If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Portret studie W.I.P.

In dit subforum kun je je tekeningen plaatsen die met grafiet (grijs potlood, NIET kleurpotlood) zijn gemaakt.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Odran

Portret studie W.I.P.

Berichtdoor Odran » Za Dec 02, 2017 12:37 pm

Action schetsblok 80gr, 2H en HB potlood, live model. Door het nodige corrigeren, de neus en de mond zijn opnieuw getekend, is het papier inmiddels wat beschadigd en lijkt het me verstandiger me te concentreren op een volgende (studie)tekening dan deze proberen te schaduwen.

Afbeelding

Odran

Re: Portret studie W.I.P.

Berichtdoor Odran » Za Dec 02, 2017 11:30 pm

Update: kon het toch niet laten om het portret verder aan te passen. De gelijkenis is nu treffend. Ik heb de positie en de kijkhoek van de ogen en de neus veranderd, de rechterzijde afgeslankt en het haar nog wat aangepast. Ik ga toch een poging wagen om het geheel van schaduw te voorzien ondanks de toegenomen gladheid van het papier.

Afbeelding

Martinus

Berichtdoor Martinus » Zo Dec 03, 2017 11:19 am

Ik vind de haren en de mond erg netjes gedaan, probeer nu in het geheel wat meer contrast te maken met gebruik van schaduw inderdaad en de tekening zal meer tot leven komen, ook zal ik nog wat aandacht aan de iris en pupillen geven zodat deze goed opvallen.
Verder een mooi portret Odran.

Odran

Berichtdoor Odran » Zo Dec 03, 2017 4:18 pm

Dank je wel Martinus :)

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Zo Dec 03, 2017 7:32 pm

Ziet er goed uit. Als je toch nog met contrast/schaduw ga werken kan je hem dan ook nog een nek en een shirtje geven?

Odran

Berichtdoor Odran » Zo Dec 03, 2017 11:17 pm

Pluis1969 schreef:Ziet er goed uit. Als je toch nog met contrast/schaduw ga werken kan je hem dan ook nog een nek en een shirtje geven?

Dank je wel Pluis. De neklijn aan de rechterzijde was er al maar heb ik verwijderd tijdens het afslanken van de rechterzijde van het gezicht.

Odran

Berichtdoor Odran » Di Dec 05, 2017 12:20 am

Update: de ogen nogmaals opnieuw vorm gegeven :roll: , ingevuld en een eerste laag schaduw opgezet. Ik vind het erg lastig om een goede gelijkmatige schaduw te creëren, beginner als ik ben, maar op dit inmiddels bijna kapot gegumde 80 grams papier is dat nog veel lastiger. Bij iedere voorzichtige nieuwe gumstreek verwacht ik dat ik door het papier heen kan gaan en daarbij houd het bijna geen grafiet meer vast doordat het zo glad is geworden.

Stug zet ik door, tot ik door het papier heen ga desnoods maar liever niet natuurlijk :p

Afbeelding

Odran

Berichtdoor Odran » Di Dec 05, 2017 2:05 am

Zojuist toch even een wtf momentje toen ik door het papier ging. Een volgend portret dan maar op dikker papier en minder met de gum aan de slag...en zo leer je door..

Trusten

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Di Dec 05, 2017 9:37 am

Ik zou voor nu de gum even opzij leggen, zie hem als een goede oefening. Je zie nu goed wat meer contrast met je tekening doet. De ogen spreken nu gelijk veel meer. Nog wat tips? De schaduw gedeeltes kan je nu mooi bewerken door er met een tisseu of wattenschijfje er zonder veel druk overheen te wrijven. Dan weer met de zijkant van je potlood er nog eens overheen en evt nomaals met een tisseu er overheen. Je zal zien wat dat doet. In het haar met een zachter potlood of als je dat niet hebt met meer druk op je potlood hier en daar wat streepjes zetten zodat er meer diepte in komt.

Odran

Berichtdoor Odran » Di Dec 05, 2017 11:09 am

Een oefening was het. Dank je voor de tips Pluis!

albertinez

Berichtdoor albertinez » Di Dec 05, 2017 12:55 pm

Wat een verschil met de eerste versie. Ziet er goed uit! Heeft zeker veel meer contrast. Pluis heeft veel goede tips gegeven. En je zal merken met iets dikker papier dat je daarop veel prettiger zal gaan werken.

Odran

Berichtdoor Odran » Di Dec 05, 2017 2:09 pm

Dank je Albertinez! Ik heb al een keer op dikker papier getekend maar dat was een medium-grof variant, m'n hoop is nu gevestigd op een wat gladdere versie.

Martinus

Berichtdoor Martinus » Di Dec 05, 2017 3:48 pm

Misschien dat je het papier wat ik gebruik eens kan proberen, dit papier is echt glad en erg dik (270 gram) dus dat kan wel ergens tegen.
Ikzelf heb hier ook een grafiet tekening op gemaakt die ook op dit forum staat, en ik vind het voor grafiet ook fijn werken en geeft een mooi glad resultaat.

Odran

Berichtdoor Odran » Di Dec 05, 2017 5:55 pm

Martinus schreef:Misschien dat je het papier wat ik gebruik eens kan proberen, dit papier is echt glad en erg dik (270 gram) dus dat kan wel ergens tegen.
Ikzelf heb hier ook een grafiet tekening op gemaakt die ook op dit forum staat, en ik vind het voor grafiet ook fijn werken en geeft een mooi glad resultaat.

Bedankt voor de tip Martinus :)

siese

Berichtdoor siese » Za Dec 09, 2017 12:59 pm

Bij een volgend portret ook goed kijken naar de volumes in een gezicht. Bijvoorbeeld ; Je kan de ogen er goed opzetten, maar onder de ogen heb je het volume van de oogwallen, erboven een volume naar de wenkbrauw toe. (schaduw/contrast) Nu heb ik het gevoel dat ze er zijn opgeplakt. bij schetsen goed zoeken naar de juiste lijn. (de neklijn zal niet zo hoekig zijn.)
----------------------> MIJN WEBSITE
----------------------> Word fan op Facebook!

Terug naar “Grafiet (grijs potlood)”