If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schildermedium voor olieverf met gebruik van zest-it

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Piet Br

Schildermedium voor olieverf met gebruik van zest-it

Berichtdoor Piet Br » Za Sep 08, 2018 10:41 pm

In de loop van de jaren mengde ik diverse schildermediums. Ik deed dat enerzijds om daarmee geld te besparen en anderzijds om te kunnen experimenteren met de eigenschappen er van. Denk daarbij aan de smeuïgheid, de droogtijd, de toets, de werkbaarheid en het visuele eindresultaat (brilliance). Ik heb hier onnoemelijk veel van geleerd. Maar voordat ik dieper inga op de ambachtelijke kant en de recepten wil ik graag wijzen op het volgende:

Gezondheid, milieu en veiligheid:
Vrijwel ieder medium bevat in meer of mindere mate een oplosmiddel.
Van oudsher is gomterpentijn favoriet. Gomterpentijn heeft een groot oplossend vermogen. Dat betekent dat oliën en harsen er goed in oplossen. Gomterpentijn is dus uitermate geschikt voor olieverf. Echter, gomterpentijn verspreidt een schadelijke damp. Sommigen vinden de geur er van lekker, andere verafschuwen de geur. Hoe dan ook, als je langdurig deze damp inademt, dan kun je daar ernstige problemen door krijgen. Om het maar eens plat te benoemen, “Het haakt in je strot”. In de winter heb ik de ramen van mijn miniatelier gesloten. Afgelopen winter was ik vier maanden continu verkouden. Het hield maar niet op. Dat kan geen toeval zijn. Een ander nadeel van Gomterpentijn is de brandbaarheid. Er wordt zelfs gewaarschuwd voor broeien en zelfontbranding van oude schilderdoeken. Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt … maar toch!

Terpentine als oplosmiddel valt af. Aromatenvrije terpentine gebruik ik enkel om mijn penselen in te spoelen. Het product is te schraal voor de olieverf hetgeen je terugziet in de matte uitstraling van het gedroogde verfoppervlak (zoals inschieten). Daarbij vervliegt/verdampt terpentine zo snel dat je olieverf al snel stug en onwerkbaar wordt.

Recentelijk ben ik overgegaan op een alternatief oplosmiddel namelijk Zest-it Oil Paint Diluent. Dit oplosmiddel is gemaakt vanuit citrusboom/struiken/schillen. Het oplossend vermogen is heel groot. Je kunt er, net zoals met gomterpentijn, damarhars en vette oliën zoals standolie in oplossen. De geur is gering en het product is onbrandbaar. Zest-it is helder, vergeelt niet en verdampt zonder sporen na te laten. Net als bij gomterpentijn is er voor verdamping tijd en warmte nodig. Ideaal, zo blijft er voldoende tijd over om je verf te verwerken. Denk daarbij aan de nat-in-nat methode.

Waar betrek je de grondstoffen voor het maken van mediums:
Er wordt veel troep verkocht. Koop daarom deze grondstoffen bij een gerenommeerde vakhandel. Had ik mijn materialen direct bij “Verfmolen de Kat” gekocht, dan had ik mij veel ellende en tijd kunnen besparen.

Voor het zelf mengen van een goed medium maak je gebruik van:
- een geschikt oplosmiddel zoals zest-it
- Oliën zoals standolie en lijnolie
- Een middel om de glansgraad en de toets te beïnvloeden zoals Venetiaans terpentijn en damarvernis
-
Alle genoemde stoffen hebben een natuurlijke oorsprong. Zoals harsen en zest-it, dat zijn extracten van bomen/struiken. De kwaliteit is in sterke mate afhankelijk van de oorsprong, daar waar de grondstoffen gewonnen worden. Een goede vakhandel levert topkwaliteit. Voor sommige stoffen bestaan er synthetische alternatieven. Het laat zich raden, deze synthetische alternatieven voldoen absoluut niet!

MAAK ZELF DAMARVERNIS GEBASEERD OP DAMAR HARS IN ZEST-IT

Damarvernis wordt vaak gebruikt in een schildermedium. Net zoals, standolie en Venetiaans Terpentijn, zal de damarvernis de glans en droogtijd en consistentie van olieverf beïnvloeden.

Waarom zelf schildermediums maken?
In de vakhandel is er een enorm aanbod aan schildermediums. De eigenschappen er van zijn, conform de specificaties, veelbelovend. Echter, de samenstelling van deze mediums is een goed bewaard geheim.

Als schilder is het van belang om de samenstelling van het medium te kennen zodat je kunt variëren met de diverse ingrediënten en daarmee de eigenschappen van je verf/streek en dus het eindresultaat kunt beïnvloeden.

