If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

"OIling in" bij "vet over mager" schilderen in olieverf

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Juul Peters

"OIling in" bij "vet over mager" schilderen in olieverf

Berichtdoor Juul Peters » Vr Feb 27, 2015 4:50 pm

Hallo,

Bij het portretten met olieverf werk ik volgens onderstaande methode, dus gelaagd. Mijn vraag is nu of ik de methode " oiling in" met W&N painting medium kan toepassen ook als ik al in de laag daarvoor met zuivere lijn- of standolie heb gewerkt. Ga ik dan niet tegen het principe "vet over mager" in?

Laag verhouding medium droogsnelheid
1 100x0 terpetijnolie droogt snel
2 50x50 terpetijnolie / gebl. lijnolie droogt snel
3 100 geraffineerde lijnolie droogt langzamer
4 100 standolie altijd laatste laag droogt zeer langzaam

Oiling in met Winsor&Newton art. painting medium als het schilderij handdroog is?
Vernissen na 1 jaar

Groetjes en alvast bedankt,
Juul.

JanRegenlust

Re: "OIling in" bij "vet over mager" schilderen in olieverf

Berichtdoor JanRegenlust » Vr Feb 27, 2015 6:26 pm

Juul Peters schreef:Laag verhouding medium droogsnelheid

Oiling in met Winsor&Newton art. painting medium als het schilderij handdroog is?
Vernissen na 1 jaar

Juul, dat medium van W&N bevat volgens deze pagina alleen lijnzaad-standolie en oplosmiddel. Daar uw bovenste laag al lijnzaad-standolie is (al dan niet vermengd met de originele verf-olien?), denk ik dat dat toch gewoon moet kunnen, beide zijn dan (ongeveer) even "vet" daar beide lijnzaad-standolie zijn? Ik hou voor mezelf als belangrijkste punt aan dat een volgende laag even langzaam, of langzamer, moet drogen dan diens onderlaag om risico's van scheurtjes kleiner te maken op canvas.

Men gaat altijd tegen het principe vet over mager in (dacht ik), als de bovenlaag sneller handdroog was, als diens onderlaag(-en). Zelfs als de bovenlaag "vetter" is als diens onderlaag in de typische (schilders-)betekenis, bijv onderlaag = verf met alleen lijnolie droogtijd 7 dagen, daar daarna bovenop bovenlaag = verf met alleen saffloerolie droogtijd = 3 dagen. Dat zou dus niet goed zijn. Het begrip "Vet" / "mager" werkt in die zin verwarrend, daar het geen gedefinieerde stofeigenschappen zijn, maar uitgevonden termen om de communicatie tussen schilders te vergemakkelijken als handig ezelsbruggetje, maar eigenlijk verwart het vooral. Wel, sommigen zoals mij :bash: .

Zou wel interessant zijn te zien of die oiling in/out (?) laag daadwerkelijk langzamer droogt dan Laag 4? :paint: U wilt geen tijdelijke retoucheervernis ipv die oiling in/out?

Juul Peters

Berichtdoor Juul Peters » Vr Feb 27, 2015 8:02 pm

Wauw wat een snel en zo volledig antwoord. Ik kom er een heel eind mee en gelukkig begrijp ik dat ik het goed heb gedaan. Stel je voor zeg. Maar inderdaad ik vind het soms ook erg verwarrend. Ik ben erg blij met dit forum.

Op dit moment vind ik dat oling in / out zo mooi. En het blijft ook mooi. Mijn klanten zijn ook super tevreden, dus ik hou het er nog even in. Maar binnenkort probeer ik voorlopig te vernissen, maar dat doe ik dan op een oefenwerkje. Voor mij is dat de eerste keer. Hoewel ik al zo veel geschilderd heb de laatste jaren....tja.

Thanks again. en tot de volgende keer.

Misschien kan ik ook eens een onderwerp beantwoorden uit het forum...wie weet.

grtz.
Juul.

JanRegenlust

Berichtdoor JanRegenlust » Vr Feb 27, 2015 9:57 pm

Juul Peters schreef:Wauw wat een snel en zo volledig antwoord.
:thx: ik was toevallig nog in het forum toen ik uw nieuwe draadje zag, en ik kon me niet inhouden. Of het volledig is weet ik trouwens niet, misschien zijn er nog mensen met heel andere meningen / ervaringen, we zullen zien :) .

