If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Te vroeg in vernis gezet, verf uitgesmeerd... Nog iets aan te doen?

In dit subforum staat een verzameling van goede, bruikbare tips en WIP's als een soort van naslagwerk.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

30074

Te vroeg in vernis gezet, verf uitgesmeerd... Nog iets aan te doen?

Berichtdoor 30074 » Vr Aug 14, 2015 1:03 am

Ik heb een (dunne) laag vernis gebruikt op een acrylverf schilderij, met de kwast aangebracht.
Ik dacht dat het droog genoeg was, maar helaas bleek dat niet zo te zijn, of het probleem was
dat ik verfstiften heb gebruikt op de acrylverf (bovenste laag alleen), van het merk Posca.

Hoe langer de vernis erop zit, hoe meer ik merk dat zeker de gedeelten met stift veranderen...
Bijvoorbeeld de delen waar zwart (deels) over wit heen zat: daar is nu alleen nog wit te zien...
Echt jammer, zeker omdat ik het schilderij eigenlijk a.s. zaterdag op wou sturen naar Italie...
Ik zit nu te twijfelen: alsnog zaterdag opsturen of later (na hoeveel tijd dan?) een nieuwe laag aanbrengen,
in de hoop dat het dan weer wat herstelt.

Ik zag een bericht uit 2012 van iemand die 3 maanden later opnieuw in de vernis had gezet en dat het toen was bijgetrokken,
maar daar stond niet bij wat voor verf er was gebruikt (en wat voor vernis).
Zelf heb ik matte UV vernis van Artists Acrylics gebruikt.

Alvast heel erg bedankt!

Marie-Josée

Re: Te vroeg in vernis gezet, verf uitgesmeerd... Nog iets aan te doen?

Berichtdoor Marie-Josée » Vr Aug 14, 2015 8:58 am

Wat voor vernis heb je gebruikt? Vloeibaar of spuitbus? Ik ben nooit zo voor vernissen, het doet vaak meer kwaad dan goed, maar voor kwetsbare werken gebruik ik dan een spuitbus van W&N.
Als de vernis droog is ( na een dag) kun je proberen om het beschadigde gedeelte te herstellen en dan een paar dagen goed laten drogen. Dan weer ( spuitbus) vernis erover omdat je anders geen eagle laag krijgt omdat er immers al vernis op zit.
Acrylverf is gelukkig heel vergevingsgezind ;-)

30074

Berichtdoor 30074 » Vr Aug 14, 2015 10:36 am

Vloeibaar, met de kwast erop gesmeerd.

Het beschadigde gedeelte van de verf herstellen of van de vernis?
Of bedoel je echt met verf (of verfstiften) op het vernis schilderen?
Want de vernis is niet beschadigd, maar een deel van de verf eronder.
Of tenminste, van de verfstiften: de bovenste laag verfstift is deel opgelost,
waardoor de kleuren niet meer zo helder zijn (en de lijnen bij de zeeschildpadden niet meer zo goed kloppen).

Ze zeggen wel dat het acrylverf stiften zijn, maar ik denk dat de vernis er helaas toch mee heeft gereageerd...

Ik heb net even gekeken, 11 uur na het drogen, en het ziet ernaar uit dat de uitgeveegde verf gelukkig grotendeels verdwenen is.
Maar dus ook een deel van de details van de schildpadden, al lijkt het minder erg dan gedacht.

Weet iemand trouwens of het vernis nog kan reageren met de acrylstiften als de vernis droog is, dus na 24 uur?
Zo nee, dan lijkt de schade mee te vallen, maar ik wil natuurlijk niet dat alle lijntjes van de zeeschildpadden later nog verdwijnen
(die heb ik allemaal met de genoemde verfstiften gemaakt).

Ik ga trouwens over een paar dagen op vakantie, en eigenlijk wil ik het schilderij voor die tijd nog opsturen,
dus veel tijd heb ik dan niet...

30074

Berichtdoor 30074 » Vr Aug 14, 2015 10:37 am

Overigens, ik ben nu wel heel blij dat ik het schilderij heb ingescand voordat ik er vernis op had aangebracht!

30074

Berichtdoor 30074 » Vr Aug 14, 2015 11:25 am

Nog een vraag: ik heb net de winkel gebeld waar ik de vernis had gekocht, en daar werd gezegd dat als de vernis droog is,
ik er gewoon weer overheen kan met de posca stiften om het schilderij bij te werken.
Maar wat ik mij nu afvraag: hecht dat wel goed? En zo nee, wat kan ik doen zodat de verf uit de stiften wel beter blijft hechten?

Ze gaven ook aan dat ik daarna een vernis op terpentine basis kan gebruiken om het te beschermen.
Ik heb zelf een spuitbus van het merk creative collection Vaessen, matte vernis.
Daar staan geen ingredienten op, dus ik weet niet zeker of het op terpentine basis is.
Al vermoed ik van wel: er staat op dat het zeer licht ontvlambaar is en dat het schadelijk is voor waterorganismen.
Ook staat er op de bus dat het na 30 minuten al droog is. Klopt dat?

