If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schetsboek van Meilindis

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Martin

Re: Schetsboek van Meilindis

Berichtdoor Martin » Zo Mar 06, 2016 2:30 pm

Ja in deze tekeningen zie ik al veel meer een waterverfeffect. Het is wel aan te raden om een aantal verschillende penselen te kopen. Het hoeven er niet veel te zijn hoor. Ik zelf gebruik het meeste mijn simpele ronde penselen van van Gogh, ik heb ze in drie maten gekocht. Als je wil kan het ook handig zijn om een sleper te kopen voor de wat langere dunnen lijnen, zoals touwtjes of boomtakken. Daarnaast heb ik laatst nog twee wat grotere platte kwasten gekocht om makkelijk een grotere oppervlakte nat te maken of een wash aan te brengen. In elk geval zorg er wel voor dat je penselen koopt van goede kwaliteit. Zoals ik al zeg gebruik ik er zelf ook maar een paar en dan kan je beter een paar hele goede penselen hebben dan een hele boel slechte kwaliteits.

Voor de wolken zijn er verschillende technieken. Een techniek die wel veel gebruikt wordt is om een simpele wash aan te leggen en dan heel even wachten en met wat keukenpapier deppen, dan krijg je een soort wolken effect. Je kan daarna dan eventueel de wolken nog wat verfijnen. Een andere techniek die ik zelf soms nog wel eens gebruik is om om de wolken heen te verven. Je kan de randjes later dan wat zachter maken door met een schone natte penseel over de randjes te gaan, hiermee krijg je zachtere randjes wat vooral voor wolken mooi is. Overigens is het aanbrengen van zachte randjes ook het geen wat ik zelf een van de moeilijkste dingen vind met waterverf, dus het is absoluut niet erg als het je niet meteen lukt zoals je zou willen.

Ik hoop dat je wat aan mijn geratel hebt. ;) Ik vind dat je al hele leuke dingen maakt.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Zo Mar 06, 2016 5:28 pm

Helemaal geen geratel, Martin, heel nuttig juist!
Ja, ik zal eens gaan kijken naar penselen. Tot nu toe heb ik namelijk de waterbrush gebruikt die bij mijn Sakura Koi-setje zat (maat M, ongeveer 5), en sinds gisteren ook een maat S. Dat scheelt al wat voor de details:

Afbeelding
Winterlandschap bij de IJssel (A4)

Maar ook gisteren zat ik met de wolken te klooien. En ik denk dat het komt doordat ik probeer van licht naar donker te werken, maar wanneer ik een donkerder tint toevoeg, de rest al redelijk is opgedroogd -> geen mix.
Uit frustratie ben ik toen maar gewoon vrij met kleurtjes gaan spelen.

Afbeelding
Fantasiebloem (10 x 15 cm ansichtkaart)

Vandaag probeerde ik wat natter te werken in het algemeen, en dat hielp wel. Ook heb ik helemaal geen wit en zwart gebruikt (voor het eerst), en heb ik geprobeerd om niet teveel in de details te verzanden.

Afbeelding
Landschap in Frankenau, Duitsland (A4)

Je tip om met keukenpapier te deppen voor wolken ga ik zeker proberen! En binnenkort ga ik eens kijken naar penselen. Bedankt voor je tips, hier heb ik echt iets aan!

Martin

Berichtdoor Martin » Zo Mar 06, 2016 11:51 pm

Mooi! Vooral het laatste landschap. Mooi om te zien hoe je de kleuren hebt laten verlopen in de achtergrond. Het ligt je volgens mij wel he. ;)

Martin

Berichtdoor Martin » Zo Mar 06, 2016 11:56 pm

Ik heb trouwens van Gogh penselen van de 191 serie, die zijn van kunststofvezels gemaakt maar wel van hele goede kwaliteit. Ik vind ze zelf wel fijn werken, maar misschien vinden andere mensen ze juist weer iets te hard. Je kan er ook voor kiezen om penselen van echt haar te kopen, die houden meestal wel iets beter het water vast en kunnen wat zachter zijn. Ik vind het alleen zelf zo zielig voor de dieren, dus probeer ik zoveel mogelijk kunststof penselen te kopen.

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Ma Mar 07, 2016 11:08 am

Goeie tip! Ik wil namelijk ook liever synthetische penselen. Om dezelfde reden.
Deze week maar eens kijken of ze hier die Van Gogh-penselen hebben...

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Vr Mar 11, 2016 11:26 am

Nog een paar van de laatste dagen...

