If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Grisaille onderschildering, iemand ervaring?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Margareth

Grisaille onderschildering, iemand ervaring?

Berichtdoor Margareth » Di Dec 03, 2013 12:50 am

Ik vroeg me af of er iemand van jullie ervaring heeft met een grisaille onderschildering bij het werken met olieverf (dus niet met acrylverf want dat werkt op een andere manier).

Zo ja, dan ontvang ik bijzonder graag tips
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

Nannako

Re: Grisaille onderschildering, iemand ervaring?

Berichtdoor Nannako » Di Dec 03, 2013 2:01 am

Je mag je grisaille ook opzetten in acryl, Helen van Wyk doet dit bijna bij elk schilderij. Acryl heeft het voordeel dat het veel sneller droogt voor de glaceerlaag.

Je eerste laag verf moet dun en mager zijn, en voor de grijspartij moet je je zwart leren verdunnen in plaats van te veel wit te gebruiken, als je je zwart verdunt met terpentijn krijg je grijs.

Gebruik geen "gemaakt zwart", gebruik gewoon ivoorzwart en terpentijn.

Als je je schilderij wil glaceren is een keuze, sommige schilders schilderen gewoon in tonen, met zwart or bruin.

Het nadeel van het opzetten met grisaille is de tijdsinvestering, als je je waarden kan inschatten zonder onderlaag moet je geen grisaille gebruiken, maar het is een extra houvast.

Viv

Berichtdoor Viv » Di Dec 03, 2013 10:09 am

Ik heb de video download van Jon deMartin "How to paint The Grisaille Method" bij elkaar iets van 3 uur lang uitleg en demonstraties.
Heb je specifieke vragen of tips nodig Margareth? dan kan ik kijken of de video daar een antwoord op kan geven. Helaas (nog) niet uit eigen ervaring ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=JPar_nzAEL0
http://www.youtube.com/watch?v=L9k-qJxCuKo
2 preview filmpjes van Jon

Margareth

Berichtdoor Margareth » Di Dec 03, 2013 12:06 pm

Dank jullie wel voor de input

@Nannako
Ik heb onlangs een filmpje gezien waarbij veel schilderijen van de oude meesters voorbij kwamen. Zij hebben grisaille niet alleen gebruikt vanwege de toonwaarden, maar vanwege het feit dat kleuren wezenlijk anders worden met een grijze onderschildering. Men liet in dat filpmje het verschil laten zien tussen kleur op kleur en dezelfde afbeelding die opgezet is met grisaille. Ik vond het mooi om het verschil te zien waarbij men het opzetten met kleur en verdieping met kleur een dode kleur genoemd heeft en dat heeft alles met de weerkaatsing van licht te maken. Ze lieten zelfs röntgenfoto's zien waarbij je in de onderlagen inderdaad uitsluitend grijze tinten kon zien. Naast elkaar gezet vond ik het verschil heel duidelijk zichtbaar.

Het uitgangspunt is grisaille en heel veel glaceerlagen daar overheen waardoor een diepe en tegelijkertijd semi transparante kleurschakering ontstaat. Opzetten met acrylverf als basis lijkt dat effect verloren te gan

Ik gebruik waterverdunbare verf, dus terpentine is geen optie voor mij. Ik gebruik juist waterverdunbare verf omdat ik geen terpentine gebruiken wil.
Ik doe dit dus niet als handig hulpmiddel voor de toonwaarden

@Viv
Dank je wel voor de filmpjes die ga ik vandaag bekijken
Ik heb gisterenavond een heel klein doekje beschilderd met de grisaille schildering van een roos. Die roos moet uiteindelijk lichtrose geel worden en ik vroeg me werkelijk af hoe je dat voor elkaar krijgt met uitsluitend glaceerlagen.

Afbeelding

Nannako

Berichtdoor Nannako » Di Dec 03, 2013 1:38 pm

Vroeger had men alleeen aarde tonen, en glaceren was een techniek om meer S verzadiging in kleur te krijgen.

