If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Canvas prepareren

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

AmSo

Canvas prepareren

Berichtdoor AmSo » Vr Feb 28, 2014 1:36 pm

Hallo iedereen!

Op dit moment teken ik veel maar, ben geïnteresseerd geraakt in olieverven.

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in de basis, en las dat een canvas van de xenos, kruidvat of iets dergelijks, prima is om mee te beginnen.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn jullie het hier mee eens? Werken jullie ook met canvas van "goedkope" winkels? En als 2e,(hoe) bewerken jullie de canvas? Ik heb gelezen dat canvas eerst ingesmeerd dienen te worden met "Gesso".

Hopelijk kunnen jullie me helpen met de basis.... een goed begin is het halve werk.

Nannako

Re: Canvas prepareren

Berichtdoor Nannako » Vr Feb 28, 2014 4:15 pm

Er zijn twee manieren om een oliecanvas te primen.

Met acryl of met olie en een beschermlaag.

-----------------------------------------------------------------
1) -acryl primer is het makkelijkst, het enigste is dat sommige mensen vinden dat je borstel minder glijd als op een olie geprimed canvas, je acryl primer moet ook de juiste absorptie hebben, het moet semi-absorberent zijn, sommige zijn goed, andere niet
--------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------
2) -een olieprimer, dit is ingewikkeler en het proces bestaat uit 2 stappen. olie heeft geen neutrale PH en rot je canvas....voor dat je een olie primer mag gebruiken moet je er een beschemlaag op doen

*stap 1, beschermlaag:
*met lijm van konijnenhuid, dit stinkt heel erg, en tijdens de winter en zomer trekt het, ik raad het niet aan maar sommige mensen gebuirken het toch, de reden waarom veel oude schilderijen barsten is de konijnenhuit lijm, het absorbeert vocht en trekt aan de verf, en de verf barst...de andere (en betere vind ik) methode is met een acryl laag

*stap 2: over did gaat je olieprimer, die zelf kan ofwel olie (vaak met alkyd omdat het rap droogt) ofwel olie + lood gebaseert zijn, lood is heel gevaarlijk, raad ik nogmaals niet aan
----------------------------------------------------------------------

Het best is...ofwel acryl........ofwel acryl + olieprimer.

Elk oliecanvas / papier moet een primer hebben, anders rot de olie het canvas. Met acryl is dit niet het geval omdat acrylverf een neutrale PH heeft. Maar de meeste canvassen hebben al een primer, maar als je doek koopt dan is het vaak niet geprimed. Kijk op je canvas of papier dat je koopt als het geprimed is en met wat.
Laatst gewijzigd door Nannako op Vr Feb 28, 2014 5:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nannako

Berichtdoor Nannako » Vr Feb 28, 2014 5:07 pm

oh, het is belangrijk van gesso en acryl gesso te onderscheiden, echte gesso is niet flexibel genoeg voor een canvas heeft men ondervonden, het beste is te vragen naar acryl gesso of acryl primer, echte gesso heeft ook een beschermlaag nodit zoals een olie primer en wordt niet echt meer gebruikt, het word wel nog gebruikt voor mediums op een harde ondergrond, zoals tempera, dus winkels verkopen het nog, maar het is niet goed voor canvas, je hebt acryl primer of acryl gesso nodig

als je acryl of olie primer het leukste is, of als zel geprepareerde canvases wil of ze zelf wil primen, is iets was je zelf moet onverdinden

olieprimers duren langer om te drogen, alhoezel men nieuwe alkyd gebaseerde olieprimers heeft die sneller drogen, acryl primers drogen in 1 dag of minder

als je toch een olieprimer prefereert maar niet wil wachten, dan kan je klaargemaakte doeken of canvases of "boards" (mdf / masoniet) kopen die al oliegeprimed zijn

persoonlijk vind ik het verschil tussen acryl en olieprimer niet groot, ik merk het verschil nouwelijks, en ik gebruik nu bijna altijd een acryl primer voor grotere doeken, voor klijnere koop ik does dat al een primer heeft, ik schildern nu ook vaak op papier, wat heel makkelijk is voor plein air, weegt niets en is leuk om op te werken

he belangrijkste is:

