If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Retoucheervernis plakkerig zooitje

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Moonrise

Retoucheervernis plakkerig zooitje

Berichtdoor Moonrise » Zo Feb 10, 2013 1:38 pm

Hallo,

Ik maak me zorgen om een van mijn olieverfschilderijen. Ik had veel last van matte plekken en hele glanzende waar ik zwart had gebruikt. Ik heb het schilderij twee maanden laten drogen en gisteren een retoucheervernis aangebracht van talens met een kwast. En toen... ging het helemaal mis. Het schilderij is zo plakkerig als stroop en ik maak me veel zorgen.

Ik heb al veel opgezocht en ik vrees dat ik de retoucheervernis toch iets te vroeg heb aangebracht, iets te dik en dat ik misschien beter zelf mijn zwarte verf had kunnen mengen. Toch? Maar... wat voor mij niet duidelijk is... komt het nog goed met dit schilderij? Zal dit uiteindelijk opdrogen en niet meer plakkerig zijn? Hoe lang moet ik wachten? Kan ik iets doen?

Jan Drempel

Re: Retoucheervernis plakkerig zooitje

Berichtdoor Jan Drempel » Zo Feb 10, 2013 1:58 pm

Je hebt de retouche er te dik opgebracht, waarschijnlijk puur gebruikt. Als je retouch met de kwast aanbrengt is het aan te raden deze een beetje te verdunnen.

Na enkele dagen zal het plakkerige wel weggaan, te vroeg heb je het niet aangebracht.
Als tip kan ik je mee geven voor een volgend maal, koop een spuitbus retouche en spuit zéér dun en enkel de matte vlekken in. Laat het drogen en indien nodig de procedure herhalen, als het eenmaal egaal is, leg er dan over het gehele werk nog een dun laagje.

Wat je de volgende keer ook kan doen is "oiling out" maar dan mag er geen (retouche)vernis op zitten.

Zie ook topic....http://www.schilderenenzo.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=13306

Moonrise

Berichtdoor Moonrise » Zo Feb 10, 2013 4:19 pm

Jan, dankjewel voor je reactie. Fijn om te horen dat het waarschijnlijk over enkele dagen niet meer zo kleverig zal zijn. Dit geeft mij weer hoop en ik kan weer opgelucht ademhalen, haha!

Bedankt voor al je tips. Ik had de vernis inderdaad niet verdund. Ik zal dit de volgende keer zeker doen en de "oiling out" lijkt mij ook echt de moeite waard om te proberen. :)

Paquita

Berichtdoor Paquita » Za Apr 27, 2013 8:43 am

Zie wat ik gevonden heb:

Retoucheervernis
Tijdens het schilderen kunnen ingeschoten plekken ontstaan; de verf slaat mat weg, de intensiteit van de kleur neemt af. Door de ingeschoten plekken (als ze handdroog zijn) zeer dun te behandelen met retoucheervernis komen glans en kleur weer terug. De vernis droogt in enkele uren en laat een poreuze film achter waarin een volgende verffilm zich kan hechten. Voor deze wijze van toepassing wordt retoucheervernis ook wel ‘tussenvernis’, ‘ophaalvernis’ of ‘uithaalvernis’ genoemd.
Tevens kan de vernis als voorlopige slotvernis worden aangebracht om het schilderij een egale glans te geven en als bescherming tegen vuil. Daar de vernis (in een dunne laag) poreus is, kan zuurstofopname en daarmee het droogproces van de verf doorgaan. Na volledige droging van de verf kan de slotvernis over de retoucheervernis worden aangebracht.
Het is van groot belang de retoucheervernis in alle gevallen zeer spaarzaam aan te brengen. Het oplosmiddel van de vernis kan bij overmatig gebruik de (nog niet droge) olie uit de onderlagen van de verf oplossen en aan de oppervlakte brengen. Als dit gebeurt, kan het schilderij vele maanden lang kleverig blijven en is dan een gewillige prooi voor de aanhechting van stof. Als voorlopige slotvernis is het dan ook aan te raden om enkele maanden te wachten met opbrengen.
van Echtenstraat 47a – 7902 EL – Hoogeveen – Tel. 0528 264151 – www.onderdemolen.nlinfo@onderdemolen.nl
???????
??Slotvernis
Olieverf droogt door opname van zuurstof, een chemisch proces. Nadat de verf geheel droog is zal dit oxidatieproces niet stoppen en treedt een verouderingsproces in werking. Op den duur kan dit zichtbaar worden als craquelé. Nadat de verf geheel droog is (bij normale laagdikte ± een jaar, bij zeer dunne lagen enkele maanden eerder, bij dikkere lagen meerdere jaren) is het dan ook raadzaam om een slotvernis aan te brengen. De zuurstofopname en daarmee het verouderingsproces wordt door een slotvernis afgeremd. Tegelijk wordt de uiteindelijke glansgraad bepaald en is de verf beschermd tegen atmosferische verontreinigingen.
Bij het aanbrengen van vernis dient rekening te worden gehouden met een aantal factoren.
De vernis en vooral het schilderij moeten op kamertemperatuur zijn. Als een schilderij van een koude ruimte naar een warme ruimte wordt verplaatst om het daar te vernissen, kan er door de temperatuurswisseling condensvorming optreden op de oppervlakte van het schilderij met als gevolg dat het ingesloten vocht een witte waas vormt. Bovendien zal de vernis minder goed hechten en wordt ook de kans op parelen van de vernis vergroot. Parelen of een mindere hechting kan ook op optreden als de verffilm erg gesloten is, omdat er veel bindmiddel (medium, olie) is toegevoegd. Om parelen of hechtingsproblemen te voorkomen is het raadzaam om het schilderij eerst met gewone terpentine af te nemen. Na verdamping van de terpentine kan de vernis worden aangebracht.
Talens Schilderijvernis glanzend bestaat uit een hars die opgelost is in een oplosmiddel. Voor de matte schilderijvernis is daar een matteringsmiddel aan toegevoegd. Bij het aanbrengen van een vernis dat matteringsmiddel bevat, moet de vernis in één richting worden aangebracht om uniforme matheid te verkrijgen. Dit geldt ook als een menging van glanzende en matte vernis wordt gebruikt in het geval een tussenliggende glansgraag gewenst is.
Ook mag in dat geval maar één laag worden aangebracht. Een goede vernis is namelijk altijd reversibel, d.w.z. dat hij altijd weer te verwijderen moet zijn in geval van bijv. restauratie. Dat verwijderen gebeurt met milde oplosmiddelen zoals terpentine of terpentijn. Omdat vernissen zijn samengesteld op basis van dezelfde oplosmiddelen, zou een droge vernislaag gedeeltelijk oplossen in een nieuwe laag. De verhouding hars- matteringsmiddel kan dan plaatselijk variëren met glansverschillen tot gevolg. Wordt de vernis niet verwerkt met een kwast maar met een spuitbus, dan kunnen wel meerdere lagen worden aangebracht.
?

Lancelot

Berichtdoor Lancelot » Za Apr 27, 2013 9:57 am

Héél interessant, Paquita !!! Thanks !!!

Mirte

Berichtdoor Mirte » Di Jul 03, 2018 3:49 pm

Hebben jullie een tip hoe je retouchevernis uit een flesje gebruikt?

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Jul 03, 2018 9:42 pm

Retoucheervernis kan je gewoon dun aanbrengen met een kwastje.
Zelf gebruik ik geen retoucheervernis . Als je veel matte stukken in je schilderij heb is dat
een gebrek aan techniek. Alles wat je dan doet zijn lapmiddelen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Mirte

Berichtdoor Mirte » Do Jul 05, 2018 8:20 pm

Het gaat mij erom hoe je het handig opbrengt vanuit een flesje.
Eerst wat op een schoteltje gieten? Ik vind het maar onhandig.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Jul 09, 2018 10:04 pm

Als je een klein plekje wilt voorzien van retpucheervernis dan met een klein penseel vanuit het flacon.
Zelf draag je de oplossing aan voor een grotere partij. Gewoon op een schoteltje gieten.
ANTONI

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Za Sep 08, 2018 10:37 pm

Opvallend … er wordt in dit topic niet echt benoemd wat de samenstelling van het vernis is. Niet alle merken gebruiken hetzelfde recept.