Veel mensen zeggen noch steeds dat glazeren brilliantere kleuren geeft dan een enkele laag, wat niet meer waar is sinds de acryl binder veel hogere verzadeging kan berijken dan glacerende olieverf. De oliebinder neemt een deel van de kleurverzadeging weg, voornamelijk bij lijnzaadolie, veel minder bij saffloer olie. Maar niets kan tippen aan de acrylbinder.

Weet niet wat ze bedoelen met dode kleur, do vlaamse techniek gebruikte zeer veel glaceerlagen en een tonale onderlaag, die laag lijkt doods maar dankzij de glaceertechniek kon men veel meer verzadeging krijgen dan als men 'au premier coup' schilderde. Maar sinds olieverf en vooral acrylverf veel veel betere en propere binders gebruiken en de pigmenten veel veel krachtiger zijn, zijn de kleuren die wij kunnen gebruiken veel beter, ons kleurengamma is veel hoger dan dat van vroeger. Tijdens de industriele revolutie konden impressionisten aan een hoger kleurengamma graken, maar ons gamma is nog velen malen groter.

Dit is mijn acrylverf. Gemengde verf van cadmiums en quinacridone, maar heb een acrylbinder gebruikt waardoor de acryl veen briljanter dan welke olieverf ook kan komen:

Afbeelding

Mijn acryl gezien door een spectrometer van school:

Afbeelding

Olie kan niet aan deze verzadeging, acrylbinders zijn veel "properder" dan oliebinderds, waardoor de sterkte van het pigment veel hoger blijft.

De reden waarom de verf verdunt moet worden, bij olie, of acryl, is omdat de maximum verzadeging (of chroma) vaak op een andere waarde ligt dan de kleur van de massawaarde. Phthalocyanine pigmenten zij een goed voorbeeld, die hebben een heel hoog potentiele verzadeging, maar alleen als je een binder gebruikt om de transparantie te verhogen, of ze verdunt wat ze ook transparanter maakt, zie je de maximum verzadeging.

Golden heeft hier heel veel artikels over geschreven.

Margareth

Berichtdoor Margareth » Di Dec 03, 2013 2:13 pm

Dank je wel Nannako voor je waardevolle bijdrage en ik ga eens kijken wat het verschil is tussen een acryl onderschildering tegenover olieverf. Ik heb nog kleine doekjes genoeg

Nannako

Berichtdoor Nannako » Di Dec 03, 2013 2:23 pm

Np.

Hier is Helen Van Wyk met acryl Grisaille out een van haar boeken.

De reden voor haar waarom ze opzet met acryl en er dan over gaat met olie, is de tijdspanne die ze wint. Als ze met olie Grisaille opzette zou ze een paar weken verliezen.

Als de oude meesters acryl hadden zouden er veel het ook proberen.

Sommige schilders zijn nog steeds tegen het gebruik van acryl als onderlaag omdat ze niet meer "dans la soupe" kunnen schilderen, in de soep shilderen wil zeggen beginning met een geolied schilderij, om je borstel beter over de ondergrond te laten glijden, daar hebben ze een beetje gelijk in, maar die is voor Alla prima shilders, niet voor grisaille.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Viv

Berichtdoor Viv » Di Dec 03, 2013 9:41 pm

Mocht je na de informatie van Nannako, toch de roos nog met olieverf willen 'kleuren" met glaceren, dan heb ik ook nog een stap voor stap link gevonden (morgen ga ik die download van Jon nog eens doorspoelen wat hij er over zegt, doet, het is voor mij al weer een tijdje geleden) maar intussen heb ik dit voor je gevonden:
http://plantiebee.com/how-to-add-color- ... -painting/

Mooie roos trouwens

Viv

Berichtdoor Viv » Di Dec 03, 2013 10:02 pm

Hm Grisaille is niet alleen met transparante olieverf, het kan ook met opaque verf, zo kende ik het nog niet.