*de consistentie van je verf, hoeveel medium gebruik je en welk medium, hoe is de consistentie van het verfmerk

*welke borstels gebruik je voor deze consistentie

*hoe fijn is de weef van je canvas

dat oliepaneels ietsjes meer je borstels laten glijden over het oppervlak is niet zo belangrijk als andere factoren, acryl primer is wat ik nu gebruik

Maurien Bart

Berichtdoor Maurien Bart » Vr Feb 28, 2014 11:43 pm

Whowie, hier hebben we echt wat aan!
Bedank!
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

AmSo

Berichtdoor AmSo » Vr Mar 07, 2014 10:50 pm

Heel erg bedankt voor je nuttige informatie Nannako!
Heb het wel een paar keer moeten lezen maar snap het nog niet helemaal.

Is dit wat je zou aanraden:
http://www.dekwast.nl/artikel/33637

Hoeveel lagen moet je dan doen? en hoelang laat je drogen?

Mits het nodig is... er zijn dus ook canvas die al geprimed zijn.... zou dat het geval zijn bij bijvoorbeeld de xenos?

Nannako

Berichtdoor Nannako » Za Mar 08, 2014 2:29 am

1 laag zou genoeg moeten zijn, dit is geen acryl primer die je met water moet verdunnen (kan wel, maar niet nodig). Met een brede zatche borstel of schildersmes aanbrengen. De borstelstrepen zullen vanzelf uitevenen wanneer de primer droogt.

Dit zjn twee borstels waar ik primr mee aanbreng, ik schilder ook met beide.

Afbeelding

Ald je minder strepen wil en een vlakkere ondergrond, gebruik dan een zachtere borstel. Als je op groot doek werkt dan gebruik je meestal een iets ruwere borstel.

Je kan een beetje water toevoegen als de primer te droog is, maar heel weinig.

Als je ondergrond te ruw droogt dan kan je het een beetje schuren, maar dit zou niet nodig moeten zijn, je mag niet te veel primer aanbrengen, je canvas structuur moet nog zichtbaar zijn.

Onmiddelijk je borstels afwassen na het aanbrengen van een acryl primer, het droogt net zo snel as acrylverf.

Na een nachtje zou het droog moeten zijn. Laat het binnen ergens liggen. Leg het niet buiten, vochtigheid is niet goed voor de primer. Acryl primer heeft ook niet veel geur. Ik leg mijn canvas altijd in de garage om te laten drogen.

Dit zoul ik aanraden om te beginnen. Als je een olieprimer wil proberen kan je altijd een klein bordje canvas die al geprimed is proberen. Zelf gebruik ik een acryl primer. Ik vind het verschil niet groot genoeg.

Ik weet niet wat Xenos is maar veel canvas is al geprimed als je het koopt. Bij een doek op harboard staat dit achteraan, er zal acryl primer of universal primer of oil primer op staan. Op de houten canvas bordjes staat het meestal op het papiertje. Als het er niet bij staat dan vraag je het aan de winkelier, maar het staat er bijna altijd op.

De meeste kleinere panelen zijn geprimed. Merken zoals W&N / Pebeo / Reeves etc primen hun bordjes. Niet iedereen wil zijn eigen doek primen. De reden om je eigen doek te primen is omdat je zelf de primer kan kiezen en hoeveel lagen je wil, het beinvloed de tand van je doesk, de absorptie van je verf, etc. Ik zelf koop vaak geprimede canvas uit de winkel, ik prime zelf alleen grotere doeken.

As je niet zelf wil primen dan prime je gewoon niet zelf en koop je geprimed canvas, is niets mis mee, niet iedereen vind primen leuk. Maar ik zou het op zijn minst een keer doen als je een beejte sereius wil schilderen, dan weet je hoe canvas geprimed word en als je het leuk vind of niet.

