If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

schetsboek Marion

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

mapo65

schetsboek Marion

Berichtdoor mapo65 » Ma Jun 26, 2017 10:11 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik heb twee weken geleden een cursus tekenen gevolgd en wil mijn vordingen hier laten zien.
De eerste foto laat de hand zien die ik voorafgaand aan de cursus heb gemaakt en de twee ernaast heb ik een dag later gemaakt.
Op de tweede foto zie je eerst weer een vooraf foto van een stoel en de andere zijn op de derde dag van de cursus gemaakt
Op de derde foto begin ik met een zelfportret die ik voorafgaand heb gemaakt en de andere tekeningen zijn op dag 4 en 5 gemaakt.
Inmiddels ben ik al 8 dagen bezig met het vervolg van de cursus. Dit is 100 MASTER wat inhoudt dat ik 100 dagen achter elkaar ga tekenen.
De eerste foto"s zal ik morgen plaatsen.

desiree

Re: schetsboek Marion

Berichtdoor desiree » Di Jun 27, 2017 8:13 am

Leuk/mooi om te zien. :thumbs:
Ik ga je "stalken" ;) m.a.w. ik kom regelmatig koekeloeren :yes: .
een fijne dag
groetjes
désirée.

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Di Jun 27, 2017 7:58 pm

Na een hele week tekenen is het de bedoeling dat we met ingang van maandag 100 dagen gaan tekenen in de zgn. Master vervolg. Ik heb een tekencursus gevolgd bij Marianne Snoek die mij tekenen heeft geleerd volgens de methode van Betty Edwards. Erg interessant en ik heb echt leren tekenen in 1 week tijd. Ik ben een echte beginner en heb geen tekenervaring of lessen gevolgd.
Omdat we over twee dagen de eerste opdracht krijgen dit weekend zelf gaan tekenen.
Op zaterdag de beker van het smoothie apparaat getekend en vooral ook gekeken naar licht en donker.
Afbeelding
De dag erna had ik de hele zondag vrij dus heb een foto gepakt van Luca. De hond van een vriendin. Maar wat een lastige hond om te tekenen zeg!!!
Afbeelding

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Di Jun 27, 2017 8:04 pm

en dan is het zover. Iedere ochtend krijgen we per mail een opdracht toegestuurd.
Dag 1, iedere dag beginnen we met blindelings contourentekenen. Dit is om de rechterhersenhelft te activeren voordat we gaan tekenen. Dit helpt om de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn.
Opdracht van vandaag is om de tekening op de kop na te tekenen. Het is een herhaling van de dingen die we in de les hebben geleerd. Ik kies voor vandaag de oude vrouw
Afbeelding

Dag 2, weer blindelings contourtekenen en dan weer een tekening op de kop. Ditmaal Matisse.

Afbeelding

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Di Jun 27, 2017 8:06 pm

Dag 3, Blindelings contourtekenen volgens Nicolaides. Dit betekend voor de spiegel zitten en blindelings je eigen contouren tekenen en alleen als je een nieuw punt start mag je 1 tel op je papier kijken.
Afbeelding

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Di Jun 27, 2017 8:11 pm

Dag 4, 5, en 6,
De komende 3 dagen gaan we gemodificeerd contourtekenen. 3 keer je voeten met schoenen tekenen. erg leuke opdracht en ik merk echt dat ik vooruit ga in het kijken en het goed op papier krijgen van hetgeen ik zie.
Dag 4
Afbeelding
Dag 5
Afbeelding
en op verzoek van mijn man heb ik zijn voeten ook getekend :lol:
Afbeelding
Dag 6,
Afbeelding

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Di Jun 27, 2017 8:18 pm

Dag 7, ik merkte afgelopen week wel dat ik naast mijn werk wel moet zoeken naar momenten om te tekenen. Dat was in die tekenweek dat ik hele dagen cursus had wel makkelijker. Gelukkig is het weekend en hebben we niet veel gepland. Ben vroeg wakker en begin meteen als de opdracht binnen komt.
Teken je hand in zeer verkort aanzicht. Lastige opdracht omdat je vingers er raar uitzien als je ze tekent.
Afbeelding

Omdat ik hier twee dagen over mag doen en ik klaar ben besluit ik om zelf even wat te gaan tekenen. Ik begin met onze labrador Repper.
Afbeelding

Na het eten heb ik nog wat energie over en maak ik ook een start met onze tweede hond Morrow (akitaXbordercollie)
Afbeelding

Er klopt iets niet en ik kan er de vinger niet opleggen. morgen maar verder.

