If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schetsboek van Meilindis

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Meilindis

Schetsboek van Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Za Aug 09, 2014 12:50 pm

Vorige week ben ik begonnen met tekenen, en ik ben op dit moment weg van het werken met pastelpotloden. Mijn eerste schetsen zijn dan ook daarmee gemaakt.

Afbeelding
Mijn nichtje

Afbeelding
Mijn kat Freya

Afbeelding
Een poging tot het tekenen van mijn man

Afbeelding
Mijn neefje

Ik heb deze portretten getekend naar aanleiding van foto's en zie zelf al best wat dingen die beter kunnen. Toch ben ik al wel een beetje trots (ieder onderwerp is in ieder geval herkenbaar) en al doende leert men, nietwaar?

Annemarie62

Re: Schetsboek van Meilindis

Berichtdoor Annemarie62 » Za Aug 09, 2014 1:08 pm

Ik vraag net om snel wat werken te laten zien bij je voorstellen en ik word op mijn wenken bediend....
Wat een leuke werken heb jij al gemaakt, en net begonnen...... Je kunt hier met recht al trots op zijn..
Kritiek ga ik niet geven want dit is al zoooooooo ontzettend knap na een weekje.....TOP hoor....
Schilderijen van mij zijn ook te zien op: http://www.annemariekonings.eu

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Za Aug 09, 2014 1:13 pm

Dankjewel! Ik bloos helemaal...

En kritiek mag wel hoor (ik zie zelf ook zeker de tekortkomingen), ik ben vooral benieuwd hóe ik de dingen die ik niet zo goed heb gedaan kan verbeteren (technisch).

Bijvoorbeeld: bij de tekening van mijn neefje (de onderste) wil ik graag blond haar maken, maar het wordt te geel. Nu heb ik ook alleen maar één bruin potlood (donkerbruin) en ik heb ook wat oranje, groen en beige gemengd, maar het blijft geel (en dus blijft hij er een beetje clownesk uitzien).

Als ik de tekeningen van anderen zo zie zou ik nog veel gesatureerder kunnen werken (ik durf niet zo hard op de potloden te drukken omdat ik bang ben dat ik de punten breek of teveel krijt in het papier duw zodat ik minder lagen kan maken).

Nou ja, blijven oefenen dan maar ;-)

Marijke!

Berichtdoor Marijke! » Za Aug 09, 2014 7:42 pm

Heeeel erg knap na 1 weekje tekenen!! Vooral je nichtje vind ik erg leuk geworden! De rest is ook super goed voor de eerste keer! Ben wel benieuwd hoe je over een paar maanden bent haha :)
Ik geef ook geen kritiek het enige wat ik wil zeggen is gewoon lekker blijven doorgaan! :D
Being creative is not a hobby it's a way of life

Annet

Berichtdoor Annet » Za Aug 09, 2014 9:11 pm

Mooie tekeningen heb je al, zeker na 1 week. Dit beloofd wat voor de toekomst :thumbs:
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Zo Aug 10, 2014 5:52 pm

Voor een vriendin heb ik nu (in het geheim) een tekening gemaakt. Hij is nog niet helemaal af (het lijf van de poes is nog een beetje grof en er is geen achtergrond), maar ik ben eigenlijk al best blij met hoe het wordt.

Afbeelding

En als iemand nog een goeie tip heeft voor de afwerking dan ben ik daar ook blij mee ;)
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit met vernis gewerkt, en zou dat in dit geval denk ik wel doen...

Karen kaatje

Berichtdoor Karen kaatje » Ma Aug 11, 2014 12:24 am

Oh wat is die van je nichtje mooi zeg! Super! Ik vind ze allemaal knap gemaakt hoor, maar die vind ik echt toppie:-)

Geen tips voor je helaas, ben zelf ook net begonnen:-)
Normal is an illusion,what's normal for the spider is chaos for the fly
Morticia Addams

Annebella

Berichtdoor Annebella » Ma Aug 11, 2014 1:37 pm

Leuke schetsen.

