If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Grisaille onderschildering, iemand ervaring?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Nannako

Re: Grisaille onderschildering, iemand ervaring?

Berichtdoor Nannako » Zo Jan 25, 2015 1:59 am

ANTONI schreef: Moderne olieverfschilderijen zonder loodwit zullen de eeuwen niet doorstaan

Begrijp niet waarom je dit zegt. Duizenden schilderijen zonder loodwit hebben de eeuwen ook doorstaan.

Dat de EU loodwit aan banden heeft gelegd vind ik positief, het gaf olieschilderen een slechte reputatie.

Heb loodwit al een hele tijd in winkels niet meer gezien, het mag alleen nog door restaurators gebruikt worden.

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Zo Jan 25, 2015 9:23 am

Nannako schreef:
ANTONI schreef: Moderne olieverfschilderijen zonder loodwit zullen de eeuwen niet doorstaan

Begrijp niet waarom je dit zegt. Duizenden schilderijen zonder loodwit hebben de eeuwen ook doorstaan.

Dat de EU loodwit aan banden heeft gelegd vind ik positief, het gaf olieschilderen een slechte reputatie.

Heb loodwit al een hele tijd in winkels niet meer gezien, het mag alleen nog door restaurators gebruikt worden.
:thumbs:

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Jan 25, 2015 10:31 am

Ik heb het natuurlijk wel over olieverfschilderijen.
Duizenden olieverschilderijen zonder loodwit die de eeuwen hebben doorstaan?
Cremserwit is natuurlijk niet voor kinderen bedoeld evenmin als bleekwater (javel) en allerlei oplosmiddelen.

Cremserwit wordt zoals reeds gezegd alleen nog in blikjes verkocht. Bedoeld voor schilders die nog willen schilderen naar voorbeeld van de oude meesters en voor restauratiedoeleinden.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Zo Jan 25, 2015 10:36 am

We kunnen inderdaad misschien nog niet eeuwen terugkijken want in de vorige eeuw werd loodwit geloof ik pas vervangen? Maar het is maar goed dat het afgeschaft is want het was echt akelig giftig en de samenstelling van de verf is de laatste eeuw toch wel enorm verbeterd.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Jan 25, 2015 11:50 am

Enige jaren terug was er nog volop loodwit in tubes te koop onder allerlei benamingen zoals b.v.
Flake White.

Cadmium in tubes is nog steeds te koop. Daar is momenteel nog geen alternatief voor.

Loodwit is inmiddels vervangen door Titaanwit.
Prima pigment maar voor de echte olieverfschilder niet te vergelijken met Cremser Wit.

Terpentijn onmisbaar voor de olieverschilder mag nog wel.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Jonne

Berichtdoor Jonne » Zo Jan 25, 2015 7:59 pm

Mag ik even wijzen op topics zoals deze en deze voor wat betreft de discussie over verschillende soorten verf en hun effecten op de gezondheid?

Vond dit net zo'n interessant topic over de onderschildering, ben benieuwd naar meer ervaringen!

pierke

Berichtdoor pierke » Wo Jan 28, 2015 9:43 pm

Ik gebruik de grisaille methode voor mijn portretten.
Kijk eens naar een van nederlands beste portret schilders van dit moment, Ben Lustenhouwer.
Hij gebruikt raw sienna acryl als onderschildering en verdunt voor de lichtere vlakken. Dit droogt snel en het is een fantastische basis voor je schilderij.

wiki21

Berichtdoor wiki21 » Di Jul 19, 2016 8:04 pm

Een onderschildering met twee pigmenten.
Ik gebruik het liefst groene aarde van rembrandt met titaan wit.
Let wel gebruik uitsluitend groene aarde van rembrandt "talens dus"daar kun je heel mooi een onderschildering mee maken.

Breng alles dun aan op paneel of linnen en dass alles zorgvuldig uit.

Voor een snelle droging gebruik dan luiqin "winsor&newton".

Vervolgens moet alles goed droog zijn om er volgende kleuren op aan te brengen.

Daarna een laag zinkwit aanbrengen ophogen met titaan wit is ook een mogelijkheid.

En dan pas na door en door droog kleuren aanbrengen, uitsluitend transparante kleuren!
Voor nog meer vragen w.c@kbm21.nl.

Website http://www.kunswiki.net

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”