If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schetsboek van BlackScorpion

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

lalalala

Re: Schetsboek van BlackScorpion

Berichtdoor lalalala » Ma Jul 17, 2017 7:10 pm

Leuk gedaan. Ik vind de achtergrond al heel mooi. de boom had ik zelf weggelaten. Lachri maakt ontzettend mooie dingen!
Neem eens een kijkje op mijn site!
Site: http://www.paulienwassink.nl

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Jul 17, 2017 7:13 pm

Ja hè, zij is echt een voorbeeld waar ik naar opkijk!
Denk dat ik na mijn verlof lid wordt op haar Patreon om bij de leren.

Die boom, ja hahaha dat was eerst een poging voor takken ofzo.
Maar ach, het is maar proberen, die gaat zo de vuilbak in.
Eerst enkele keren proberen en testen wat het beste werkt, voor ik aan een echt project ga beginnen.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Wo Jul 19, 2017 4:43 pm

Voor een begin ziet je achtergrondje er helemaal niet zo slecht uit. Omdat alles lekker wazig mag zijn, werkt dat met airbsh lekker snel.
Maar je kan met airbrush ook heel erg gedetailleerd werken. Er zijn veel fotorealisten te vinden onder de airbrushers. Maar is toch leuk om te doen?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Wo Jul 19, 2017 7:10 pm

Zo een achtergronden maken is inderdaad wel leuk om te doen.
Om er echt tekeningen met te maken, ik denk dat ik dan wat (een hoop) lessen nodig heb!
Maar zeg nooit nooit, wie weet, ooit ;)

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Okt 09, 2018 8:30 pm

Hoi,

Het is heel lang geleden dat ik hier nog gepost heb, maar ik ben min of meer terug bezig met tekenen. Ik had een 2 à 3 jaar geleden avondschool 'initiatie tekenen' gevolgd (ref. mijn vroegere tekeningen hier) en heb daarna een jaar geprobeerd om op mezelf te tekenen. Spijtig genoeg is dat er zo goed als niet van gekomen. Ik zat in een serieuze tekendip en krijg niets meer uit mijn potloden geduwd. Mijn teken-kunnen leek te verslechteren ipv te verbeteren.

Toen ik begin vorige maand te weten kwam dat je de avondschool tekenen in hogere graad nu ook 1 avond per week kon doen (voor 10 jaar) ipv 3 keer per week op 4 jaar, was mijn interesse hiervoor opnieuw geprikkeld. Ik heb een les meegevolgd als proef, maar spijtig genoeg heb ik moeten concluderen dat ik het niet aankon. Het vroege opstaan s'morgens voor mijn werk (vroeger dan de vorige keer avondschool), gecombineerd met een extra medische aandoening die ik sinds dit jaar heb, maakte dat ik echt een wrak was na die les en voor mijn eigen gezondheid heb ik dan besloten om de avondschool toch niet opnieuw te gaan volgen.

Hieronder 2 van de tekeningen die ik in die proefles gemaakt heb. We moesten een opstelling natekenen door lijnen te gebruiken. Ik kan het niet goed uitleggen, je moest lijnen trekken die in verhouding stonden tot andere voorwerpen, etc.

IMG_20180918_205739.jpg
IMG_20180918_205715.jpg

Rondsnuffelend naar andere mogelijkheden om toch terug in het tekenen te rollen, kwam ik uit op workshops botanisch tekenen. Spijtig genoeg niet in mijn buurt, maar het prikkelde mijn interesse wel. Na wat rondkijken, besloot ik 2 boeken over botanisch tekenen te bestellen en ja, het heeft me terug aan het tekenen doen slagen. Nu ik moet nog niet roepen, ik ben nog maar aan het uiterste begin van het begin bezig. Maar de boeken legden zelfs uit hoeveel druk je op een potlood moet gebruiken, hoe schakeringen te maken, etc. Dingen die me eigenlijk nooit uitgelegd waren. Nu spring ik van het ene boek naar het andere en terug. Hieronder is wat ik tot hiertoe wat gedaan heb hierin. Nu zal je zeggen, ik zie niet veel botanisch. Nee, inderdaad, zoals ik zei, het is echt van nul af aan. Dus niet direct planten, maar oefenen op tone en value enzo.

