If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

De kwast, het transportmiddel van gevoel

In dit subforum staat een verzameling van goede, bruikbare tips en WIP's als een soort van naslagwerk.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Maurien Bart

De kwast, het transportmiddel van gevoel

Berichtdoor Maurien Bart » Do Mei 15, 2014 8:23 pm

Goedendag,

Het leuke van schilderen is dat je er een gevoel bij heb, wat je kan uiten op het doek. Een gevoel dat je middels je kwast in het doek kunt leggen. De kwast, het transportmiddel van gevoel. Nu zie ik regelmatig dat er (nep)varkens/ paarden haren kwasten worden gebruikt met olieverf. Persoonlijk vind ik dat zonde, komt overeen met piano spelen met een hamer. Dan kan net zo goed acryl verf worden gebruikt. Met een opzet gebruik ik wel eens (echt)varkenshaar om snel veel pigment op het doek te smijten, maar daarna egaliseer ik vaak met een marterharen kwast de verf.

Een varkensharen kwast is om zware, stugge of veel verf te verplaatsen. Olieverf is een soepele verf die het verdiend om met een goede flexibele kwast te worden verplaatst.
Mijns inziens kan je met varkensharen kwasten geen/ onvoldoende gevoel in de kwaststreek leggen t.o.v. marterharen kwasten.

Daarom (puur betreffend het schilderen) adviseer ik om een keer olieverf met marterharenkwast(en) te hebben geschilderd. Of een zeer goede synthetische zachte/ flexibele kwast. Er zal voor een ieder een wereld van verschil zijn te merken.

Bij dit proberen is het goed om de kwast op verschillende plekken vast te houden. De kwast heeft een balans punt en is niet voor niets lang! Ook wordt de verf soepeler door toevoeging van een olie/ painting medium o.i.d.

Hoe herken je varkens/ paardenhaar:
- Stug.
- Mat wit/ creme kleurige haarbundel.
- Veelal een vurenhouten steel.

Hoe herken je nep varkensharen kwasten:
- Vaak enorm goedkoop.
- Glanst veel (nieuw).
- Pigment van gebruikte verf is er moeilijk of niet uit te wassen.
Afbeelding

Varkensharen zijn een bij product (vlees is het hoofd product). Na het zien van dit (lange) filmpje gaat u misschien anders denken over de haren van de kwasten.

Marterharen kwasten zijn minder sterk en slijten erg snel als er acrylverf (=stugger) mee wordt geschilderd.

Hopelijk kan ik iemand blij maken met deze tip(s) en dat het veel mensen aan het denken zet over hun kwast.

Met vriendelijke groeten,

Maurien Bart
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

Piet Br

Re: De kwast, het transportmiddel van gevoel

Berichtdoor Piet Br » Do Apr 13, 2017 9:51 pm

Juist die pluizige nep varkensharen penselen zijn ideaal om haren te schilderen. Langharig en plat en pluizig.
Kodeer de steel met een tapje. Breng twee tonen verf aan op de linker- en rechterzijde van het penseel. Zo droog mogelijke verf gebruiken.
Neem de steel aan de uiteinde ervan in de hand zodat je kunt draaien tijdens het strijken. Schilder in één vloeiende beweging het haar. Ideaal, die oude rotpenselen.

Opkalefateren gaat goed door na het reinigen van het penseel deze in te smeren met hairconditioner. Even laten intrekken en dan goed met warm water uitspoelen. Je voelt het, lekker soepel en glad.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Tips en Forumgalerij”