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Vr Aug 15, 2014 6:27 pm

De laatste dagen heb ik hard gewerkt aan deze tekening:

Afbeelding

Het is een tekening van mijn ouders. Het was best moeilijk om hem precies goed te krijgen (wat ook niet gelukt is). Mijn moeders mond is wat te groot, lijkt het, maar na een paar keer proberen is hij maar een beetje beter. Ik denk eigenlijk dat het ligt aan de vorm van het gezicht, niet van de mond, dat het niet klopt. Maar ja, wat doe je daar in dit stadium nog aan?

Ik heb deze keer ook geprobeerd tussendoor te fixeren. Dat is wel interessant, je kunt daarna inderdaad beter eroverheen tekenen (al blijf je de vorige laag nog wel vaag zien dan).

Deze tekening heb ik trouwens gemaakt met potloden van Caran d'Ache (de andere tekeningen hiervoor met Cretacolor) en dat was ook even wennen. De Caran d'Ache-potloden zijn een stuk zachter, blenden daarom beter, maar fijne details gingen makkelijker met de Cretacolor-potloden. Ik denk dat ik ze ook maar op die manier moet gaan combineren...

Melissa

Berichtdoor Melissa » Vr Aug 15, 2014 6:34 pm

Mooie portretten! En je kunt echt voorruitgang zien. Knap gedaan! :buig:

Karen kaatje

Berichtdoor Karen kaatje » Za Aug 16, 2014 1:02 pm

Mooi zeg!
Normal is an illusion,what's normal for the spider is chaos for the fly
Morticia Addams

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Zo Aug 17, 2014 8:42 pm

Komt er weer eentje:

Afbeelding

Mijn andere neefje.

Ik ben redelijk tevreden over de vormen, maar zou wel graag een wat "smoother" look willen hebben. Waarschijnlijk moet ik dan wat dikker tekenen, en ik heb alleen standaard, vrij glad, papier. Ik denk dat ik er niet aan ontkom om nu toch echt papier te kopen voor pasteltekenen.

Hebben jullie nog tips? Ik zou ook graag eens met andere achtergrondkleuren werken.

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Di Aug 26, 2014 8:40 pm

Ik had zin om eens zonder voorbeeld te tekenen, dus ben ik gewoon intuïtief begonnen aan een portret. Het werd uiteindelijk een Autumn Fairy (goh, zou het weer daar iets mee te maken hebben?) en ik ben niet over alles tevreden, maar het is een veel betere tekening-uit-het-niets dan ik een paar weken geleden gemaakt zou hebben. Heel leuk om te doen!

Afbeelding

Meilindis

Berichtdoor Meilindis » Di Aug 26, 2014 8:46 pm

Al een paar dagen probeer ik steeds weer verder te gaan met een tekening van een mooie blauwe deur in een Portugees huis van keitjes (heel leuk, veel texturen en kleuren), maar het lukt niet echt om er in te verdwijnen, dus vandaag besloot ik mezelf even de vrije teugel te geven en mijn pastelkrijtjes eens te pakken. Ik had die gekocht tegelijk met de pastelpotloden, maar had ze nog niet gebruikt.

Ik heb geprobeerd om heel algemeen te tekenen, niet teveel in de details te verdwijnen (zoals bij de potloden), maar gewoon algemene vormen te maken en een suggestie van perspectief te geven door de kleuren naar de achtergrond toe steeds lichter en koeler te maken. Ook probeerde ik een zigzaggende rivier te maken zodat je ogen een pad kunnen volgen door de tekening heen.

Afbeelding

Het was heel erg leuk om met al die kleurtjes te spelen en wat grover te tekenen, maar ik merk wel dat ik nog dingen moet leren. Bijvoorbeeld: hoe suggereer ik gras zonder elk sprietje te moeten tekenen, en hoe verder weg van de voorgrond, hoe dunner ze zouden moeten zijn (wat niet zo makkelijk is met een krijtje). Ook wil ik de lijnen in de voorgrond wat minder dominerend/krasserig maken. Tips welkom :)

Melissa

Berichtdoor Melissa » Wo Aug 27, 2014 1:04 am

Erg leuk en mooi gedaan!

Terug naar “Schetsboeken”