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Di Jun 27, 2017 8:44 pm

Dag 8, Vandaag ga ik Morrow afmaken. Ik maak de snuit korter en dat helpt enorm. De onderkaak heb ik tig keer uitgegumd en opnieuw geprobeerd. Het is nog steeds niet helemaal wat het moet zijn maar mijn linkerhersenhelft zit erg in mijn weg dus ik laat het zo. Ik probeer het over een paar weken weer om te zien of ik vorderingen maak.

Afbeelding

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Di Jun 27, 2017 8:45 pm

Dag 9, Vandaag moeten we een sleutelbos tekenen door de negatieve ruimtes te tekenen. Best wel een lastige opdrachten. Morgen nog een keer.
Afbeelding

desiree

Berichtdoor desiree » Wo Jun 28, 2017 8:57 am

Mooi resultaat (die sleutelbos).
Ik heb het laatst ook geprobeerd.......lastig hoor.
:denk: Moet ik ook maar weer eens doen, maar eerst
ga ik dit weekend een workshop botanisch tekenen doen.
een fijne dag
groetjes
désirée.

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Wo Jun 28, 2017 9:08 am

Leuk dat je verschillende opdrachten krijgt en dat je voor jezelf ook bezig ben. Wordt er ook aangegeven hoe groot iets moet wezen? Raar is dat om op zijn kop te tekenen he? Dan denk je meer in schuine lijntjes en bochtjes, ipv van aan een oog of mond ofzo. Ik vind de tekeningen waar je met je hersenhelften aan de slag ben gegaan ook super. Ik heb het ook eens gedaan maar heb dan heel veel moeite om niet op papier te kijken. Petje af hoor?
Ik ga je volgen, ik ben erg benieuwd hoe je tekeningen aan het eind eruit zien.

Kyon

Berichtdoor Kyon » Wo Jun 28, 2017 11:18 am

Jij gaat als een speer. Super hoor! En ook ik ga je volgen :-)

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Wo Jun 28, 2017 10:39 pm

Desiree, ik ben nieuwsgierig wat de workshop Botanisch tekenen inhoudt. Ik ga je volgen.
pluis1969, ik heb juist minder moeite met de dingen juist op papier te krijgen als ik het op de kop teken.

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Wo Jun 28, 2017 10:41 pm

Dag 10, Vandaag weer een tekening gemaakt door gebruik te maken van de negatieve ruimtes. Ik dacht dat ik het makkelijker had gemaakt door een kurkentrekken te kiezen als voorwerp maar het werd er zeker niet makkelijker op. Ik ben nieuwsgierig naar de opdracht van morgen.
Afbeelding

mapo65

Berichtdoor mapo65 » Wo Jun 28, 2017 10:42 pm

Pluis1969 schreef:Leuk dat je verschillende opdrachten krijgt en dat je voor jezelf ook bezig ben. Wordt er ook aangegeven hoe groot iets moet wezen? Raar is dat om op zijn kop te tekenen he? Dan denk je meer in schuine lijntjes en bochtjes, ipv van aan een oog of mond ofzo. Ik vind de tekeningen waar je met je hersenhelften aan de slag ben gegaan ook super. Ik heb het ook eens gedaan maar heb dan heel veel moeite om niet op papier te kijken. Petje af hoor?
Ik ga je volgen, ik ben erg benieuwd hoe je tekeningen aan het eind eruit zien.

Er wordt niet aangegeven hoe groot iets moet zijn maar meestal wordt het een A4.

Terug naar “Schetsboeken”