If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Retoucheervernis plakkerig zooitje

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Mirte

Re: Retoucheervernis plakkerig zooitje

Berichtdoor Mirte » Do Nov 22, 2018 2:53 pm

ANTONI schreef:Mirte bedoel je dat je die paar plekken met meer dan 1 laagje hebt gedaan? Retoucheervernis moet heel dun worden aangebracht. Ik kan het mis hebben maar voorlopig kan je daar dan niets mee. Zeker een paar maanden wachten en dan de retoucheervernis voorzichtig verwijderen met terpentine. Maar heel voorzichtig wel!

Ik was na retoucheren weer gaan overschilderen op een paar plekken, en daaroverheen retoucheer gespoten. Maar de verf is al een aantal maanden aan het drogen, kan ik dan meteen met terpentine proberen?

Jan Drempel

Berichtdoor Jan Drempel » Do Nov 22, 2018 3:26 pm

Ik ga eens proberen een goede uitleg te geven : Retoucheervernis gebruik je enkel om 1: een olieverfschilderij te beschermen waar je later (véél later) nog aan wil verder werken, of 2: doffe plekken opfrissen in je werk (meestal ontstaan die doffe door het verkeerd gebruik van wit, ook in het mengen).
Als je toch Retoucheervernis vernis gebruikt, doe het dan zéér dun en liefst met een blaaspijpje.

Mijn raad, als beginner/gevorderde olieverfschilder ... gebruik het niet. Bescherm uw onafgewerkt werk met een doek. Doffe plekken in wet werk? Breng dan op die plaats een zeer dun laagje van door u gebruikt oliemedium aan.
Met vriendelijke groeten www.jandrempel.be

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Nov 22, 2018 11:34 pm

Mirte schreef:
ANTONI schreef:Mirte bedoel je dat je die paar plekken met meer dan 1 laagje hebt gedaan? Retoucheervernis moet heel dun worden aangebracht. Ik kan het mis hebben maar voorlopig kan je daar dan niets mee. Zeker een paar maanden wachten en dan de retoucheervernis voorzichtig verwijderen met terpentine. Maar heel voorzichtig wel!

Ik was na retoucheren weer gaan overschilderen op een paar plekken, en daaroverheen retoucheer gespoten. Maar de verf is al een aantal maanden aan het drogen, kan ik dan meteen met terpentine proberen?

Hallo Mirte ,
Was de verf goed gedroogd voordat je ging retoucheren en overschilderen? Na het overschilderen was de verf toen al een paar maanden aan het drogen alvorens je weer retoucheervernis gebruikte. Zo ja dan kan je proberen de laatste
retouchelaag voorzichtig te verwijderen.
Ach al doende leert men. Gewoon de volgende keer ervoor zorg dragen,dat de juiste procedure wordt gevolgd .Dus vet over mager.Elke volgende laag iets vetter. Doe het voorzichtig aan. Soms kan je beter de gehele voorstelling met terpentine verwijderen en geheel opnieuw beginnen. Is mij wel eens overkomen dat een gedeelte van het portret niet goed uit de verf kwam. Ik heb toen alles weggepoetst en ben opnieuw begonnen. Succes.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Mirte

Berichtdoor Mirte » Vr Nov 23, 2018 7:57 pm

De eerste retoucheerlaag is met kwast aangebracht en was eigenlijk iets te dik. Na een tijdje wilde ik toch stukjes overschilderen, dat deed ik met vettere olieverf, echter het werden toch doffe plekken toen die gedroogd waren. Toen ben ik met de retoucheerbus over die plekken gaan spuiten, en dat leverde kringen op.

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”