RECEPT: Benodigd voor het maken van een 35% (w/w) dammar-oplossing:

- Een schone glazen pot met metalen schroefdeksel (inhoud 1 liter). B.v. een pot voor ingemaakte groente.
- 200 ml (180 gram) Zest-it oplosmiddel. Het etiket vermeldt: Zest-it Oil Paint Dilutant and Brush Cleaner (b.v. Antoon de Jong te Tilburg)
- 100 gram Damarhars / brokken (Verfmolen de Kat of b.v. DEVA Breda)
- Enkele nylon kousjes (onbeschadigd, schoon en stofvrij)
- Kaasdoek en een glazen of metalen trechter
- Enkele kleine glazen afsluitbare potjes om daarin de damaroplossing te verpakken
- Etiketten t.b.v. het labelen van de datum en de inhoud

Procedure:

- Giet circa 200 ml (180 gram) van het zest-it oplosmiddel in de glazen pot (inhoud 1 liter)
- Vul het nylon kousje met de 100 gram aan Damarhars
- Trek het nylon kousje over de glazen pot, zo dat de punt met damarhars in de pot met zest-it oplosmiddel hangt
- Het nylonkousje is zo dun dat je gerust de schroefdeksel op de pot kunt draaien zonder dat de nylonkous stuk gaat. Je voorkomt hiermee dat de zest-it verdampt/vervliegt.
- Wacht nu enkele dagen zodat de damarhars kan oplossen in het zest-it oplosmiddel. Je mag zo nu en dan de pot wat bewegen zodat de inhoud beter mengt. Je ziet dat, langzaamaan, de hoeveelheid damarhars in de kous minder wordt.
- Na enkele dagen bevat de nylonkous enkel nog residuen. De procedure is nu vrijwel gereed.
- Trek de Nylonkous voorzichtig uit de oplossing en voer deze op een milieuverantwoorde wijze af.
- Gebruik de trechter en daarin het kaasdoek om de ruwe damaroplossing te filtreren tijdens het overgieten in de 100 ml potjes.
- Gebruik de labels. Noteer de datum en de inhoud. Markeer de flesjes.

“Woooowwww … you did it!” Je damaroplossing is klaar voor gebruik.

Opmerkingen:
- Gebruik geen plastic materialen zoals polystyreen. Zest-it, net als gomterpentijn, hebben een hoog oplossend vermogen. Zelfs sommige plastics worden er door aangetast.
- Ik las dat sommige websites voor het filtreren koffiefilters adviseren. Mijn ervaring is dat de damaroplossing te viskeus is en niet of te langzaam het koffiefilter passeert.
- Gebruik desgewenst plastic handschoenen
- I used latex gloves for protecting my skin against this sticky stuff. Its also handy to get rid of used wetted parts like filters and the pantyhose. Grab it and turn the glove inside out.
- Het valt mij op dat de damaroplossing in zest-it veel helderder is dan een, op identieke wijze gemaakte, damaroplossing in gomterpentijn.

Deze damaroplossing is met name bedoeld voor het mengen in een schildermedium. Voor het vernissen van een schilderij adviseer ik een damarhars oplossing gebaseerd op ShellSol-t.

Piet’s Medium: Een basisrecept voor een schildermedium.
- 1 deel zest-it
- 1 deel damaroplossing (c.q. damarvernis) gebaseerd op zest-it (conform het recept hierboven)
- 1 deel standolie (verfmolen De Kat)
- ½ deel Venetiaans Terpentijn (Verfmolen De Kat)

Het schilderen:
Vul één paletdop met zest-it oplosmiddel. Vul een tweede paletdop met Piet’s medium.
- Mager: In de onderlagen gebruik je voornamelijk het zest-it oplosmiddel.
- Vet: In de bovenlagen voer je langzaamaan het gehalte aan Piet’s medium op.
Verf in dunne lagen, liefst met transparante tinten. Je kunt er prachtig mooie overgangen mee creëren. Je zult verrast zijn door de brilliance en uitstraling van de olieverf.

Overigens, jullie feedback wordt enorm op prijs gesteld.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

ANTONI

Re: Schildermedium voor olieverf met gebruik van zest-it

Berichtdoor ANTONI » Ma Sep 10, 2018 5:32 pm

Al dat gescherm met milieu. Kom nou toch. Gewoon terpentijn om te schilderen en terpentine om de kwasten te spoelen. Zorg voor een geventileerde ruimte.Een van onze leden van de vereniging komt binnenkort met een apparaat dat de ruimte zuivert zoals ik heb begrepen op laatste vergadering.Als hierover nieuws is zal ik jullie berichten.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Ma Sep 10, 2018 10:16 pm

Aha ... daar hebben we Antoni weer.
Altijd het laatste woord.
Eerst nadenken, dan reageren. Lijkt me een strak plan.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Sep 10, 2018 11:19 pm

Over milieu enz.enz. is inmiddels al zoveel geschreven en gesproken ,Piet,dat het ook wel
eens te veel kan zijn.
Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar vergeet niet dat de commercie ook hier graag
een graantje meepikt. Gebruik gewoon de geeigende middelen om tot een goed resultaat
te komen en laat je niets wijsmaken. Met een klassieke schilderopleiding is niets verkeerd.
Aan boekenwijsheid heb je in dit geval niets. Zelfs over sommige zaken in Max Doerner is men het niet eens.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”