Juul Peters schreef:Ik ben erg blij met dit forum.
:cheer1: Ik ook, leuk om te zien wat andere mensen zoals bezig houd/houdt (?) of dat iemand anders een vergelijkbaar probleem heeft/had.

Juul Peters schreef:Mijn klanten zijn ook super tevreden, dus ik hou het er nog even in.
In dat geval, Never change the winning team. Of: If it ain't broke, don't fix it. :)

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Mar 02, 2015 4:55 pm

Ieder zijn eigen manier:
1e laag : met terpentijn
Verder met Talens schildermedium,bestaande uit plantaardige olie,hars en terpentine.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Juul Peters

Berichtdoor Juul Peters » Ma Mar 02, 2015 10:26 pm

Hoe lang moet ik wachten dan alvorens ik tijdelijke retoucheervernis wil aanbrengen?

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Mar 02, 2015 10:40 pm

Als de retoucheervernis als bescherming van de verf moet dienen voor b.v.
een expositie dan zou ik zeggen een paar maanden iets korter of langer afhankelijk van de dikte van de verflaag. Wel heel dun aanbrengen zodat de verf kan doordrogen.
Na ongeveer 1 jaar of langer kan dan de slotvernis worden aangebracht.
Wacht daar echter zo lang mogelijk mee.De verf moet echt door en door droog zijn en dat
duurt nu eenmaal vrij lang. Als je met een harsmedium schildert zal dat m.i.ook niet gauw nodig zijn.
ANTONI

Juul Peters

Berichtdoor Juul Peters » Di Mar 03, 2015 8:56 am

thanks again. Ik dacht al zo lang. Vandaar dat ik oiling in dan toepas om bijvoorbeeld ingeslagen plekken bij gebrande amber snel weg te toveren. De diepe kleuren en glans zoals bij het vernissen komt dan ook direct terug en volgens mij kan dat vrij snel en dan kan je toch ook nog vernissen na verloop van tijd. Zijn er dingen waar ik tegen aan ga lopen op termijn als ik het zo doe. Ik ben nog een beginneling en weet dus niet hoe het er na n paar jaar dan uit ziet met deze methode.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Mar 03, 2015 6:14 pm

Tja, het inschieten van de verf kan je voorkomen door als medium Talens schildermedium
te gebruiken. Dit bevat zoals al genoemd plantaardige olie, kunsthars(=m.i. alquid) en terpentine.
Bovendien voorkom je daardoor het gevaar van rimpelen door te veel olie.

Zelf wat samenstellen kan wel,maar dan zou ik van zuivere olie afzien.

Je zou b.v. Liquin van W&N (=alquid =kunsthars= op oliebasis) met wat terpentijn kunnen gebruiken. De verf krijgt dan een mooie glans,droogt goed door en is niet meer eenvoudig te verwijderen. Ook is vernissen dan overbodig.
ANTONI

Juul Peters

Berichtdoor Juul Peters » Di Mar 03, 2015 6:20 pm

maar als in Talens terpentijn zit, dan kan ik het niet meer gebruiken nu ik eenmaal zuivere lijnolie heb gebruikt, want dan schilder ik mager over vet. De volgende keer dan maar beter.
Dank

Mirte

Berichtdoor Mirte » Wo Jun 29, 2016 10:18 am

Juul Peters schreef:Hallo,

Bij het portretten met olieverf werk ik volgens onderstaande methode, dus gelaagd. Mijn vraag is nu of ik de methode " oiling in" met W&N painting medium kan toepassen ook als ik al in de laag daarvoor met zuivere lijn- of standolie heb gewerkt. Ga ik dan niet tegen het principe "vet over mager" in?

Laag verhouding medium droogsnelheid

Vernissen na 1 jaar

Groetjes en alvast bedankt,
Juul.

Bedoel je niet 'Oiling out'?
https://www.youtube.com/watch?v=4oSU6PLEPpw

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Jun 29, 2016 11:05 pm

Dat hele oliegedoe is in feite natuurlijk een lapmiddel. W&N verkopen wel flesjes met after paint toch of zoiets.
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”