If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Zest-it

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Zest-it

Berichtdoor BlackScorpion » Za Mei 13, 2017 4:33 pm

Hoi,

Ik gebruik momenteel om mijn kleurpotlood te blenden het oplosmiddel Sansodor. Maar het pakt wat op mijn adem en ik ben zo bang van het giftig/dodelijk zijn van dit product. Bang voor mezelf (daarnet nog op mijn hand gemorst), maar vooral voor mijn kat. Want zoals je weet, een kat komt overal en ze moest er maar eens aankomen of op de nog vochtige tekening lopen en aan haar pootjes likken.

Daarom ben ik geïnteresseerd in Zest-it pencil blend of hoe dat ook noemt. Is dit echt onschadelijk? Zowel voor de luchtwegen als voor toevallige kattenpootjes? En waar online kan je het kopen? Want ik vind het nergens in de winkels in mijn buurt en ik vind het ook niet direct in de mij gekende online winkels (levering in België). Let op, het gaat over de Zest-it pencil blend.

Alvast bedankt!!
Blacky

desiree

Re: Zest-it

Berichtdoor desiree » Zo Mei 14, 2017 8:40 am

Ik heb zest-it al een tijd in huis (veel moeite voor moeten doen :pff: ) en weinig gebruikt.
Ik heb het flesje even (weer) opengedraaid en eraan geroken.....het heeft wel een
"luchtje" (wat citrusachtig) en persoonlijk vind ik het niet lekker ruiken. (Terwijl ik graag
citrusvruchten eet)
"Ze" claimen volgens mij dat het niet giftig is.

Je kunt natuurlijk besluiten om het buiten te gebruiken, maar je kunt volgens mij
ook zo'n blender-potlood gebruiken. Die zijn er van verschillende merken en die
ruiken naar helemaal NIKS. :p
een fijne dag
groetjes
désirée.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Zo Mei 14, 2017 8:49 am

Volgens deze site zijn de producten allemaal hetzelfde. Is de blender alleen een kleiner flesje met een ander etiket.
En je vindt het bij Martin Brinkhuis.
Of het schadelijk is voor je kat...? Misschien even de losse ingrediënten checken, ik denk dat je daar wellicht wijzer uit wordt dan van het complete product. Sommige plantaardige oliën zijn inderdaad schadelijk voor katten. Better be safe...

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Mei 14, 2017 9:53 am

Zo een potlood blend niet goed genoeg voor de achtergronden. En Brinkhuis levert niet naar België + je moet een minimum bedrag bestellen :(. Ah, maar als dat hetzelfde is als de Brush cleaner and solvent, dan hebben ze het hier in mijn buurt. Joepie!!

Martin

Berichtdoor Martin » Zo Mei 14, 2017 12:30 pm

Wat ik zo snel kan lezen is Sansodor een spiritus oplosmiddel. Wat je dus ook zou gebruiken bij olieverf. Dat is niet heel erg gezond om in te ademen en je als je dat gebruikt moet je in een ruimte werken die je goed kan ventileren. Op je handen morsen zal waarschijnlijk wel meevallen zolang je het maar meteen weer af wast. Maar het is vooral belangrijk om goed te ventileren, als je hoofdpijn of duizelig wordt van het middel dan ventileer je je kamer dus niet goed genoeg. Hoe schadelijk het voor dieren is dat weet ik niet.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Jonne

Berichtdoor Jonne » Ma Mei 15, 2017 7:53 am

Oh, sorry ik dacht dat ik laatst gelezen had dat ze ook naar België verzonden!

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Mei 15, 2017 8:38 am

Ik kan het niet terug vinden, enkel info over Nederland. Maar toch bedankt voor het zoeken :-). Maar hopelijk hebben ze het toch in mijn buurt, in de 'originele' versie zoals je melde :-)

Katharina

Berichtdoor Katharina » Ma Mei 15, 2017 11:00 am

Jacksons en ook farbstifte.net versturen internationaal.

Ik gebruik Zest-it en vind het niet stinken en heb juist Zest ik gekozen omdat ik hier ook een zwerm katjes heb rondlopen en altijd naast me slapen wanneer ik teken. Ik doe een klein beetje in een afsluitbaar potje en dan altijd het dekseltje erop. Maar ook hier staat een waarschuwing erop dat je niet moet eten en drinken tijdens gebruik. :fwt:
Zest it heeft trouwens twee varianten. Eén met en één zonder de citrusgeur. Ik heb die zonder de geur. Ik heb nu de spons erbij en die werkt vind ik zelf prettiger omdat ik altijd bezig was mij penseel te deppen omdat er toch gauw teveel aan je penseel zit.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Mei 15, 2017 12:12 pm

Ah, ook katjes bij het tekenen? Hier 1-tje en meestal is ze niet in de buurt (wel in dezelfde ruimte), maar soms is ze toch nieuwsgierig en komt ze er even bijzitten. Zo heeft ze ook al een paar keer op tekeningen gelopen terwijl ik bezig ben, omdat die nu toevallig net liggen waar zij wil wandelen, haha. Nu zowiezo mag ze niet op de tekening als ik er zo een product op gebruik, daar zorg ik wel voor. En ook dit weekend met de Sansodor liet ik het dopje er op en nam het er enkel af om mijn penseel in te dopen en terug dicht.

Maar die Sansoder nam dit weekend toch wel mijn adem, zelfs als het potje dicht was, gewoon van op het papier. Daarom wil ik de Zest-It eens proberen, aangezien die niet zo extreem gevaarlijk zou zijn. Ik denk wel niet dat we hier in de winkel kunnen kiezen voor die zonder de citrusgeur, daar staat niet op hun site. De spons-versie staat ook niet op hun site. Zou het ook werken met een spons waar je zelf product op doet en in een potje steekt? Of zou die spons dat teveel opnemen en niets afgeven?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Mei 15, 2017 2:21 pm

Oh nee, nu zie ik pas dat ik dit topic in het verkeerde deel van het forum geplaatst heb, sorry!! :oops:

Martin

Berichtdoor Martin » Di Mei 16, 2017 2:05 pm

Ik vraag mij wel af of die Zest-it wel een andere stof is dan die Sansodor.
Op wikipedia van Sansodor staat: OMS is a hydrocarbon that evaporates entirely and always produces toxic fumes.
En op de site van Zest-it staat dat Zest-it is gemaakt van hydrocarbon: It is made from an Aliphatic Hydrocarbon and pure food grade Citrus Oil
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Terug naar “Schetsboeken”