Hier is een voorbeeld daarvan (en...met een Roos, andere kleur welliswaar maar toch)
http://www.artpapa.com/html/Free_Lessons_Pink_Rose.html

fenja85

Berichtdoor fenja85 » Di Dec 03, 2013 11:06 pm

Voor grisailles gebruik ik een kleurenmengsel van wit, blauw, geel, donkerbruin, en iets rood. Als je de percentages wilt, laat maar even weten. Dit geeft hele mooie grijswaarden. Er zijn vele recepturen, ook als mengmedium. Hiervoor geldt: gebruik wat je prettig vindt schilderen.

Misschien is de WebArtAcademy handig voor wat extra tips. Dit is een betaalde site, maar de gratis filmpjes vond ik al erg leerzaam. Aan de hand daarvan ben ik op youtube verder gaan zoeken naar tips en tricks voor de klassieke schildermethode van de oude meesters :) Fascinerend! Helaas is het bij mij bij een grisaille gebleven afgelopen najaar, gezien ik geen goede geventileerde ruimte om verder te gaan... ;)

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Jan 22, 2015 3:34 pm

Gevonden! Zeer interessant, misschien nog aanvullingen? Ik heb zelf geen ervaring met onderschilderingen (al werk ik wel met lagen, waarin ik wel bewust met kleuren werk die ik als sfeer in een werk wil hebben voor latere lagen).
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Jonne

Berichtdoor Jonne » Vr Jan 23, 2015 8:29 am

Ja, leuk topic en ik heb nog wel een aanvullende vraag/kwestie. Ik lees hier van verschillende mensen dat ze wit gebruiken in hun onderschildering. Waarom?
Ik zelf gebruik nooit wit in de onderschildering, omdat wit gelijk 'plat slaat'. Ik gebruik enkel wit in de opschildering om lichte delen mee uit te lichten of witte vlakken mee aan te duiden bijvoorbeeld. Natuurlijk leiden meerdere wegen naar Rome en dat iedereen zijn eigen manier hiervoor vindt is juist fascinerend, maar voor mij geldt dat ik het gevoel heb de hele gelaagdheid/diepte die je kunt bereiken door het gebruik van een onderscheiding, verlies als ik daar wit in gebruik.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Vr Jan 23, 2015 5:33 pm

Onderschilderingen in olieverf heb ik zeker wel gemaakt.
Hierbij werd door mij loodwit gebruikt.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Nannako

Berichtdoor Nannako » Za Jan 24, 2015 10:14 pm

ANTONI schreef:Hierbij werd door mij loodwit gebruikt.

Iedereen is vrij om het te gebruiken, alhoewel het bijna niet meer te verkrijgen is, maar loodwit is heel gevaarlijk spul als het niet juist gebruikt word. Veel schilders zijn gestorven door het gebruik van loodwit. Caravagio is gestorven door loodwit vergiftiging. In het Engels gebruikt men voor loodvergiftiging "painter's colic" omdat er zo veel schilders aan overleden zijn.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Jan 25, 2015 12:48 am

Loodwit was tot het midden van de 19e eeuw, toen het aangevuld werd door zinkwit, het belangrijkste witte pigment, zowel in de schilderkunst, als bij de make-up. Ondanks zijn giftigheid werd het in de Oudheid ook gebruikt als conserveringsmiddel en zoetstof in levensmiddelen. Het schildertechnisch belang werd nog vergroot doordat loodwit bij olieverf door reactie met het bindmiddel lijnolie loodzepen vormt, die weliswaar bros zijn maar ook zeer hard zodat de levensduur van de schilderijen zeer wordt verlengd. Moderne olieverfschilderijen zonder loodwit zullen de eeuwen niet doorstaan.
================================================

Cremserwit in tubes is veel minder gevaarlijk mits met verstand en professioneel gebruikt.

Vroeger werd het pigment door de schilder zelf gewreven.

Momenteel is Cremserwit helaas alleen nog te koop in blikjes van 120 ml, zonder kindersluiting zoals
op flessen bleekwater,terpentine enz.
Groene zeep en waspoeder mag nog wel. Ook daarvoor zullen nog wel EC- regels komen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”