If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schetsboek van BlackScorpion

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Schetsboek van BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Mar 22, 2015 5:54 pm

Hoi iedereen en welkom in mijn schetsboek.

Zoals ik in mijn introductie-thread heb gemeld, ben ik een beginnelingetje. Ik heb in het verleden al wel wat tekeningen gemaakt, meestal dan nagetekend (niet overgetekend) van manga-prenten. Ik zal deze ooit ook eens terugzoeken om hier te tonen. Maar ik wilde toch wat meer kunnen en leren en daarom heb ik mij redelijk recent ingeschreven in de avondschool. Normaal begint de avondschool in september, maar ik mocht in februari (in het midden van het schooljaar) ook nog mee inspringen. De reden waarom ik dan pas ben ingesprongen? Gewoon een idee van het moment. Ik kreeg het in mijn kop dat ik dit wilde doen en dan doe ik het maar! Feit is, ik ken mezelf en wist dat als ik wachte tot komende september, ik tegen dan de zin al lang verloren zou hebben en me niet zou inschrijven. Dus beter dan in het midden van het jaar, ook al heb ik dan wel 5 maanden technieken enzo gemist.

De cursus die ik volg in avondschool noemt 'Initiatie Tekenen'. Dit houdt in dat we vele soorten en technieken zullen behandelen om ook zo van alles een beetje te proeven en zo te leren waar onze voorkeur naar uitgaat. Dit houdt in: grafietpotloden, aquarel potloden, pastel potloden en krijt, houtskool, etc. tot als ik goed gelezen heb zelfs linosnede. De cursus neemt normaal 2 jaar in beslag, maar je mag het 3 jaar volgens als je wilt. Het is 1 avond per week.

Nu de meeste tekeningen' toch zeker in het begin van de cursus, zullen wel naar voorbeelden zijn. Ik heb de regels gelezen en heb hier ook om hulp / uitleg gevraagd en blijkbaar mag ik mijn tekeningen hier wel tonen, op voorwaarde dat ze niet verkocht worden of tentoongesteld worden. Nu ja, ik ben een beginner, dus dat zal dus 100% zeker niet het geval zijn en dus mag ik mijn tekeningen in deze thread tonen.

Tips, tricks, raad en anderen zijn zeker altijd welkom. Ik heb enkel niet zo graag dat ik helemaal afgebroken zou worden. Zoals gezegd, ik ben een beginner en raad en tips zullen me meer helpen dan afgebroken worden ;) .

Alvast bedankt om naar mijn tekeningen te kijken en bedankt voor elke tip en raad!

Groetjes,
Blacky (Evy)

lalalala

Re: Schetsboek van BlackScorpion

Berichtdoor lalalala » Zo Mar 22, 2015 9:15 pm

Leuk dat je hier op het forum komt! ik kijk uit naar je tekeningen!
Neem eens een kijkje op mijn site!
Site: http://www.paulienwassink.nl

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Mar 22, 2015 9:37 pm

Tekening van een slapende jongen.

Dit is de eerste tekening die ik op de avondschool heb moeten maken. Dit is naar een voorbeeld dat ik kreeg, maker onbekend. Qua opmerkingen: het oor is niet in proportie, het hand is te groot, ...

Papier: Fabriano Sketch 90 g/m2 - 21 x 29,7 cm
Instrumenten: grafietpotloden + cuttermes + doezelaars + gom

Afbeelding

Tekening van een wilgenheks.

Dit is de tweede tekening die ik op de avondschool heb moeten maken. Volgens mij kwam het voorbeeld uit een boek, er stond een tekst bij over de wilgenheks. Qua opmerkingen: te harde lijnen.

Instrumenten: grafietpotloden + cuttermes + doezelaars + gom + kneedgom

Afbeelding

Tekening van een olifantenoog.

Voor deze opdracht moesten we van internet een foto van een olifantenoog vinden met wat huidplooien er rond. Dan moesten we deze met grafietpotloden natekenen. Ik hoop dat de foto wat duidelijk is, het beste beeld heb je in het groot. Er zijn namelijk heel wat details in, tot de structuur van de huid op bepaalde plekken toe. Om eerlijk te zijn, was ik best tevreden van deze tekening (toch voor mijn beginner-status), ook de leerkracht vond het best goed gedaan.

Instrumenten: grafietpotloden + cuttermes + doezelaars + gom + kneedgom

Afbeelding

Tekening van een gezicht.

Voor deze opdracht kregen we een fotokopie van het gezicht van een man. Daarnaast kregen we een papier met de helft van het gezicht op en wij moesten de andere helft erbij tekenen. De linkerhelft is de kopie en de rechterhelft is wat ik erbij getekend heb. Qua opmerkingen: het oog is niet realistisch genoeg en de wenkbrauw niet donker genoeg. Ook de schaduw rond de neusvleugel had wat donkerder gemoeten. Voor de rest vond ik het best ok om nog nooit een gezicht getekend te hebben.

Papier: ??? kopieerpapier A4 formaat
Instrumenten: grafietpotloden + cuttermes + doezelaars + gom

Afbeelding

Tekening in houtskool van Götting.

Voor deze opdracht moesten we een prent kiezen uit een comic book van Götting. Deze moesten we eerst in zwart kleurpotlood op papier zetten om dan later in houtskool op een zeer groot blad over te zetten. Van de tekening in zwart kleurpotlood ben ik niet zo heel tevreden en eigenlijk van de houtskooltekening op groot formaat ook niet. Ik werk niet graag op groot formaat, krijg last van pijn rug, zie de verhoudingen niet meer, etc. Maar ik heb de tekening ook met houtskool op een A4 papier gemaakt en van deze ben ik wel redelijk tevreden. Het was de eerste keer dat ik met houtskool werkte. Het is ook deze op A4 welke ik hier laat zien.