Doeken die niet geprimed zijn zijn bijvoorbeeld belgish linen van claessens. De hele grote doeken die je in gallerijen ziet hangen zijn meesteal uit linen, linen is iets sterker dan katoen en vaak is het niet geprimed omdat de schilder het zelf wil primen.

Let wel, alle doek waar je op schilderd dat je ongeprimed koopt, moet een primer krijgen, anders zal de olieverf je doek doen rotten (acrylverf rot doek niet), doek dat al geprimed is van uit de winkel moet je niet meer primer, maar je mag wel...als je iets minder "tand" wil of iets minder absorptie. Te veel primen is ook slecht, kan barsten veroorzaken en je moet een klein beetje absorptie hebben, vaak is 1 of 2 lagen genoeg met een opake primer als je er geen water bij toevoegt.

Een andere reden om te primen of om geprimed canvas te kopen is de absorptie. Ongeprimed canvas zal niet alleen rotten, maar het heeft ook te veel absorptie. Als je verf heel dof en mat droogt, als je verf heel snel droogt, als je verf snel plakkerig voelt, als je verf nieet "lang" is (je moet veel te veel verf gebruiken en je verf vloeit niet), dit is een teken dat er geen primer gebruikt is, of niet genoeg primer. Zonder primer zakt je oliebinder helemaal in je doek.

Een primer geeft je ook de mogelijkheid om te schilderen op een ondergrond waar je normaal niet op zou schilderen, zoals MDF of masoniet, papier, metaal, etc. (wel aangeraden je ondergrond wat te schuren indien nodig, dit helpt primer adhesie, dit is niet nodig voor canvas)

Nannako

Berichtdoor Nannako » Za Mar 08, 2014 4:55 pm

Als je echt zeker wil zijn dat je schilderij jaren en jaren mee gaat, zijn er mensen die nog altijd een extra beschermlaag tussen een acryl primer en het canvas doesn.

Legde al uit dat dit met konijnenhuid lijm gedaan word voor een oli primer.

Voor een acryl primer *kan* je dit ook doen, maar dan moet je een beschermer voor acryl gebruiken.

Ik gebruik soms GAC als beschermer van Golden voor olie canva. Daarover gaat mijn acryl primer zoals in je link.

Afbeelding

Als dit echt nodig is voor een acryl primer zijn er weer verschillende opinies over.

Voor oefenwerken is dit echt niet nodig.

Athferion

Berichtdoor Athferion » Di Mar 11, 2014 3:57 am

Acryl onderlaag werkt goed in mijn ervaring. Als je acryl verf gebruikt, kun je zelfs van de voordelen van acryl gebruik maken in de achtergrond van je schilderij.

Mirte

Berichtdoor Mirte » Di Jun 21, 2016 7:59 pm

Weet iemand of je de onderschildering in acrylverf kunt doen en daarna met pure olieverf erop kunt schilderen?

Jonne

Berichtdoor Jonne » Di Jun 21, 2016 8:33 pm

Ja hoor! Zolang het maar goed droog is en; nooit andersom.

Mirte

Berichtdoor Mirte » Vr Jun 24, 2016 2:27 pm

Jonne schreef:Ja hoor! Zolang het maar goed droog is en; nooit andersom.

Ik vraag dat omdat ik ergens gelezen heb dat een dunne laag acryl wel kan, maar een dikkere laag niet omdat de olieverf dan te weinig hecht.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Vr Jun 24, 2016 2:46 pm

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Heb het nog nooit geprobeerd, want voor mij is een onderschildering altijd dun, nooit dik.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Jun 25, 2016 8:09 pm

Mirte schreef:
Jonne schreef:Ja hoor! Zolang het maar goed droog is en; nooit andersom.

Ik vraag dat omdat ik ergens gelezen heb dat een dunne laag acryl wel kan, maar een dikkere laag niet omdat de olieverf dan te weinig hecht.

Dat klopt Mirte. Voor olieverf kan een dunne onderschildering met acrylverf
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”