Een van de eerste dingen die boek 1 me liet doen, was een Möbius loop maken in papier. Daarna moest ik deze vanuit 3 verschillende oogpunten tekenen. Dit heeft te maken met het feit dat bij planten soms bladeren elkaar overlappen, gekruld achter elkaar zitten, etc. Puur uit enthousiasme heb ik er dan ook eentje in kleur gedaan.

1539098219252_IMG_20180922_121654~2.jpg

Dan kwam we aan cirkels en andere geometrische figuren in kleur. Ook zat er een papierkrulletje in dat zowel in grafiet als in kleur moest getekend worden (natekenen van een prent uit het boek).

IMG_20180924_200637~2.jpg

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Okt 09, 2018 8:32 pm

En dan moest ik plots al de bol van een plant tekenen! Ik koos voor een ui, omdat dat het enige was dat ik in huis had. Maar eigenlijk vond ik de stap van cirkels naar een 'plant' wel een té grote stap. In mijn ogen zou er toch nog wat tussenstappen moeten zijn. Hieronder de ui.

IMG_20180926_200352~3.jpg

Omdat ik de stap toch wat groot vond, besloot ik om het 2e boek open te slaan. We kwamen opnieuw bij de geometrische figuren in grafiet, maar wat diepgaander. Als vervolg moest ik een plastieken witte lepel gaan tekenen, om schaduw en licht te kunnen omzetten in tone en value. Bij gebrek aan een plastieken lepel, nam ik een keramieken hapjeslepel. Die deed zijn werk ook wel :).

IMG_20181003_193036~2.jpg

Dan moesten we een cirkel omzetten in grafiet om er uit te zien als een (overdreven rond) appel, dit om aan te tonen dat je de meeste zaken in de natuur kan maken ahv geometrische figuren. En daarna kwam de kleur erbij. Eerst balkjes waarin je de kleur van donker (gemengd met dark sepia) over normaal (pure kleur) naar licht (gemengd met ivoor) en dan dit uitgewerkt op een cirkel. Maar waar het eerste boek in mijn ogen te snel naar echte onderwerpen ging, doet dit boek dat ook. En daar kwam de rode appel tevoorschijn. Soit, hij kon beter, maar hij kon ook slechter.

IMG_20181006_163822~2.jpg

En tot daartoe ben ik op dit moment in de boeken. Voorlopig ben ik nog enthousiast en zie ik er naar uit om te tekenen in mijn vrije uurtjes. Maar natuurlijk, hout vasthouden, hoe lang ga ik enthousiast blijven? Time will tell! Nou, tot daartoe mijn kleine update!

Doei,
Evy

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Wo Okt 10, 2018 2:20 pm

Wat leuk om je ontdekkingstocht hier te zien! En je benadert het op een voor jou prettige manier. Top!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Katharina

Berichtdoor Katharina » Za Okt 13, 2018 2:53 pm

Wauw Evi, je bent goed bezig.
Ik vind de tekening van de ui erg goed. En je toonwaarde studies ook erg goed neergezet.
Wat fijn dat je tijdens jouw zoektocht bij het botanisch tekenen uitgekomen bent. Dat is een zeer interessant tekengebied. Er bestaat zelfs een opleiding science art. Schitterende studies en mooie manier van werken. Eerlijk gezegd vindt ik jouw studies beter dan hetgeen je nog op de avondschool hebt neergezet.
Ik ben benieuwd wat we nog zo allemaal van jouw gaan zien!
(...en ik ben blij dat je weer aan het tekenen bent, en je weer een beetje motivatie gevonden hebt om te tekenen)

Kyon

Berichtdoor Kyon » Za Okt 13, 2018 3:26 pm

Zo te zien ben je weer lekker bezig en ik zie toch mooie studies. De ui vind ik ook echt heel goed gelukt. En het belangrijkste is dat je lekker bezig bent met iets dat leuk is. Leg de lat niet te hoog.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Za Okt 13, 2018 6:08 pm