Instrumenten: houtskool + doezelaars + kneedgom

Afbeelding

Melissa

Berichtdoor Melissa » Ma Mar 23, 2015 9:55 pm

Ik vind dat je voor de tijd dat je tekent al hele mooie en diverse tekeningen hebt gemaakt! Het gezicht en de olifant zijn mijn favoriet! Ik kijk uit naar je volgende tekeningen.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Mar 24, 2015 12:51 pm

Bedankt Melissa :)

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Mar 27, 2015 8:23 pm

Nu zijn we bezig met iets volledig anders: een fantasiefiguur in pastel.
Het figuur is een drakenbeeldje van Schleich en de bedoeling is om het waarnemingstekenen te oefenen.
Ik vind het wel een leuke opdracht, draken zijn wel mijn ding.
Ik heb maar 12 kleuren potloden en 15 kleuren krijtjes, dus het kleuren is een uitdaging :-) .
Het is nog een WIP, ik hoop het tegen / in de volgende les woensdag af te krijgen.
Ik zie nu wel dat de achterpoot niet laag genoeg staat tov de voorpoot.
En de lichtinval (wit) op de klauwen van de achterpoot mogen heviger.

Papier: pastelpapier (kweet merk enzo niet, papier kwam uit een gemeenschappelijke blok).
Materiaal: pastelkrijt Rembrand + pastelpotloden Derwent + doezelaars

-foto missende-

Kritiek mag altijd, enkel graag me niet volledig afbreken, dat helpt niet :-) .
Maar tips om te verbeteren mogen altijd!

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Vr Mar 27, 2015 11:33 pm

Leuke tekeningen. Ik vind het niet storend dat zijn achterpoot hoger staat. Het komt net over of hij zijn achterpoot heeft opgetild. Loopt er een eng klein beestje langs? Ik ben benieuwd hoe hij wordt. Waarvoor heb je bij je begin tekeningen een clustermes gebruikt?

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Za Mar 28, 2015 9:37 am

Het cuttermes gebruik ik om grafiet af te schrapen om dan met de doezelaar uit te smeren.
Vind dat als ik gewoon met het potlood inkleur en dan doezelaar, het een krassend / strepend effect heeft en dat stoort.
Hoe doen jullie dat? Ik wil bijleren :-) .

Dat eng beestje is nog een idee, hihi.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Za Mar 28, 2015 7:45 pm

Een stapje verder met mijn draakje, de borst/buik is afgewerkt.
Ik denk niet dat je het kan zien op de foto, maar de 'platen' hebben lichte zwarte 'scheurtjes'.
Deze zijn op het figuurtje te zien en heb ik ook geprobeerd op de tekening te tonen.
In het echt zie je het, maar op foto niet.

Ik heb wel een probleem en hopelijk kan ik wat tips krijgen.
Maar als je de borst ziet, is er naar rechts naar de achterkant van de nek aparte platen.
Nu komt het niet over dat deze platen lichtjes de borstplaten overlappen.
Het zijn de platen onder de kop / kin. Nu lijkt het gewoon een zwarte lijn :p.
Hoe kan ik het tekenen / aanpassen dat die nekplaten achteraan de nek de voorste lijken te overlappen?

-foto missende-

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Do Apr 02, 2015 7:45 pm

En mijn draakje is af! De leerkracht vond dat pastel me wel leek te liggen en ik moet zeggen, buiten dat ik er nog veel met 'smos' vind ik het wel een leuk medium, vooral het kunnen over elkaar zetten van kleuren en in lichte mate kunnen retoucheren vind ik wel leuk. Ik denk dat ik wel meer met pastel ga werken. Qua opmerkingen van mezelf, de kop vind ik niet meer zo erg passen bij het lichaam, maar kon het niet meer veranderen. En de kop lijkt helemaal niet op de kop van het figuur. Ook is de positie niet helemaal zoals het voorbeeld (een figuur van Schleich) stond, het lichaam is te lang, de vleugel staat te ver naar achter en is te kort, blablabla. Er kan veel aan opgemerkt worden, maar voor een eerste poging met pastel, goh dan valt het nog wel mee. Iedereen moet ergens beginnen hè :-) .

Papier: pastelpapier (kweet merk enzo niet, papier kwam uit een gemeenschappelijke blok).
Materiaal: pastelkrijt Rembrand + pastelpotloden Derwent + doezelaars + kneedgum

Afbeelding

Hierbij nog een close-up, omdat ik niet denk dat de algemene foto de details duidelijk toont.

Afbeelding

Annet

Berichtdoor Annet » Do Apr 02, 2015 8:39 pm

Leuke en gevarieerde tekeningen heb je.
De Fabriano Schets is mijn favoriet :D
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Vr Apr 03, 2015 9:55 am

Het is een hele mooie draak geworden!

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Apr 03, 2015 10:39 am

@Annet: ik doe avondschool, dan moet je wel tekenen wat de van je vragen en daarom is het gevarieerd :). Ik denk dat ik anders vooral landschappen en beestjes zou tekenen in grafiet, alhoewel ik dat niet kan. Dus al een geluk dat ik op de avondschool verschillende technieken en mediums leer kennen, zo kan ik uitzoeken wat mij het meeste ligt.

@Pluis: bedankt :). Ik ga het voorbeeld (de Schleich figuur) er niet bij tonen, want hij lijkt er helemaal niet op, haha.

Melissa

Berichtdoor Melissa » Vr Apr 03, 2015 11:25 am

Mooi geworden!

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Apr 03, 2015 12:19 pm

Bedankt Melissa :).

Terug naar “Schetsboeken”