If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Hoeveel terpentijn moet ik gebruiken?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Nelepele

Hoeveel terpentijn moet ik gebruiken?

Berichtdoor Nelepele » Za Okt 25, 2014 2:30 pm

Ik ga binnenkort beginnen aan mijn eerste olieverf-schilderij.
Ik heb enkel nog een klein vraagje: Hoeveel terpentijn heb ik nodig om mijn verf aan te lengen?
Tips zijn ook altijd welkom.

Alvast bedankt! :)

Marie-Josée

Re: Hoeveel terpentijn moet ik gebruiken?

Berichtdoor Marie-Josée » Za Okt 25, 2014 2:57 pm

Dat is afhankelijk van je werkwijze. In eerste isntantie net zoveel dat je verf mooi smeuïg wordt en lekker strijkt. Wil je heel realistisch en fijn werken dan gebruik je dunnere verf, wil je de kwartsstreken laten zien dan verdun je zo min mogelijk.
Ik verdunde nooit, of enkel de heel stugge verf, maar ik werk graag losjes.

Nannako

Berichtdoor Nannako » Zo Okt 26, 2014 7:12 am

Geen vind ik.

Terpentijn is voor de meeste schilders vervangen door verdunner gebaseert op petrolium, "Mineral spirits" (gebruik nooit nederlandse namen, want white spirit is vaak terpentijn).

Mineral spirits is veiliger voor de huid maar vooral omdat het veel minder snel verdampt en omdat het minder ontvlambaar is, het is minder toxish.

Nog beter is geurloze miner spirits "Oderless". Sennelier verkoopt dit, W&N verkoopt dit onder de naam Sansador, Gamsol in de US, etc.

Oderless mineral spirits is mineral spirits waar de schadelijke tolueen en xyleen zijn verwijdert.

Koop NOOIT mineral spirits out een doe-het-zelf hardware shop, de tolueen en xyleen die verwijdert zijn uit de iets duurdere geurloze mineral spirits woden vaak terug in de gewone verdunners van doe het zelf winkels gestopt, daarom hebben die vaak een verschrikkelijk slechte geur en ze zijn heel toxish.

W&N en Sennelier verkopen zuivere oderless mineral sprits. Ze zijn iets duurder dan gewone mineral spirits maar veiliger.

Afbeelding
Afbeelding

Hoeveel verdunner je nodig hebt hangt zoals gezecht al af van je verf, verven zoals Williamsburg en Old Holland vermijd ik omdat ze veel te wijnig binder gebruiken en veel te veel goedkope grovve pigmenten gebruiken, waardoor de verf veel te stug is. Vind het grappig dat deze merken een image kunnen ophoeden van kwaliteitsverf, ze zijn alles behalve goede verf vind ik, goedkope pigmenten.

W&N / Talens / Sennelier / Lefranc & Bourgois zijn goede verven met fijjne pigmenten waar je niet veel verdunner voor nodig hebt.

Waar je kan moet je verdunner vermijden, het kan pigmenten met weinig binder dof maken.

Je kan ook helemaal geen verdunner gebruiken, je kan ook gerafineerde lijzaad of gerafineerde saffloerolie gebruiken, zolang het niet veel is werkt het heel goed. Het moet gerafineert en alleen die twee olien zijn, alle andere zijn niet stabiel of vergelen te veel. Ik gebruik bijna nooit verdunner.

Het image dat olieschilderen heeft dat je verdunner nodig hebt is helemaal verkeert, voor de industriele revolutie bestonden verfunners niet eens, de enigste schilders die toegang hadden tot verdunners waren hele rijke schilders die de terpentijn die out bomen gehaal werd zouden kunnen betalen. Maar er was geen industrie voor olieverf of verdunners, schilders maakten hun verf zelf en bijna niemand had verdunners.

Nu je hele gerafineerde lijnzaad en saffloer kunt kopen is een verdunner niet meer nodig voor alla prima werk, het is handig omdat het sneller verdampt dan olie oxideert, maar je kan ook zonder schilderen.

Nannako

Berichtdoor Nannako » Zo Okt 26, 2014 8:20 am

Om borstels te rijnigen heb je ook geen verduner nodig trouwens, zacht afwasmiddle of shampo werkt ook en is zelf minder slecht voor je borstels dan verdunner.

Veel van die producten hebben "lavender"...geur...etc....lavender is een soort olie die eigenlijk olie dunner maakt, en dit is het alternatief dat oude schilders gebruikten om hun verf te verdunner.

(er zijn nog altijd mensen die lavender gebruiken om verf te verdunnen, hetzelde dat in dingen zoals shampo zit)

Handzeep werkt soms, maar is vaak niet krachtig genoeg.

Lefranc & Bourgois verkoopte dit, weet niet of ze het nog verkopen.

Lavender voor olieverf, dit zit in gewone haarshampoo en zeep.

Afbeelding

oh sennelier verkoopt het ook

Afbeelding

Jonne

Berichtdoor Jonne » Di Dec 02, 2014 9:02 pm

Ook ik zou geen terpentijn aanraden. Niet lekker om mee te werken. Er wordt hier heel terecht geschreven dat je eigenlijk helemaal geen aanlenger nodig hebt. Maar als je het fijner vindt werken, kies dan voor een oplossing zoals bijvoorbeeld Shellsol (gebruik ik zelf) of lijnolie. Het voor-/nadeel (hangt van je voorkeur af) van Shellsol is dat het redelijk snel droogt en met lijnolie duurt het drogen wat langer. Groot voordeel van lijnolie is dat de kleuren er mooi vol van blijven, je verrijkt de olieverf in feite. Met Shellsol of een andere niet-olie aanlenger maak je de verf schraler.
Als je besluit toch een verdunner te gebruiken, heb je echt maar één tot enkele druppeltjes nodig.

