If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Zwart verliest intensiteit na droging (olie)

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Gekko

Zwart verliest intensiteit na droging (olie)

Berichtdoor Gekko » Wo Dec 17, 2014 8:03 pm

Dagallemaal.
Ik maak mn zwart met Vandyke bruin, magenta, Prusisch blauw en ivory of lamp black. Als ik het aanbreng op het doek (bovenop een iets lichtere partij), ziet het mooi diep zwart (rich black). Echter, als de verf droogt, lijkt zee lichter te worden, en wordt het verschil met de donkere laag eronder zeer klein.

Iemand een idee hoe dit komt?
Ik hebruik olieverf Winton en Van Gogh om het diepe zwart te maken.

Bedankt!

Gekko

Re: Zwart verliest intensiteit na droging (olie)

Berichtdoor Gekko » Wo Dec 17, 2014 8:05 pm

(Van dijck bruin wordt soms vervangen door gebrqnd omber. Ook blijft het magenta soms achterwege)

Maurien Bart

Berichtdoor Maurien Bart » Wo Dec 17, 2014 8:58 pm

Mijn ervaring is dan niet dat het verkleurd, ik gebruik Rembrand verf.

Onderstaande tekst is niet op fijten gebaseerd maar op mijn mening:

Verkleuring van zwart; mijn idee de verf is niet vettig.
Bijvoorbeeld: Als je een schilderij vernist dan worden de kleuren soms helderder.
Conclusie: De structuur van de verf is opgedroogd anders dan die van natte verf.
Wat te doen?
Een olie er bij, of het werk vernissen.

Mocht dit geen waar zijn, dan hoor ik het graag van de experts.
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

Gekko

Berichtdoor Gekko » Do Dec 18, 2014 1:20 am

Vrij dramatisch.
Alle hele donkere kleuren worden tijdens het drogen onverzadigd, wat grijzig...
Redelijk saai effect.
Weet iemand wat hier de bedoeling van is? (:

Gekko

Berichtdoor Gekko » Do Dec 18, 2014 1:23 am

Wellicht verliezen mn andere kleuren ook hun intensiteit, maar heb ik dat gewoon niet door....

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Do Dec 18, 2014 4:39 pm

Ik neem altijd mijn donkerste kleuren om een diepzwart te maken, magenta is niet echt donker en ik zou persoonlijk ook geen zwart toevoegen.Zwart slaat alles dood.
Een mooi zwart maak ik met karmijn, phtalo( of Pruissisch) blauw en phtalogroen of anders het donkerste liefst transparantie groen wat je hebt.

Nannako

Berichtdoor Nannako » Do Dec 18, 2014 8:27 pm

Gekko schreef:Wellicht verliezen mn andere kleuren ook hun intensiteit, maar heb ik dat gewoon niet door....

Als je ondergrond te abosrberent is dan zakken je pigmenten en olie te diep en verlies je kleurintesiteit.

Je verliest altijd een beetje kleurintesiteit omdat pigmenten zakken, maar meestal is het niet meer dan 10% of zo.

Als je pigmenten te diep zakken in je ondergrond dan verlies je kleurintesiteit, elk lichtstraal moet een pigment een aantal keer raken (voor donkere kleuren meer, voor lichte minder, donkere kleuren hebben altijd meer olie, controleer maar met je tubes).

Heb dit gemaakt om te tonen, bovenaan is verse verf.

Links beneden droogde de verf niet optimaal, de olie en pigmenten zakten te diep en de lichtinteractie met de olie en pigmenten is verstoort. Rechts droogde de verft optimaal, er is 10% intesiteitsverlies, maar dit is binnen de verwachtingen.

Afbeelding

Maurien Bart

Berichtdoor Maurien Bart » Do Dec 18, 2014 9:07 pm

Super deze uitleg!
Echt tof dat je er zo uitgebrijd op reageer!
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

Laikipia

Berichtdoor Laikipia » Za Dec 20, 2014 9:56 am

klacht ligt er aan als het net droog is of als het al een tijdje hangt. Bij net drogen zou ik een tussenvernis aanbrengen, deze haalt de kleuren beetje op.

Bij langer hangt en begint te verkleuren dan sluit ik me aan bij uitleg van Nannako
Benieuwd naar mijn geklieder? Ga naar http://pastellum.nl/ of http://www.lisa.exto.nl
En hier is mijn facebook pagina: https://www.facebook.com/Pastellum

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Wo Jul 06, 2016 7:34 pm

Misschien ook een kwestie van kwaliteit. Ik gebruik oxydzwart van Talens, Rembrandt. Is dekkend en geeft van alle zwarten die ik heb geprobeerd het mooiste grijs bij menging met titaniumwit.

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Wo Jul 06, 2016 10:10 pm

O ja: onderlaag van gekookte lijnolie (bouwmarkt) twee dagen laten drogen, dan schilderen, weer laten drogen dan toplaag van glossy medium. Zo schilder ik op krantenpapier

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”