If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schetsboek van Meilindis

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Jonne

Re: Schetsboek van Meilindis

Berichtdoor Jonne » Vr Feb 26, 2016 7:32 pm

Die van Kreta en de vis zijn erg geslaagd! Fijn dat je weer tijd hebt om lekker met je hobby bezig te zijn.

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Za Feb 27, 2016 7:44 pm

Dankjewel Jonne!

Ik probeer nu elke dag wat tijd te nemen om iets kleins te tekenen of te schilderen. Het bevalt me goed om op ansichtkaarten te werken. Ik gebruik nu Hahnemühle, de gladde, maar ik heb Fabriano-ansichtkaarten besteld speciaal voor waterverf, eens kijken hoe die gaan bevallen.

Vandaag heb ik een ijsvogel geschilderd:

Afbeelding

Ik merk dat ik steeds beter kan inschatten hoeveel/hoe weinig water ik nodig heb, en hoe de kleuren op elkaar in zullen werken. Leuk om te merken!

Martin

Berichtdoor Martin » Za Feb 27, 2016 9:53 pm

Ziet er leuk uit joh! Het lijkt er een beetje op dat de kleuren vrij dekkend zijn, klopt dat?
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Zo Feb 28, 2016 12:13 pm

Ja, Martin, dat klopt!
Dit is geschilderd met een Sakura Koi-setje met waterbrush, en het pigment is best sprekend vind ik. Hoe het zich op de lange termijn houdt weet ik natuurlijk nog niet, maar het is beter dan mijn Pentel Aquash-setje (met crayons), dat dekt wat minder (al is het ook echt niet slecht).

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Ma Feb 29, 2016 9:32 am

Als je echt dekkend wil werken is aquarel natuurlijk ook niet het medium wat je moet gebruiken. Gouache werkt net zo dun qua gevoel maar dekt erg goed. Ligt nog het dichtst bij aquarel.
Zoals je nu met aquarel werkt maakt je werk wat modderig, niet helder. Uitsparen is ook lastig! Succes :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Ma Feb 29, 2016 12:13 pm

Ik denk dat ik me niet met de goede woorden uitdruk :) Ik bedoelde dat ik het gevoel heb dat de kleuren met het Sakura Koi-setje intenser/voller zijn dan die van het Pentel Aquash-setje - de Aquash-kleuren zijn meteen al wat valer.

Dekkend is dus ook niet mijn doel - ik vind het transparante effect van aquarel juist erg mooi! Maar wel met sprekende pigmenten, vager maken kan altijd nog, immers.
En ja, ik moet nog veel leren over aquarel :) maar goed, ben ook nog maar een weekje of twee bezig.

Wat bedoel je precies met modderig? Dat de kleuren teveel in elkaar overlopen, of de kleurkeuze/-combinatie zelf? Of nog iets anders?
Als je tips hebt om het beter te maken, graag :)

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Ma Feb 29, 2016 8:02 pm

Gisteren heb ik een fret geschilderd - oef, lastig hoor, al die haartjes! En dan de juiste kleuren houden... Eigenlijk wilde ik het warmer van kleur hebben, maar ik kreeg het niet meer gefixt...

Afbeelding

Vandaag ben ik begonnen met andere ansichtkaarten, die van Fabriano, speciaal voor waterverf. Even wennen... mijn oude kaartjes waren glad, deze zijn dikker en bobbelig. Wel fijn hoor, maar de verf gedraagt zich anders. Ik heb geprobeerd een boerenbont-beker te schilderen. Het is een beetje messy omdat ik de schaduwen had laten uitlopen en toen moest ik dat weer repareren... maar het was een leerzaam projectje.

Afbeelding

desiree

Berichtdoor desiree » Di Mar 01, 2016 9:05 am

Leuk meillindis!
Je probeert/experimenteert veel en volgens mij word je zo steeds beter.!!!! :thumbs:

Wel grappig want op mijn tekenclub "moeten" we een stilleven maken.
Ik heb de mijne al klaar en vannacht heb ik bedacht nog één te maken met
allerlei boerenbont ;) :yes:
een fijne dag
groetjes
désirée.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Di Mar 01, 2016 10:15 am

Ik vind de ijsvogel echt knap!
De fret vind ik de snorharen een beetje te dik, maar dat ligt waarschijnlijk aan de borstel?
Voor de rest vind ik hem ook heel goed.

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Di Mar 01, 2016 10:25 am

Dankjewel Desiree en BlackScorpion!

Grappig dat jij ook met boerenbont komt vandaag, Desiree, zou het in de lucht zitten? ;)

En BlackScorpion, ja, die snorharen vind ik ook jammer... ik heb denk ik een dunnere kwast of nog meer geduld nodig :P (dit is met een M waterbrush gemaakt).

