If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Teleurgesteld

Verhalen over van alles en nog wat, wat je maar kwijt wilt.
En doe mee met onze Monthly Challenge!

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Teleurgesteld

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Apr 01, 2018 3:57 pm

Hoi,

Ik moet dit gewoon ergens noteren, niemand hoeft te reageren. Maar ik ben enorm teleurgesteld. Het lijkt of ik het tekenen aan het verleren ben. In plaats van te verbeteren, verslechter ik met de week. Dit is geen aprilgrap trouwens. Ik teken ook minder, gewoon omdat ik de moed verloren heb. Ik kan me er niet toe brengen alles uit de kast te halen en aan tafel te gaan zitten, omdat ik "weet" dat ik toch een slecht resultaat ga hebben. Komt het misschien omdat ik teveel extreem goede werken zie (op verschillende plekken)? Dat ik te hard vergelijk met die werken en me te min vind? Saboteer ik mezelf? Maar hoe hard ik ook probeer, alles mislukt! Ik werkte super graag met pastel (potloden). Maar als ik nu iets probeer, krijg ik een moddervlek ipv vb. de vacht van een kat. Een week of 2 à 3 niets doen en dan "met goede moed" opnieuw beginnen helpt niet. Ik heb 1 tekening nog gemaakt die ik goed vind (met houtskoolpotloden), maar daarbij volgde ik een online video-les. Ik probeerde hetzelfde met een andere foto op mezelf en noppes. Pff... ik zit echt in een tekendip en geraak er niet uit...

Doei,
Evy

Pluis1969

Re: Teleurgesteld

Berichtdoor Pluis1969 » Zo Apr 01, 2018 7:39 pm

Hoi Evy, ik denk dat je voor jezelf de lat veels te hoog leg want jij maak echt wel mooie tekeningen. Misschien moet je even terug naar je basis en rustig weer "iets" simpels op papier gaan zetten. Niet denken dat je het niet kan maar denken "ik ga iets moois maken" . Kop op, je kan het.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Apr 01, 2018 11:12 pm

Ik ken je tekeningen niet,Evy. Misschien moet je eens ophouden naar andermans tekeningen te kijken.
Gewoon jezelf zijn en je eigen ding doen zodat je weer plezier krijgt in het tekenen. Alledaagse dingen tekenen is
misschien wel de beste optie.
Succes en het allerbeste toegewenst.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

anitat

Berichtdoor anitat » Ma Apr 02, 2018 11:15 am

Wat een vervelend gevoel. Ik hoop dat je je plezier en tekenmojo weer terug vindt :troost:

Roos_

Berichtdoor Roos_ » Ma Apr 02, 2018 11:21 am

Dat klinkt heel naar. :( Hopelijk kom je uiteindelijk toch uit die tekendip.
Wat was de reden dat je ooit begon met tekenen? Om iets moois te creëren of had het een andere reden?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Apr 03, 2018 7:55 pm

Thanks all, na wat rondsnuffelen lees ik dat er nog mensen zijn die dit meemaken. Waarom ik ermee begonnen ben. Pfoeh... ik weet het niet eigenlijk. Als kind heb ik manga nagetekend, dan lang niets gedaan. Ineens besloten om avondschool te volgen in tekenen, omdat ik IETS wilde doen. Ik heb mijn teken"kunsten" nooit goed gevonden eigenlijk, altijd zag ik fouten. En ik zie zo een goede en mooie tekeningen, wat maakt dat ik nog kritischer op mijn eigen tekeningen wordt. Maar nu lukt het me gewoon niet meer, ik kan geen haartjes van vacht meer tekenen zoals vroeger, het wordt nu rommel.

Ik heb ondertussen een aantal dingen op Facebook en Instagram (tijdelijk) geblokkeerd, dat ik niet elke vijf minuten een prachtige tekening zie. En ik geef me een tijdje "rust", me niet verplichten om iets te tekenen. En dan hoop ik om met de tijd terug mijn eigen manier van tekenen te vinden en me er terug in te kunnen verliezen. Ik hoop wel dat het op tijd gebeurd om nog iets te maken voor Cat Shelter...

JackosaurusRex

Berichtdoor JackosaurusRex » Do Apr 05, 2018 6:35 pm

Ken het gevoel... Pinterest irriteert me alleen met al dat moois. Ooit gehoord dat het vermogen om fouten te herkennen sneller levelup gaat dan het daadwerkelijke artistieke vermogen, je kan dan dus het gevoel krijgen achteruit te gaan. Recentelijk zelf begonnen met themaschetsen 20 uurs sessies. Van makkelijk naar moeilijk. rotsen, bomen.... tot haarloze dieren en mangemaakte objecten. Het helpt om dingen afzonderlijk onder handen te nemen met simpele middelen. Gewoon printerpapier en een potlood of balpen dit ontneemt stress. Kubusjes tekenen... stillevens. Een boek over bijvoorbeeld perspectief helpt al ontzettend. Staren naar werken van superproffesionele artiesten is voor mij ook te veel.

oh, en waarschijnlijk doe je dit al, een schetsboek bijhouden zodat je je oude werk kan terugzien. Heb je bewijs van je vooruitgang... dat er wel degelijk is zelfs al lijkt het niet zo te zijn.