De medewerker van de winkel zei dat de stiften van Posca zo droog zijn, maar toch twijfel ik of ik er wel vernis aan toe ga voegen,
want ik wil echt niet dat het weer mis gaat (en over deze vernis kan je ook niet heen schilderen).

Maar goed, ik denk ook dat ik de ingescande versie ga afdrukken als een poster en die mee stuur, voor het geval dat het schilderij later toch wat vervaagd.

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Vr Aug 14, 2015 12:19 pm

Over die vernis kun je prima met stiften om de schade te herstellen.
Vernissen in spuitbussen zijn altijd op basis van oplosmiddelen anders vernevelen ze niet. Maar als je het met beleid doet gaat dat goed. Ik doe het zelf ook, nooit problemen gehad.Maar als je het als laatste laag niet vertrouwt zou ik het niet doen. Of eerst testen op een proefje.

30074

Berichtdoor 30074 » Vr Aug 14, 2015 12:22 pm

Wat bedoel je eigenlijk met 'Maar als je het als laatste laag niet vertrouwt zou ik het niet doen. Of eerst testen op een proefje'?
Dat ik beter eerst op een ander schilderij kan testen wat er gebeurd als je op droge vernis met stift schildert en daar dan weer met spuitbus vernis overheen gaat, of iets anders?

De stiften zijn ook oplosbaar in water, dus aanbrengen zonder vernis eroverheen lijkt mij zeker geen optie...

30074

Berichtdoor 30074 » Vr Aug 14, 2015 12:23 pm

En als je met proefje inderdaad bedoeld dat ik het nog kan uitproberen bij een ander schilderij: ik heb nog een klein schilderijtje waar ik dezelfde vernis op heb zitten, en die vernis is zeker droog. Dus dat kan ik in elk geval proberen.

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Vr Aug 14, 2015 6:34 pm

Zijn de stiften na droging oplosbaar? Dan zijn het geen acrylstiften.
Eerst testen op een oud schilderij of ander testmateriaal, soort proeflapje.Altijd handig om te hebben/maken.

30074

Berichtdoor 30074 » Vr Aug 14, 2015 9:38 pm

Hallo, ik heb het nagevraagd, en de stiften zijn op waterbasis. Daardoor ging het ook mis, want de vernis was tevens op waterbasis.
Ik heb het nogmaals nagevraagd, en mij werd aangeraden om de stift nogmaals aan te brengen als het vernis droog was.
Een vernislaag daaroverheen was verder niet nodig, volgens die medewerker, en de stift blijft volgens hem ook zeker goed gehecht.
Hij raadde af om er vernis overheen te spuiten, omdat het kan zijn dat de twee soorten vernis niet goed samengaan.

Ze worden verkocht als acrylstiften en op de website staat dat het na drogen niet meer te verwijderen is, maar blijkbaar is vloeibare vernis
op waterbasis teveel van het goede (vloeibare vernis op terpentine basis en spuitbus vernis schijnen wel te kunnen).

Morgen ga ik dus vroeg opstaan om de gedeelten die met verfstiften gedaan zijn, opnieuw aan te brengen.
En dan wacht ik een paar uur met inpakken voor de zekerheid, ook al zijn de stiften na een paar minuten vaak al droog.
Dan kan het morgen middag nog de deur uit :).

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Vr Aug 14, 2015 10:28 pm

Dat was ook inderdaad mijn voorstel.

30074

Berichtdoor 30074 » Za Aug 15, 2015 9:06 am

Ik heb een deel al gedaan, en gelukkig dekt het aardig goed.
Overigens, een tip die ik tegen kwam voor posca verfstiften die teveel verf afgeven: in de koelkast leggen, want bij warm weer
stroomt er meer pen naar de punt toe.

30074

Berichtdoor 30074 » Zo Aug 16, 2015 3:00 pm

Ik bedoelde natuurlijk dat er bij warm weer meer/teveel verf naar de punt toe stroomt.

Het is uiteindelijk gelukt en ik heb er geen extra vernis meer opgespoten, ook omdat ik dat bij een proef schilderijtje wel had gedaan en die vernis gaf een vreemde reactie met de vernis die er al op zat.
Wel zijn de lijnen van o.a. de schubben van de zeeschildpadden dikker geworden dan ze eerst waren, maar dat is niet zo'n ramp.
De kleuren zijn in elk geval wel weer mooi helder, en niet wazig door het uitvegen van de vernis.

Bovendien heb ik een kopie van de scan erbij gedaan, mocht de bovenste laag verfstift er toch nog afgaan (wat ik niet snel verwacht).
Nu is het alleen nog afwachten wanneer het schilderij aankomt :).

Terug naar “Tips en Forumgalerij”