Afbeelding
Mistige weide (A4)

Afbeelding
Zee (10 x 15 cm ansichtkaart)

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Ma Apr 25, 2016 11:19 am

Mijn laatste post is alweer een tijdje geleden, maar ik heb niet stilgezeten met schilderen :)
Ik blijf zoveel mogelijk elke dag iets kleins maken.
Ik schilder nu bijna niet meer met mijn waterbrush, maar met "echte" aquarelpenselen, en het verschil is wel duidelijk te merken qua controle over details en water.

Het bevalt me goed om op briefkaartformaat te schilderen (dan is een schilderijtje ook na 1 dag "af" en kan ik de volgende dag weer fris beginnen met iets nieuws). Maar af en toe probeer ik ook andere formaten en materialen uit. Ik vond hot-pressed papier heel fijn toen ik het voor het eerst gebruikte, maar nu begin ik ook de charme van cold press (en van granulerende verf) te ontdekken. Wat een leuke ontdekkingsreis!
Het blijft wel moeilijk, waterverf. Ik merk dat ik ofwel heel erg realistisch schilder en het dan allemaal wat "strak" is, of het wordt al heel snel rommelig. Ik blijf de grens opzoeken.

Afbeelding
Stormachtige zee (10x15 cm)

Afbeelding
Avondlicht in het Haagse Bos (10x15 cm)

Afbeelding
Zonsondergang in het Haagse Bos (10x15 cm)

Afbeelding
Gelderse Kade in Amsterdam (22,9x30,5 cm hot-pressed)

Afbeelding
Bloesemtak (22,9x30,5 cm hot-pressed)

Afbeelding
Delft (18x24 cm canvasbord)

Na dit project dat iets langer duurde besloot ik om studies van een bepaald onderwerp te maken. Elke dag iets soortgelijks schilderen. Mijn eerste onderwerp was vogels.

Afbeelding
Roodborstje (10x15 cm)

Afbeelding
Koolmees (10x15 cm)

Afbeelding
Pimpelmees (10x15 cm)

Afbeelding
Boomklever (10x15 cm)

Voor het maken van landschappen besloot ik om eens te gaan kijken naar bomen. Mijn eerste poging is geen bestaande boom, maar een benadering (takken die altijd omhoog willen, en alle kanten op, voor en achter elkaar langs - en het lover moet je op afstand suggereren).

Afbeelding
Fantasieboom (10x15 cm)

Ik geniet van het proces en schilder lekker verder. Tips zijn natuurlijk altijd welkom :)

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Apr 25, 2016 12:28 pm

De Gelderse Kade en Delft vind ik persoon wat minder, ik vind je minder gedetailleerde werken leuker om te zien. Maar dat is een persoonlijke mening.
De vogeltjes zijn ook leuk, komen de referenties van boeken of foto's?
De zonsondergang en de mistige weide spreken mij persoonlijk het meeste aan, ze hebben geven zo een 'gevoel'.

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Ma Apr 25, 2016 1:14 pm

Dankjewel!
Ja, ik ben het met je eens. De minder gedetailleerde werken laten wat meer over aan de verbeelding en gaan meer over sfeer...
Ik ben ook best wel op zoek naar de combinatie van losser werken maar wel details waar nodig... dat wordt regelmatig nog best messy :) dus ik heb echt nog oefening nodig!

Ik schilder tot nu toe meestal van (zelfgemaakte) referentiefoto's. Zodra het warmer wordt wil ik er eigenlijk ook wel eens op uit om in de open lucht bezig te gaan.

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Di Apr 26, 2016 1:24 pm

Wat leuk om al die verschillende afbeeldingen te zien. De een nog leuker dan de ander. Probeer bij een boom niet alle takken te tekenen. Het beste is denk ik om eerst al het groen te doen en later hier en daar een klein stukje tak te verven.

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Wo Apr 27, 2016 10:24 am

Dank voor de tip, Pluis! Dat ga ik zeker nog proberen!
De boom was een oefening naar aanleiding van dit filmpje. Daarin wordt een boom langzaam opgebouwd uit takken die vanuit de stam komen, en omdat je dat bewuster kijkt naar hoe een tak loopt weet je hoe en waar je het lover ongeveer moet schilderen qua licht en schaduw. Dat geeft de boom dan een realistischer vorm. Een volgende stap is inderdaad om met hier en daar een stukje tak te suggereren dat er meer onder het lover te vinden is, maar zover was ik nog niet :D .

lalalala

Berichtdoor lalalala » Vr Apr 29, 2016 2:39 pm

mooie werken!
Neem eens een kijkje op mijn site!
Site: http://www.paulienwassink.nl

Terug naar “Schetsboeken”