If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Thuban's schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Pluis1969

Re: Thuban's schetsboek

Berichtdoor Pluis1969 » Za Jul 19, 2014 1:56 pm

Ziet er al goed uit! Klopt het dat haar ene oog groter is dan het andere?

thuban

Berichtdoor thuban » Za Jul 19, 2014 3:50 pm

Ja dat is bewust :)
De wereld is al snel te groot, als je klompen te klein zijn.

Maurien Bart

Berichtdoor Maurien Bart » Za Jul 19, 2014 5:59 pm

Vergrootglaswerking van de bril?
Leuke tekening is het aan het worden.
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

thuban

Berichtdoor thuban » Za Jul 19, 2014 7:37 pm

Rechteroog voor de kijker heeft inderdaad soort verklein effect van de bril. Ze heeft een vrij asymmetrisch gezicht. Plus eerste keer een bril. Plus nog meer oefening met schaduwen. Voldoende uitdaging dus. En ohja, wit haar :S

thuban

Berichtdoor thuban » Ma Jul 21, 2014 11:42 am

ben al bijna klaar en ik zie het even niet meer, dus graag jullie aanvullingen, hieronder het origineel en mijn schets:

Afbeelding

Afbeelding

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Ma Jul 21, 2014 11:59 am

Ik "praat" even zoals de kijker het allemaal ziet.
Aan de linkerkant mag meer schaduw kleur. De rechterwang mag aan de linkerkant meer schaduw.
Tussen de haren mag ook hier en daar meer schaduw. (Donkere lijnen)
Verder ga je hartstikke goed.

Brouwers

Berichtdoor Brouwers » Ma Jul 21, 2014 8:21 pm

Het gaat heel goed! vind ik..idd wat meer schaduwen en contrasten...in het gezicht...(ogen mogen ietsje donkerder..de lijntjes..en de wenkbrauwen maar niet te idd...want ze zijn niet heel donker...
Ik vind hem heel mooi worden hoor! misschien heb je wat aan mijn blik op het geheel..?? succes verder..:)

thuban

Berichtdoor thuban » Ma Jul 21, 2014 8:29 pm

Thanx! Ik heb het vanmiddag nog iets donkerder gemaakt maar ik vind het op de foto ook iets lichter lijken dan in het echt.
Je bental snel bang te donker te gaan,dat moet ik proberen te laten varen voor een volgend portret.
Ik ben nu begonnen aan het eerder geposte vogeltje...

Riann

Berichtdoor Riann » Ma Jul 21, 2014 9:13 pm

Een goed gelukte tekening, en inderdaad iets meer met schaduw werken voor diepte. ook het kleurverschil op lippen en ogen in de gaten houden.

Maurien Bart

Berichtdoor Maurien Bart » Ma Jul 21, 2014 11:20 pm

Erg gaaf, je vordert echt heel snel!
Iets waar je vanaf nu rekening mee kan gaan houden: tussenvormen.
Dat zijn vormen die er niet zijn, maar ontstaan door 2 vormen. Tussen die vormen zit ruimte. Die tussenvormen hebben ook een vorm die als referentie of als controle kunnen dienen.

Succes, echt een beetje van je gedrevenheid en motivatie kan ik wel gebruiken, wat ben jij lekker bezig!
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

thuban

Berichtdoor thuban » Wo Jul 23, 2014 8:24 am

Bedankt Maurien Bart! Dat van die tussenvormen snap ik nog niet helemaal...daar moet ik eens op googlen!

mijn WIP op het moment:

Afbeelding

Afbeelding

Maurien Bart

Berichtdoor Maurien Bart » Wo Jul 23, 2014 5:30 pm

Afbeelding
In deze zuilen zijn de tussenvormen mannetjes met gebogen hoofd, een extreem voorbeeld van een tussenvorm.

Mariska

Berichtdoor Mariska » Wo Jul 23, 2014 6:24 pm

Tip voor als je bang bent om te donker te gaan. Als je zwart wit werkt van een kleurenvoorbeeld, helpt 't om je voorbeeld om te zetten naar zwart-wit. En wat ik zelf altijd doe, is een extra zwart-wit versie opslaan waar ik wat meer contrast in gooi, een tikkie donkerder maak, of een combinatie van beide. Als ik 't dan ff niet meer zie of weet, dan switch ik heen en weer tussen die 2 versies (ik werk vanaf mijn monitor).
Als je in kleur werkt vanaf je monitor, dan kun je hetzelfde doen met het origineel van de kleurenversie. Een extra versie of versies opslaan. Eén met overdreven kleuren, één met meer contrast, een donkerder versie...
Klik hier om te zien wat ik maak.

thuban

Berichtdoor thuban » Wo Jul 23, 2014 7:12 pm

Hoi Mariska,

Die techniek heb ik bij het laatste portret al toegepast :), twee zwartwit versies. Dat doeik nu ook met t vogeltje voor de donkere stukken. Maar ik ga daarin ook kleur gebruiken. Spannend...
Thanx voor de tip!

thuban

Berichtdoor thuban » Do Jul 24, 2014 1:00 pm

krap uurtje - oefening. met slecht potlood. ik zie nog veel dat bijgewerekt kan worden in schaduw werk, maar kwam tot zover in uurtje. ik wil na mijn vogel denk ik een boom gaan doen :) maar daar dan echt de tijd voor nemen. Dit was een leuke eerste keer oefening. Zo leerde ik dat ik ook nog takken kan toevoegen die niet van opzij zitten maar uit de achterkant komen zeg maar.

Afbeelding

Terug naar “Schetsboeken”