Mirte

Berichtdoor Mirte » Zo Jul 03, 2016 4:05 pm

Nannako schreef:Je kan ook helemaal geen verdunner gebruiken, je kan ook gerafineerde lijzaad of gerafineerde saffloerolie gebruiken, zolang het niet veel is werkt het heel goed. Het moet gerafineert en alleen die twee olien zijn, alle andere zijn niet stabiel of vergelen te veel. Ik gebruik bijna nooit verdunner.

Het image dat olieschilderen heeft dat je verdunner nodig hebt is helemaal verkeert, voor de industriele revolutie bestonden verfunners niet eens, de enigste schilders die toegang hadden tot verdunners waren hele rijke schilders die de terpentijn die out bomen gehaal werd zouden kunnen betalen. Maar er was geen industrie voor olieverf of verdunners, schilders maakten hun verf zelf en bijna niemand had verdunners.

Nu je hele gerafineerde lijnzaad en saffloer kunt kopen is een verdunner niet meer nodig voor alla prima werk, het is handig omdat het sneller verdampt dan olie oxideert, maar je kan ook zonder schilderen.

Is 'rauwe lijnzaadolie' het beste?

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Jul 04, 2016 11:16 pm

Als je lijnzaadolie wilt gebruiken om b.v. zelf een medium samen te stellen gebruik je het liefst gebleekte lijnzaadolie.
Deze olie is ontdaan van onreinheden en gebleekt om een zuiver beeld te krijgen. In de loop van de tijd vergeelt deze weer.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Vr Jun 02, 2017 6:09 pm

Grappig .... bij medium adviezen zie je zelden dat men in eerste instantie ingaat op de schildergrond en de schildertechniek en het merk en samenstelling van de olieverf. Natuurlijk maakt dat uit.

Schildergrond:
Metaal (koper), een superglad paneel, een paneel met een gesso laag, een paneel bespannen met doek, een portretcanvas op spieraam, een normaal canvas op spieraam,hout met reliëf.

Techniek:
Dry brush, glaceren in lagen, nat-over-nat, nat-in-nat, met paletmes, impasto.

Olieverf:
Sommige merken werken standard met meer olie en meer vulmiddelen. Ook de kleur/type pigment hebben invloed op de benodigde samenstelling.

Kijk... als deze keuzen gemaakt zijn, dan pas ga je kijken naar het type en de hoeveelheid medium.

Algemeen:
Ondergronden kunnen de olie en het oplosmiddel opzuigen.
Oplosmiddelen vervliegen je kunt dan al na enkele uren minder goed de verf verplaatsen. Gom-terpentijnolie is zo'n oplosmiddel. Het vervliegt volledig.
Olieën maken de verf smeuïger/boterachtig. Je kunt langer doorwerken. Snelle drogers zijn lijnolie, langzame bijvoorbeeld venetiaans terpentijn of/en standolie.
Dammar vernis wordt ook wel toegevoegd aan mediums. Dammar is een hars dat wordt opgelost in terpentijn. Het zorgt voor wat meer glans in je schilderij (tegen ingeschoten plekken). Met de toevoeging van dammarvernis zou je iets meer olie moeten toevoegen, immers dammarvernis bevat weer veel terpentijn en dat vervliegt. Je mengsel wordt mogelijk te mager.

Als je in lagen schildert, schilder je van mager naar vet. Dus eerst met weinig verf en met een medium met een groter aandeel aan terpentijn. In de laatste lagen gebruik je iets meer olie.

Terpentine heeft een lager oplossend vermogen dan terpentijnolie. Terpentine (reukarm) is goed om penselen/kwasten in schoon te maken. Niet om mee te schilderen.

Ook (gom)terpentijnolie stinkt en is ongezond. Alternatieven kun je eens uitproberen.

Probeer maar eens: 1 deel terpentijn, 1 deel dammarvernis, 1 deel lijnolie en voeg na het mengen een scheutje venetiaans terpentijn toe (met mate!).
Dit mengsel maak je magerder door in de beginlagen iets terpentijn toe te voegen. Nooit meer dan 10% medium t.o.v. je verf gebruiken. Anders krijg je een slechte hechting op de ondergond.

Nogmaals, blijf hiermee experimenteren. Je kunt met je medium in combinatie met de ondergrond en de verf heel veel effecten bereiken.

En met dry brush .... gebruik je dus geen medium. 't Is maar een voorbeeld :-)
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

tibochica

Berichtdoor tibochica » Ma Jun 26, 2017 3:10 pm

Waarom ga je geen watervermengbare olieverf gebruiken: Cobra van talens of Artisan. Dan heb je helemaal geen terpetine meer nodig. Terpetine is niet gezond. Er zitten kwalijke dampen in. Bij watervermengbare olieverf heb je daar geen last van. Ik vind Cobra heel fijn schilderen. Ik gebruik de Cobra studieverf. Ook nog eens heel betaalbaar. Je kan het aanlengen met water maar ook met watervermengbare lijnolie, saffloerolie of standolie.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Jun 27, 2017 10:31 pm

Fijn dat je zo tevreden bent over Talens Watervermengbare olieverf Cobra.

Er zijn er echter (zeker ook in de professionele sfeer) die zweren bij olieverf op terpentine basis.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”