If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Vragen m.b.t. tablets in combinatie met corel painter

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Xaleah

Vragen m.b.t. tablets in combinatie met corel painter

Berichtdoor Xaleah » Di Jan 25, 2011 12:07 pm

Hallo,

zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen zien ben ik nieuw hier, ik zal mij later vandaag nog wel even formeel voorstellen, voor nu behoud ik me even tot wat vraagjes.
Bij LOI hebben ze een opleiding voor corel painter, ik wil al jaren digitaal gaan tekenen dus dit is een ideale gelegenheid. Echter komt de opleiding met een tablet van 60 euro (A5 formaat), maar als ik naar een beetje kwaliteit kijk zit je eerder op 600 euro, plus, ik vind een A5 tablet bij een A3 scherm geen doen, dus: ik zit aan een betere tablet te denken, echter... Als beginneling verzuip ik nogal in het aanbod...

Eerst dacht ik nog dat ik een tablet wilde waarbij je daadwerkelijk de tekening op de tablet kon zien... Maar als ik naar professionals kijk dan gebruiken ze toch vaak een zwarte tablet en kijken op het scherm wat er gebeurt... Nou vraag ik mij af: Is dat een financiele overweging of is zon zwarte tablet echt zo handig? (Ik kan het me zo moeilijk voorstellen).

Ik zou dus heel graag de voors en tegens willen horen van beide typen tablets en ook nog een advies voor welk type tablet ik het beste kan kiezen (tablets zonder beeld op de tablet, daar de anderen nu nog even buiten mijn financiele bereik liggen).

Ook zou ik graag van jullie horen wat jullie ervaring is met Corel Painter, is het een professioneel programma met oneindige mogelijkheden of is het toch echt een programma met beperkingen en als ik mijn cursus erop heb zitten dat het toch verstandig is als ik verder kijk naar andere programmas?

Ik hoor het allemaal graag, en als jullie nog andere tips of opmerkingen hebben m.b.t. deze onderwerpen hoor ik het heel graag.

PS: De bedoeling is: A3 formaat en voor professioneel gebruik, dus zo veel mogelijk drukmogelijkheden en alles erop en eraan (zonder over de top te gaan natuurlijk)

Heel erg bedankt voor jullie tijd!!!
Xaleah

Jan van Kleeff

Re: Vragen m.b.t. tablets in combinatie met corel painter

Berichtdoor Jan van Kleeff » Di Jan 25, 2011 12:19 pm

Alvast welkom op het forum.

Ik gebruik thuis de oudere versie Wacom bamboo touch (A6) in combinatie met een 24" scherm. Is een wat kleiner formaat tablet maar ik heb niet zoveel ruimte en ik kan er goed mee uit de voeten.
Voor het werk heb ik een Intuos A5 formaat ook in combinatie met een 24", dit is wat groter en inderdaad wat makkelijker mee te werken.
600 eurie voor een tablet is wel erg duur.
Kijk eerst eens op tweakers.net naar de prijzen waarvoor ze te koop worden aangeboden.
Voor alles wat ik koop kijk ik hier, als je op een tablet klikt die je wel lijkt zie je meteen de webwinkels waar ze te koop zijn en de goedkoopste boven aan.

Succes met het bepalen ven je keuze.

Hier de link:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/56/i ... pjAOWKYWAA

Xaleah

Berichtdoor Xaleah » Di Jan 25, 2011 8:18 pm

Thanks jvkl001, ik heb zo'n vermoeden dat ik de Wycom Intuos moet hebben, en dan de large versie (met gewoon tekenen heb ik ook moeite met klein tekenen, ik raak gauw buiten mijn pagina zegmaar) of is de tablet niet op schaal met het beeldscherm en teken je alleen op het deel dat je op het beeld ziet? Al is de tekening 10 x 10 meter (bij wijze van)?

Verder, kan iemand mij vertellen over hun ervaring over Corel painter? Is dit echt een professioneel programma of zitten er haken en ogen aan en is het verstandig dat ik het combineer met andere programmas?

En natuurlijk zijn nog alle tips over tablets erg welkom, ben erg nieuw hierin, waarom ik denk dat inuos wat voor mij is is voornamelijk omdat het zoveel meer drukhoeveelheid heeft en de stand van de pen wordt gedetecteerd. (Dat las ik in ieder geval hier op het forum) Toch vraag ik me dan af: Die duurdere tablets.... Wat maakt de prijs zo hoog? Hebben ze meer functies ofzo?

Rudy

Berichtdoor Rudy » Di Jan 25, 2011 10:17 pm

Hoi,
Ikzelf gebruik voor digitaal tekenen op de pc een bamboo tocuh and fun Large. Juist omdat ik graag wat meer armslag heb :D
Vaak in combinatie met Photoshop of artrage. Painter heb ik ook gebruikt maar alle tutorials die ik de moeite waard vond waren gebaseerd op Photoshop. Painter heeft wel vreselijk veel verschillende emulaties voor bv houtskool, pen, inkt enzovoorts. Dus meer het digitaal nabootsen van analoge methodes. Photoshop is dan weer een hele andere benadering. Ik denk dat het toch een kwestie van persoonlijke voorkeuren is, en dat wat je gewend bent.
Maar als je professioneel aan de gang gaat is Photoshop, denk ik, wel het meest handige om op te standariseren.

