If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

glans op olieverfschilderij is niet egaal

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Anke

glans op olieverfschilderij is niet egaal

Berichtdoor Anke » Do Mar 05, 2015 7:44 pm

Beste forum leden
Kan ik ipv retoucheervernis ook als laatste laag terpentijnolie met standolie gebruiken zodat het schilderij meer egaal glanst ? Of kan ik er dan later geen vernis meer overheen doen
Ik loop hier steeds tegen aan
Als ik retoucheervernis gebruik (met kwast of met spuitbus maakt niet uit) dan krijg ik een niet egale glans ?
met vriendelijke groet, Anke

ANTONI

Re: glans op olieverfschilderij is niet egaal

Berichtdoor ANTONI » Vr Mar 06, 2015 12:05 am

Tja,Anke, ik ken de opbouw van je olieverfschildering niet.
Bij een opzet van eerste laag verf met terpentine en vervolgens met b.v. Talens schildermedium
zal je geen ingeschoten plekken op je schildering krijgen.
Standolie wordt wel gebruikt als medium bij het schilderen van de bovenste laag,maar om uitsluitend
een mengsel van standolie/terpentijn als glansmiddel te gebruiken daar heb ik toch mijn bedenkingen
bij.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Anke

Berichtdoor Anke » Vr Mar 06, 2015 9:18 am

Dank je wel dat je wil reageren, heel fijn
Ik heb het nu uitgeprobeerd op een oud schilderij door er een laag van terpentijn en standolie overheen te wrijven. Het is nu wel egaal maar glimt ook wel extreem
Het stinkt ook enorm zo dat ik het in de garage heb gezet
Ik schilder erg graag portretten en dan zie ik steeds weer iets wat ik wil verbeteren dus gaat er maar op kleine onderdelen verf met medium van Talens
Misschien toch iedere keer als ik iets wil verbeteren, ook al is het maar een heel klein stukje het hele schilderij met een dun laagje Talens medium insmeren ?
met vriendelijke groet
Anke

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Vr Mar 06, 2015 12:38 pm

Anke,
Als je de opzet mager schildert dus met een verdunning van terpentijn dan kan je verder schilderen
met Talens medium. Dus niet het geheel met een dun laagje insmeren maar de punt van de kwast tijdens het schilderen steeds even in het medium doen. Dan vloeit de verf heel mooi.
Als je iets wilt verbeteren dan zijn er verschillende methodes.
Op de bewuste plek doe je wat retoucheervernis.Laten drogen. Daar kan je dan overheen schilderen.
Ook kan je het geheel verwijderen met afschrapen en een beetje terpentijn op een doekje en dat gedeelte opnieuw schilderen.

Zelf doe ik het heel anders.
Als ik zie dat het niet helemaal goed is, dan gaat er subiet een doek gedrenkt in de terpentijn over
en maak ik het doek goed schoon. Dan begin ik opnieuw.
Gelukkig komt dat zelden voor.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Anke

Berichtdoor Anke » Vr Mar 06, 2015 9:01 pm

Beste Antoni,
dank voor je antwoord.
het liefst schilder ik in één keer een portret dus dan probeer ik juist in het begin zonder verdunning te schilderen (helaas zie ik soms pas later wat er niet klopt en volgt correctie op correctie...)
in ieder geval ga ik jouw manier van werken uit proberen dus sneller met terpentijn afvegen waar ik denk dat het niet goed zit)
de beste schilderijen zijn die waar niet zoveel in geprutst is en zijn ook veel egaler van glans
ik ben in ieder geval van plan je tips uit te proberen dus heel erg bedankt
,

Mirte

Berichtdoor Mirte » Wo Jun 29, 2016 10:22 am

Anke schreef:Beste forum leden
Kan ik ipv retoucheervernis ook als laatste laag terpentijnolie met standolie gebruiken zodat het schilderij meer egaal glanst ? Of kan ik er dan later geen vernis meer overheen doen
Ik loop hier steeds tegen aan
Als ik retoucheervernis gebruik (met kwast of met spuitbus maakt niet uit) dan krijg ik een niet egale glans ?
met vriendelijke groet, Anke

Volgens mij kan dat met de 'oiling out'-methode. Dus niet met retouchevernis. Kant en klare medium gebruiken, op doek doen en over hele schilderij wrijven met ronddraaiende bewegingen. Dan wordt de glans overal hetzelfde. Eindvernis kan altijd daarna nog.
https://www.youtube.com/watch?v=4oSU6PLEPpw

En waarom wordt daardoor de glans overal hetzelfde? Ik denk dat de reden hier staat:
Omdat vernissen zijn samengesteld op basis van dezelfde
oplosmiddelen, zou een droge vernislaag gedeeltelijk oplossen in een nieuwe laag.

http://www.onderdemolen.nl/NL/kunstenaa ... rmatie.pdf
In medium zit oplosmiddel, daardoor lost het gedeelte waar veel glans zit gedeeltelijk op en krijg je een egale laag overal.

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”