Anders had ik geen problemen met de verf, het is niet zo goed as echte olieverf vind ik, maar het is werkbaar, en voor mij meer werkbaar dan acrylverf omdat het veel minder snel droogt.

Ik gebruik echte olieverf hoor, maar had geen grote problemen met de watermengbare olieverf, gewoon niet zo leuk als echte olieverf.

Nannako

Berichtdoor Nannako » Do Apr 16, 2015 12:34 am

Rebecca schreef:Wat ik voornamelijk onthouden heb is dat watervermengbare olieverf stugger is dan reguliere olieverf. De meeste mensen stappen uiteindelijk alsnog over op reguliere olieverf, omdat het uiteindelijk toch niet hetzelfde is.

Dit is waar vind ik. De W&N watermengbare olieverf was heel hard. Het W&N schildersmedium erbij mengen lengt de verf aan, maar het mengt niet zo goed als olieverf. Je moet het meer in elkaar mengen, een beetje meer gedoe, echte olieverf is makkelijker.

De geur van watermengbare olieverf is ook een iets meer chemische geur, echte olieverf riekt naar olie en is makkelijk te verdragen.

Het enigste type verf die ik niet zou aanraden is verf op alkydbasis of alkyd mediums, Griffin, Liquin medium, Schmincke heeft ook alkydverf. Na 10 minuten werken met alkydverf had ik barstende hoofdpijn, alhoewel alles goed verlucht was, grote ruit wagenwijd open. Dat type verf en medium gebruik ik nooit meer, er zit ongerafineerde verdunner in de meeste alkydmediums en verven. Vind ik helemaal geen leuke verf.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Apr 16, 2015 12:15 pm

De studieverven zijn in het algemeen iets smeuiger en ik moet zeggen dat de Talens verven soms toch net iets beter zijn.
Kleine probeersets van COBRA studieverf zijn voor een heel zacht prijsje te koop.
Minder pigment maar wel met de hoogste graad lichtechtheid.
ANTONI

*Kees

Berichtdoor *Kees » Zo Apr 19, 2015 3:07 pm

Als je internet afstruint lees je bij de fabrikanten alleen maar positieve verhalen over watermixable oils. Toch heeft Talens bijvoorbeeld een veel groter assortiment Rembrandt olieverf dan Cobra (en ook de naam Cobra suggereert al dat het geen absolute topverf is). En ook op dit forum lees ik weliswaar een soort welwillendheid richting deze verf, maar nergens echt enthousiasme, wat er wel is voor traditionele olieverf. Bovendien, wie er over schrijft op internet, heeft al een soort positief gevoel, de rest probeert het niet eens. En dat terwijl olieverf behoorlijk ongezond is.

Ik zou wel eens een echte test willen lezen, iemand die nagaat of je identieke schilderijen kunt maken met beide soorten verf, zonder noemenswaardige nadelen bij watervermengbare verf. Is iemand dat wel eens tegengekomen?

JanRegenlust

Berichtdoor JanRegenlust » Zo Apr 19, 2015 4:29 pm

*Kees schreef:Ik zou wel eens een echte test willen lezen, iemand die nagaat of je identieke schilderijen kunt maken met beide soorten verf, zonder noemenswaardige nadelen bij watervermengbare verf. Is iemand dat wel eens tegengekomen?

Ik heb er geen ervaring mee, een vergelijkend schilderproces (je vraag) kan ik me niet herinneren, lijkt me interessant ook om te zien. Hier overigens wordt verhaald dat de (lokale) consensus over WMO's is, niet om water te gebruiken als verdunner tijdens het schilderen, maar om water te kunnen gebruiken om je spullen na het schilderen sneller schoon te kunnen maken (geen terpentine nodig, ook lossen ze sneller op met water en zeep dan gewone olie's). In die gelinkte discussie worden wat verven en merken qua handling expliciet met elkaar vergeleken (info is uit 2010 kan natuurlijk weer een beetje veranderd zijn). Hier is wel een video, helaas van commerciele oorsprong.

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Zo Apr 19, 2015 5:06 pm

De foto's zijn inmiddels weg maar nog wel op haar DA account te zien. Wel beschreven hoe het werkt :) viewtopic.php?f=6&t=11631&hilit=Cremello

Nannako

Berichtdoor Nannako » Zo Apr 19, 2015 5:13 pm

heb een voorbeeld gemaakt

boven watermengbare olieverf, Winsor & Newton Water Mixable oils
onder echte olieverf, Winsor & Newton Artist Oil Paint

Zelfde pigment.

Op foto 2 kan je zien dat echte olieverf anders is, het is blinkender van de olie, het is iets honiger, iets beweegbaarder, iets minder stug. Watermengbare olieverf lijkt gewoon niet zo prachtig als echte olieverf. Maar het verschil is miniem.

-er is ook gewoon minder keuze in watermengbare olieverf, minder pigmenten, minder merken
-het is veel moeilijker om te maken, echte olieverf kan je zelf maken, watermengbare olieverf niet. Olieverf zal altijd bestaan..van watermengbare olieverf ben ik zo zeker nog niet
-de pigmenten die ze gebruiken zijn vaak een iets zwakkere batch, iets minder kwaliteit
-je verdunner die je moet gebruiken stinkt een beetje. de verf stinkt een klein beetje chemish. Ik vertrouw de geur niet 100%, men is geheimzaam over wat er allemaal in zit, het is moeilijk te vinden (je kan water gebruiken, maar zoals gezecht, dit raad men niet aan, omdat het kleurveranderingen veroorzaakt)

(De kleurveranderingen zijn echt trouwens, ik kan dit makkelijk zien, om watermengbare olieverf te laten drogen zonder kleurverandering ben je verplicht de verdunner te gebruiken, die zoals ik al zei, chemisch riekt, waar men geheimzinnig over doet, en een geur die ik..persoonlijk..niet leuk vind)

Het zijn meer kleine problemen en vragen die ik had, waarom ik uiteindelijk echte olieverf koos.

Is het een groot verschil? Nee.
Kan iemand hetzelfde schilderij met olieverf met watermengbare olieverf maken? Ja, makkelijk.

Maar, er is een verschil, watermengbare olieverf is iets minder leuk om te hanteren vind ik. Je verdunner die je moet gebruiken stinkt een beetje. De verf stinkt een klein beetje chemish.

Het lijkt sterk op echte olieverf, maar het is net niet olieverf.

Dit is ook de reden waarom olieverf nog steeds populairder is en dat waarschijnlijk altijd zal blijven. De op alkyd gebaseerde verf en watermengbare olieverf zullen nooit de aandacht krijgen die olieverf heeft. Je kan het verschil voelen tijdens het hanteren.

De redenatie dat watermengbare olieverf geen terpentijn nodig heeft is geen goede reden, want echte olieverf kan je zonder terpentijn ook gebruiken zonder problemen.

Watermengbare olieverf is goed, het kan gewoon net niet aan echte olieverf tippen vind ik.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”