Het gaat hier om damarvernis. Damarvernis wordt vervaardigd door damarhars op te lossen in een oplosmiddel met een hoog oplossend vermogen. Het is verassend om te ervaren hoeveel damarhars er in een beetje oplosmiddel “verdwijnt”.

Het damarvernis betrek je van een gerenommeerde handel zoals “verfmolen de Kat”. Je kunt het oplossen in diverse middelen. Van oudsher wordt er gomterpentijn voor gebruikt. Gomterpentijn heeft een ontzettend hoog oplossend vermogen. Maar gomterpentijn heeft ook nadelen, het is bepaald ongezond, Bij frequent inademen kun je er behoorlijk ziek van worden. Alternatieven zijn ShellSol-t en Zest-it. De laatste is een stof zoals gomterpentijn, die uit de schil van citrusvruchten wordt gewonnen.

Je kunt makkelijk 100 gram aan hars oplossen in 200 gram oplosmiddel. Je verkrijgt dan een damarharsoplossing met een gewichtsverhouding van 100:200 oftewel 33% (w/w)
Dat is veel te sterk voor een tussenvernis/retoucheervernis Het is wellicht geschikt als eindvernis (vooral die gebaseerd op ShellSol-t). Voor een retoucheervernis verdun je de 33%-tige oplossing tot een 5%-tige oplossing, natuurlijk met gebruik van het desbetreffende oplosmiddel.

Het opbrengen van de retoucheervernis doe je in een schone en stofvrije omgeving. Zorg voor verlichting die langs het schilderij strijkt. Een losse lamp kan handig zijn. Maak eerst je droge olieverfschilderij schoon met een niet pluizend doekje met terpentine. Met snelle bewegingen, zonder te poetsen, haal je overtollige olie weg. Als je dat niet doet, dan houdt de retoucheervernis niet goed op de vette plekken en wordt het oppervlak ongelijkmatig qua glansgraad.

Gebruik een nieuwe spalter of/en zonodig een niet pluizend doekje. Let het werk horizontaal op een tafel. Werk snel en probeer vlak voor vlak aansluitend dun te bestrijken. Overtollige vernis kun je met een doekje verwijderen.Eerst in horizontale bewegingen (slechts 10 à 20 cm per streek). Dan verticaal. In de laatse fase zijn alle streken in één richting. Blijf niet doorpoetsen. Controleer met strijklicht of er geen “vergeten” droge plekken zijn. Leg het schilderij weg en scherm het af tegen vallend stof. Het schilderij vernissen waarbij het op de ezel staat is af te raden. De vernis wil nog wel eens gaan “zakken” waarbij druipers gevormd worden.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Sep 10, 2018 5:23 pm

Ach ik gebruik al lang geen retoucheervernis. Zou ik het wel toepassen dan gewoon een flesje uit de winkel.
Toch niets mis mee.
ANTONI

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Ma Sep 10, 2018 10:18 pm

Aha ... daar hebben we Antoni weer.
Altijd het laatste woord.
Eerst nadenken, dan reageren. Lijkt me een strak plan.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Sep 10, 2018 10:55 pm

Gewoon mijn weloverwogen mening,Piet. Waarom moeilijk doen. Uiteraard is er niets tegen wat experimenteren.
ANTONI

Mirte

Berichtdoor Mirte » Wo Nov 14, 2018 5:21 pm

Ik heb een paar plekken met retouchevernis extra gedaan, en nu zijn dat kringen geworden. Hoe verwijder je kringen retouchevernis van Talens?

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Nov 15, 2018 11:38 pm

Mirte bedoel je dat je die paar plekken met meer dan 1 laagje hebt gedaan? Retoucheervernis moet heel dun worden aangebracht. Ik kan het mis hebben maar voorlopig kan je daar dan niets mee. Zeker een paar maanden wachten en dan de retoucheervernis voorzichtig verwijderen met terpentine. Maar heel voorzichtig wel!
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”