Zelf verzamel ik liever tutorialboeken... dan inspiratie te halen uit afgeronde werken. De duitse amazon heeft veel tweedehands boeken... recente aanwinst een boek over autos tekenen van ene Scott Robertson

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Di Mei 08, 2018 1:15 pm

Ai, wat vervelend! Belangrijkste is, wat de strekking hierboven ook is; dat je doet wat goed voelt. Teveel naar ultraperfecte, fotografisch getekende werken kijken stimuleert je niet (mij ook niet, maar dat is omdat ik er de bijzonderheid niet van inzie), doe dat dan ook niet :) Zoek naar wat je WEL inspireert. Voor mij helpt het juist wel om naar ander werk (zowel professioneel als niet-professioneel, zowel tekeningen/schilderijen als boetseerwerken, naaiwerken, etc.) te kijken, maar dat is persoonlijk!
Ten slotte vind ik 'goed zijn' niet een reden om te blijven tekenen. Wat wel een reden is is dat je er plezier van hebt en houdt. Succes in je zoektocht!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Roos_

Berichtdoor Roos_ » Di Mei 08, 2018 2:51 pm

Hoe gaat het er ondertussen mee? Zit je nog steeds in die tekendip?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Mei 09, 2018 8:59 am

Beetje ja, heb me uitgeschreven op beoaalde groepen en mijn Patreon abonnement stopgezet, puur om mezelf wat rust te geven in mijn kop. Ben nu bezif in kleurpotlood om te proberen. Ook met de nodige problemen en met te weinig tijd eigenlijk om resultaat te zien. Maar ik probeer door te zetten, gewoon om te proberen erdoor te raken. Het oor vind ik redelijk ok, wat al veel is voor mij, haha. Maar zal wel effe duren in tijd voor ik iets kan laten zien...

Katharina

Berichtdoor Katharina » Ma Mei 14, 2018 9:36 am

Niets moet Evy!
Neem gewoon lekker de tijd en geef jezelf de ruimte. Laat het perfectionisme voor wat het is en staar je zeker niet blind op alles wat op internet te zien is. Jij bent te kritisch naar jezelf en je mag best wat meer zelfvertrouwen hebben naar je eigen werk toe. Wat ik zeer positief vind is dat jij heel erg onderzoekend bezig bent ( materiaal onderzoekt en verschillende soorten papier) en daar leer je zo ontzettend veel van. Maar onderzoeksmatig werken kost heel veel tijd en is er niet op gericht een prestatie neer te zetten. Maar wel heel waardevol (en dat wordt helaas veel vergeten). Van daaruit ontwikkel je ook je eigen stijl. Kijk bijvoorbeeld naar de schetsboeken van Jackosaurusrex en Loredana: die zijn in mijn ogen goed bezig en je ziet de ontwikkeling in hun werk. Prestatie is "ondergeschikt", maar hun ontwikkelde individualiteit is mega. Staar je niet blind op anderen (en zeker niet op anderen die van zichzelf overtuigd zijn, want dat betekent echt niet dat hun werk ook kwalitatief goed is) maar accepteer jouw goede punten (stylistisch werken) en ontwikkel deze, integreer ze in de stijl die je nastreeft, experimenteer zonder dat je resultaat gericht werkt. Laat het over je heen komen en geniet ervan. Veel succes!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Wo Jun 20, 2018 12:50 pm

Hoe gaat het inmiddels? Beetje rust kunnen krijgen? Met wat minder gevoel van druk kunnen werken?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Do Jun 21, 2018 7:27 am

Ehm niet veel gedaan eigenlijk. Bezig aan een ietwat kinderlijke tekening van een vlinder. Maar heb een tutorial gekocht waar ik me in het kort eens wil aanzetten en zien wat dat zegt. Lijk alkeen tijd tekort te hebben...

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Zo Jul 01, 2018 8:55 pm

Ga desnoods urenlang rechte lijnen trekken of cirkels. Of zomaar lijnen. Opeens kan er dan "iets" komen. Hoewel … je zegt dat je weinig tijd. Een kwartiertje mag ook :)

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Ma Jul 02, 2018 10:55 pm

Ik heb het boek 365 days of art gekocht, wat Loredana ook in haar schetsboek laat zien. Het is echt een motivator, want je hoeft je werk met niets te vergelijken, soms hele makkelijke opdrachten zoals inkleuren, of kalligrafie, patronen, soms juist wel iets natekenen. Heeft wel wat mindfullness in zich, wat je gezien je tijdsschaarste kunt gebruiken, low standards, want je hebt eigenlijk geen doel of criticus behalve jezelf, en kleine projectjes, waar je denk ik hooguit een uur per dag mee zoet bent (en als dat teveel tijd kost dan verdeel je het over meer dagen :)). Ik vond het echt een zegen! Ik kwam stiekem ook niet tot veel... en het smaakt naar meer!

Terug naar “Het theehuis”