Martin

Berichtdoor Martin » Do Mar 03, 2016 1:24 pm

Meilindis schreef:Ik denk dat ik me niet met de goede woorden uitdruk :) Ik bedoelde dat ik het gevoel heb dat de kleuren met het Sakura Koi-setje intenser/voller zijn dan die van het Pentel Aquash-setje - de Aquash-kleuren zijn meteen al wat valer.

Dekkend is dus ook niet mijn doel - ik vind het transparante effect van aquarel juist erg mooi! Maar wel met sprekende pigmenten, vager maken kan altijd nog, immers.
En ja, ik moet nog veel leren over aquarel :) maar goed, ben ook nog maar een weekje of twee bezig.

Wat bedoel je precies met modderig? Dat de kleuren teveel in elkaar overlopen, of de kleurkeuze/-combinatie zelf? Of nog iets anders?
Als je tips hebt om het beter te maken, graag :)

Ik denk dat Maria_Anne bedoeld dat de kleuren inderdaad een beetje teveel gemengd zijn. Ik vroeg zelf ook of de kleuren erg dekkend waren omdat ik het er een beetje uit vind zien als gouache, wat een dekkende vorm van waterverf is. Volgens mij zie ik bijvoorbeeld dat je vrij veel lichtere kleuren over donker heen verft. Ik weet niet of dit alleen met chinees wit is gedaan of dat je dat op een andere manier hebt gedaan, bijvoorbeeld door chinees wit met een andere kleur te mengen. Als je op die manier wil gaan werken is gouache een beter alternatief in plaats van aquarelverf. Met aquarelverf werk je meestal van licht naar donker omdat je niet goed met lichtere kleuren over donkere kleuren heen kan gaan want ze zijn transparant. Dit is vaak ook juist de uitdaging want als je eenmaal met een kleur ergens overheen bent gegaan is het wit van het papier weg en kan je het dus niet goed meer lichter krijgen. Je kan natuurlijk wel chinees wit in je tekeningen gebruiken of ander soort mediums zoals gouache of pen en inkt etc. Het beste is dan wel om dit maar een heel klein beetje te gebruiken want anders gaat snel het transparante effect van de aquarelverf weg.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Do Mar 03, 2016 2:15 pm

Dankjewel voor je uitleg, Martin!
Ik heb inderdaad met chinees wit over de andere kleuren heen geverfd. Op die plekken (bijvoorbeeld de veren van de ijsvogel) wilde ik ook niet echt wit hebben, maar lichtere en donkerder tinten blauw voor de veren (met wat textuur). Bij de fret lukte het me niet om witte haren te suggereren, dus heb ik op een gegeven moment mijn wit erbij gepakt.

De afgelopen dagen was ik juist ook al hiermee bezig. Eerst heb ik met een paar neutrale kleuren en lege plekken geprobeerd om curves in een gewelf te schilderen:

Afbeelding
(ansichtkaart)

Daarna heb ik gisteren wat met kleuren zitten improviseren:

Afbeelding
Schetsje in mijn schetsboek

En een landschap in Spanje waarbij ik juist heb geprobeerd om minder dicht te schilderen:

Afbeelding
Tossa de Mar (A4)

Het opbouwen van licht naar donker is even wennen, en ik vind aquarel nog best moeilijk - maar wel een leuke uitdaging!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Vr Mar 04, 2016 10:36 am

Dank Martin voor je toelichting! Je verwoordt me goed!
Meilindis, je pakt de adviezen ook goed op, het werk wordt steeds transparanter. Pas op met zwart, in je laatste tekening ziet dat er nog behoorlijk dik uit!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Mar 04, 2016 10:56 am

Ik vind het landschap in Spanje best iets hebben.
Misschien beetje donker op de voorgrond, maar vind het wel leuk :)

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Vr Mar 04, 2016 2:18 pm

@Maria_Anne, dankjewel! Ik doe mijn best :)
Het is leuk om tips te krijgen om jezelf te verbeteren: vaak zie ik wel dat er iets niet helemaal klopt, maar hoe ik dat beter moet doen weet ik dan niet zo één-twee-drie.
En ja, dat van het zwart klopt, dat komt doordat die plekken in de foto erg onderbelicht waren - geen kleur of detail meer te zien. Lesje voor een volgende keer: zo'n foto niet gebruiken (of zelf iets verzinnen om het in te vullen).

@BlackScorpion: dank je!

Gisteren heb ik ook weer geschilderd, dit keer weer op een ansichtkaart, en ik ben wisselend tevreden.

Afbeelding
Sail away (10 x 15 cm)

In de lucht wilde ik iets meer warme tinten toevoegen maar dat werd iets teveel... en de highlights van de wolkenrandjes lijken nog niet echt op wolkenrandjes - het lijkt net alsof de blauwe lucht rechtsboven voor de wolken zit... maar van een afstandje valt dat dan toch wel weer mee. De letters van de naam van de boot lukten niet zo goed omdat mijn penseel niet zo'n fijne punt heeft.
Er zit wel een soort dynamiek in het plaatje, dat vind ik wel leuk.

Terug naar “Schetsboeken”