En oh ja, tegenwoordig teken ik vaak op de iPad, alleen daar mis ik de drukgrvoeligheid, die is er niet :D

Rudy

Xaleah

Berichtdoor Xaleah » Wo Jan 26, 2011 10:14 pm

Thanks! Lijkt me toch dat ik inderdaad voor de grotere tablet moet gaan, naja, dit forum heeft me sowieso al iets van 250 euro bespaard, das nou snel geld verdienen, dus thanks alot! En corel painter: Ik denk toch dat ik de opleiding ga doen, heb ik een goed begin, nou nog hopen dat er iets soortgelijks komt voor paintshop pro, ik ben best handig met computers maar met dingen zoals dit ben ik gewoon zo onhandig, ik wil het stap voor stap doorwerken, van begin tot eind, van deel a van het book t/m z (hoe bedoel je, structopaat) hebben jullie misschien tips voor boeken? (met betrekking tot paintshop pro)

Oh jongens, ik kan niet wachten! Maar ik heb eerst een nieuwe computer nodig ben ik bang :( dit ding hapert als een gek, op zich een goede computer maar de grafische kaart is echt BAGGER, kan alleen maar spellen spelen van een jaar of 4 oud of ouder, op youtube kan ik niks beters kijken als op 360 kwaliteit, 720 is een ramp, om maar te zwijgen over HD, dat kan ik al helemaal niet kijken, dus ik ben heel erg bang dat tekenen te haperig gaat, met als resultaat dat ik pissig word omdat het niet lukt en de opleiding laat vallen en dat kan ik echt niet gebruiken, tis tijd dat ik wat peper in m'n r**t stop en aan de slag ga met een opleiding.

Maargoed, intuos 4, large, ik zie het echt helemaal zitten!!

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Do Jan 27, 2011 8:45 pm

Zelf heb ik een Intuos 3. A5 formaat. Groot zat voor mij. Maar even wat tussendoor. Een tekentablet is geen wondermiddel waardoor je ineens heel mooi kunt tekenen, en ik zou niet gelijk iets heel duurs kopen. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eerlijk is eerlijk, ik heb dat ding al anderhalf jaar, maar nog bijna niets mee gedaan..

A3 formaat vind ik zelf wat te groot. het is lastig kwa opbergen en alles. mijn A5 tablet heeft ook nog de grootte van een A4 (met alles eromheen.)
Gezellig dat je er ook bent :D

Naja naja

Berichtdoor Naja naja » Za Jan 29, 2011 5:42 pm

Ben het eens met Leonie. Koop eerst eens een goedkopere tablet (liefst wel van Wacom want dat zijn gewoon de beste op de markt) en kijk of je het leuk vind. Ik heb ook een tablet op A5 formaat, en het is echt groot zat hoor. Ik was eerst ook bang dat het niet fijn tekenen zou zijn maar je went er zo aan.
Het tablet staat inderdaad tot verhouding met je scherm... je kan dus met je muis overal 'komen' zeg maar. (tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt?)

Xaleah

Berichtdoor Xaleah » Za Jan 29, 2011 6:00 pm

Bedankt voor de reacties!
Nog even wat vraagjes: met oog op de verhoudingen scherm/tablet, het betekend dus in feite: Als ik inzoom op een tekening (bijvoorbeeld 10x) dan staat de tablet nog steeds in verhouding met het scherm en niet met de tekening?

En LeonieL, ik teken al jaren, ik kan best redelijk tekenen al zeg ik het zelf, maar ik kom altijd met een paar praktische problemen waarvan ik verwacht dat digitaal tekenen dit op gaan lossen:
- Ik kan geen afstand doen van de tekeningen (al verdwijnen ze altijd in de kast)
- Ik teken de tekening altijd te groot voor het papier (of het nou a 5, a4 of a3 is, maakt niet uit)
- Ik ben zon perfectionist dat ik dusdanig vaak details verander dat het papier onder de gum verslijt.
- Ik heb de vervelende gewoonte om zaken te "perfectioneren'' op manieren die ik niet meer kan veranderen (bijvoorbeeld inkleuren) om er achteraf spijt van te krijgen.

Dus vandaar :) Misschien toch maar geen A3 formaat, dan maar A4, toch wat praktischer misschien, ik kan altijd nog een andere kopen mocht ik dat willen, maar ik denk dat ik toch voor de Intuos ga, zeker ook omdat ik er een cursus mee ga doen en deze ook echt af wil gaan ronden.

Heel erg bedankt voor de tips!
Mochten jullie nou ook tips hebben voor een goede paintshop pro cursus of misschien een goed boek die stap voor stap alles doorwerkt hoor ik dit graag! Ik hoorde Corel experts inderdaad ook adviseren dat het erg aan te raden is om Corel in combinatie met Paintshop Pro te gebruiken.

Oh, en hier nog wat voorbeeldjes van tekeningen die ik heb gemaakt. Lees ook even de comments, verklaart waarom ik maar een paar betere werken op deviantart heb staan :).

http://xaleah.deviantart.com/

Xaleah

Naja naja

Berichtdoor Naja naja » Zo Jan 30, 2011 2:33 pm

ja, als je inzoomt staat het tablet ook nog gewoon tot verhouding met je beeldscherm!
Ik gebruik zelf GIMP, is gewoon een gratis programma en voor een beginner uitgebreid genoeg :wink: Ik heb ook Corel Painter ontvangen bij mijn tablet, maar ik kon er letterlijk nog geen lijn mee trekken! :o Moet nog altijd een handleiding oid vinden.

Terug naar “Vragen over digitale technieken”