Bedankt allemaal :)

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Okt 14, 2018 1:08 pm

Ik heb even in het boek de 4 verschillende bloemen in grafiet overgeslagen. Deels omdat die bloemen nu niet te krijgen zijn en deels omdat ik curieus was naar wat ik zou leren over kleur. En man, ik leer zoveel bij!! Gisteren en vandaag geleerd over 'color bias'. Dat je niet met zomaar eender welk geel en eender welk blauw tot (fris) groen komt. En dat er geen 'puur' geel vb. is, dat elke kleur een 'iets' van een andere kleur bevat en je daar aan moet denken als je kleuren mengt. Zo interessant!!

Hieronder is een kleurenwiel gemaakt en een test van geel met blauw.

IMG_20181014_115335~2.jpg

En hieronder (van rechts naar links) een overzichtje van de 6 primaire kleuren die de auteur heeft gekozen met eronder vermeld welke andere primaire kleur er in te vinden is en daarnaast de verschillende kleuren gemengd. Telkens bovenaan de 2 kleuren die elkaar als bias hebben, eronder de 2 kleuren die beide de derde kleur als bias hebben en de onderste 2 een mengeling van die combinaties. En ook telkens in elk vakje aan de rechtse kant een blender gebruikt en aan de linkse niet. Nogmaals, zeer interessante materie om over kleuren mengen te leren!

IMG_20181014_115401~2.jpg

Ik vraag me wel af hoe je die bias-kleur kan 'zien' in een kleur. Ik wist deze nu van uit het boek. Maar hoe vind je dat nu eigenlijk? Dit gaat trouwens over kleurpotloden.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Okt 28, 2018 5:11 pm

En we blijven oefenen ahv de boeken! Ik ben toch even terug gegaan naar het hoofdstuk dat ik overgeslagen had. Dus: bloemen tekenen in grafiet. Aangezien de bloemen nu niet verkrijgbaar zijn, teken ik de prenten in het boek na. Niet echt juist, maar het is ook een vorm van oefenen hè!

Dus 2 bloemen met ernaast hun geometrische look-alike vorm om de lichtinval en schaduw uit te zoeken. Op basis van de geometrische vorm kan je dan min of meer zien waar het licht en de schaduw komen op de bloem.

IMG_20181021_142139~2.jpg

Nog 2 bloemen (van uit het boek). Deze keer was ik te lui om een thumbnail voor de schaduw te maken...

IMG_20181027_170541~2.jpg

Dan terug naar kleur! Wederom een tulp (en wederom van uit het boek). En een balletje gewoon voor de fun en om nog wat te oefenen op kleuren mengen.

IMG_20181028_103451~2.jpg

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Nov 04, 2018 1:04 pm

Nog beetje verder oefenen, crabapples nagetekend uit het boek. Kleurpotlood is echt veel moeilijker dan vb. pastelpotloden. Maar daarom blijven we oefenen!!

IMG_20181028_154401.jpg

En dan... mijn allereerste botanische tekening van 'real life'!

This is a far cry van de echte kunstige botanische tekeningen, maar ik ben dan ook een sub-beginner ;) . Geen idee wat voor plant het is, geplukt naast de weg. Een soort van roos in mijn wild guess, maar welke soort? De tekening toont 1 blaadje meer, deze is van de echte plant afgevallen. En de plant zijn blaadjes zijn meer gekruld dan de tekening, dat komt door de warmte binnenshuis.

Paper: Arches hot pressed - size A5
Material: Faber Castell Polychromos

IMG_20181104_105742~2.jpg

Tips en hints om mijn tekenen te verbeteren zijn altijd welkom!!

Kyon

Berichtdoor Kyon » Wo Nov 07, 2018 10:44 pm

Lekker bezig en ook herkenbaar. Maar heel leerzaam om regelmatig te herhalen. We vergete het soms te snel.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Nov 22, 2018 10:48 pm

Geweldig :) Je bent echt op dreef!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Terug naar “Schetsboeken”