If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Portret 2

In dit subforum kun je je tekeningen plaatsen die met (olie)pastel gemaakt zijn.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Chrissie1979

Portret 2

Berichtdoor Chrissie1979 » Di Jul 18, 2017 11:37 am

Afbeelding

Katharina

Re: Portret 2

Berichtdoor Katharina » Wo Jul 19, 2017 12:59 pm

Is deze ingelijst en dus klaar?
Ik weet niet of het door de foto komt, maar ik heb het gevoel bij deze tekening dat het niet af is.
Ik vind je andere pasteltekening sterker.

Chrissie1979

Berichtdoor Chrissie1979 » Wo Jul 19, 2017 2:20 pm

Heb je tips, Katharina? Denk je dat ik wat aan de tekening zelf moet doen, of aan de achtergrond? Of beide ;-p?

Katharina

Berichtdoor Katharina » Wo Jul 19, 2017 4:27 pm

Nou, mij valt zijn voorhoofdje heel erg op. Nu begrijp ik wel dat daar het licht op valt en dat het daarom zo licht van kleur is,maar ook dan kan er veel meer in doorgewerkt worden. Ik vind in zijn hoofdje eenheid missen. Tevens valt mij op dat het geheel, portret en achtergrond dezelfde manier van werken hebben. Ik zou daar zelf meer contast qua manier van werken hebben aangebracht. Meer rust in de achtergond gebracht hebben. Voor mij zou zowel portret en als ook de achtergond nog lagen kunnen hebben. Dit is voor mij meer een tussenfase. Weet niet hoe verzadigd je papier is? Welk papier je gebruikt hebt? Welk pastel? Ik vind het niet verkeerd, karaktertje zit er wel in, maar ik mis de doorwerktheid. In je andere portret heb die doorwerkheid meer, vandaar dat het me bij dit portret ook opvalt.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Chrissie1979

Berichtdoor Chrissie1979 » Wo Jul 19, 2017 5:37 pm

Dankjewel! Het is een paneel, dus dat moet zeker kunnen, al vind ik het ook wel eng er nog in te gaan veranderen. Ik zie het trouwens wel als compliment wat je zegt, want ik ben net begonnen met portretten in pastel. Deze is mijn eerste, het andere mijn tweede. Dan zit er blijkbaar vooruitgang in ;-). Superbedankt voor je meedenken!

Katharina

Berichtdoor Katharina » Wo Jul 19, 2017 10:32 pm

Wanneer dit je eerste pastelportret is, dan ben je goed op weg.
Misschien begin je eerst een nieuwe en legt deze nog even weg voor een later tijdstip, wanneer je het niet meer eng vind om eraan verder te gaan.

Chrissie1979

Berichtdoor Chrissie1979 » Do Jul 20, 2017 1:27 pm

Afbeelding

Ben eraan begonnen. Is dit al een beetje wat je bedoelt, Katharina?

Katharina

Berichtdoor Katharina » Vr Jul 21, 2017 2:16 pm

Werk je op het pastelbord van Ampersand?
Ik heb zelf met dat bord gewerkt en vond dat het nogal "kraste" en ik zie dat hier ook een beetje in je achtergrond. Mijn voorkeur heeft het niet. Ik vond het ook minder aangenaam werken dan pastelpapier.

Wil je "crosshatch" werken in je achtergrond? Dan consequenter doorzetten.Nu werkt de achtergrond erg onrustig en dat leidt af van je eigenlijke onderwerp. Of zou je niet liever proberen je achtergrond neutraler en zachter te houden zodat de aandacht naar het kinderhoofdje uitgaat. M.b.t. het kindje zelf, vind ik nu beter dat het voorhoofd nu geen lichte vlek meer is. Er zit meer kleur en en dus leven in en het kindje ziet er al minder "ziek" uit. De eenheid die je nu aangebracht hebt in het voorhoofdje kan je proberen door te zetten naar het kinnetje.
Dan zou ik verder weinig aanpassen aan het koppie. De achtergrond echter zou ik meer rust geven, dus zachter opzetten in lagen en mooi in elkaar blenden. Maar wanneer dit je eerste portret is mag je gerust al erg trots zijn op jezelf. Ik heb meerdere portretten gemaakt en ik vind het nog steeds een "gevecht" om toch weer net dat extra's erin te brengen. Hoop dat je iets hebt aan mijn reactie, maar hou altijd in je achterhoofd dat jij degene bent die bepaald hoe het eruit moet zien. Het is tenslotte jouw werk.

Chrissie1979

Berichtdoor Chrissie1979 » Vr Jul 21, 2017 3:34 pm

Dank voor je meedenken! Zeker tips waar ik iets mee kan, super! Zat zelf een beetje met die achtergrond in mijn maag, ik denk dat ik met jouw adviezen wel een zachter, warmer resultaat kan bereiken. Het is een paneel dat eerst opgezet is met acryl. Dus inderdaad wat hard en ruw qua materiaal. Ik post het vervolg nog.

Chrissie1979

Berichtdoor Chrissie1979 » Ma Jul 24, 2017 9:28 am

Afbeelding

Vervolg. Het krasserige is er iig af ;-).

Chrissie1979

Berichtdoor Chrissie1979 » Ma Jul 24, 2017 9:31 am

Misschien nog tips over de kleuren? Ik vind geloof ik die achtergrond nog het lastigst van alles :-)!

Kyon

Berichtdoor Kyon » Vr Aug 11, 2017 9:51 pm

Ik vind persoonlijk de achtergrond ook te "rommelig" door de kleuren en strepen. Hierdoor komt het onderwerp denk ik iets minder tot zijn recht.

Chrissie1979

Berichtdoor Chrissie1979 » Ma Aug 14, 2017 8:56 pm

Afbeelding

Nog een laagje over de achtergrond om hem nog wat zachter te maken. Beter zo?

lalalala

Berichtdoor lalalala » Di Aug 15, 2017 7:38 am

Het is zeker beter zo. Je ziet de strepen nog wel maar ik denk niet dat je dat nog weg gaat krijgen.
Neem eens een kijkje op mijn site!
Site: http://www.paulienwassink.nl

Katharina

Berichtdoor Katharina » Di Aug 15, 2017 8:47 am

De achtergrond is veel beter nu hij rustiger geworden is.
Nu gaat de focus van de kijker ook naar het kindje en dat is toch wat je graag wil.
Voor je eerste portret is deze veelbelovend voor hetgeen er nog komen gaat!

Terug naar “Pastel”