If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

flash gallery

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

siese

flash gallery

Berichtdoor siese » Do Jul 08, 2010 2:07 pm

Weet iemand soms waar ik ergens een tutorial kan terugvinden om een simpele fotogalerij te maken in Flash?
Bestaande uit op een thumbnail klikken, en dan de foto ernaast in het groot zien.
Ik wil de gallerij graag zelf maken.
Heb al wat gezocht, maar nog niet echt iets duidelijks gevonden.

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Do Jul 08, 2010 2:39 pm

je kunt dat op heel veel manieren doen, wat heeft je voorkeur?

Je kunt met maskers werken, je kunt met actionscript een thumbnail als een button maken die in een movieclip naar het juiste frame gaat, of dingen als xml gebruiken.

Dat laatste is mijn favoriete optie, het is namelijk makkelijk te updaten zonder flash weer helemaal in te gaan.
Ik denk dat deze wel mooi is: http://www.republicofcode.com/tutorials ... idgallery/
Je kunt dan de foto bovenop de thumbs laden, maar je kunt dat natuurlijk ook ernaast doen.

Dit is er een die met maskers werkt: http://www.flash-game-design.com/flash- ... orial.html

De button optie is simpel te maken met actionscript: denk aan een verborgen foto die toont op mouseover op een actief gebied (een thumbnail) of zoals genoemd een movieclip met verschillende frames.

siese

Berichtdoor siese » Do Jul 08, 2010 4:38 pm

Hei, dankjewel voor de uitleg en links!
Ik zal deze met xml proberen.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Do Jul 08, 2010 5:05 pm

Als het voor een HTML website is ipv Flash website zou je ook kunnen kijken naar de mogelijkheden van Javascript.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

HansvanHalteren

Berichtdoor HansvanHalteren » Vr Jul 09, 2010 10:44 am

-------------------
bekijk mijn weblog

siese

Berichtdoor siese » Di Jul 13, 2010 12:16 pm

Danku voor antwoorden.

Ik kan een fotoalbum maken met javascript, maar zou het ook graag kunnen met Flash.
Bij Javascript komt er in explorer vaak een paginablokkeerbalkje vanboven.

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Di Jul 13, 2010 2:01 pm

puur css kan ook hoor!

siese

Berichtdoor siese » Do Jul 15, 2010 3:02 pm

Vandaag heb ik de code met xml uitgeprobeerd:
 cartoons

Vind ik wel een mooie gallery. Zou er ook tekst bijkunnen?

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Do Jul 15, 2010 10:26 pm

Ziet er strak uit! Wel een beetje klein qua plaatjes, kleine gezichtjes en tekst zijn bij mij niet te ontcijferen.
Bedoel je bij jouw xml galerie? Dat kan, je zet de tekst die je wilt in een .txt file (kladblok bestandje, tekst zonder opmaak) en die laad je dan in met een xml regel en een veld in flash waar het moet tonen, net als met de foto's en de thumbnails.

Bij die css staat als het goed is er al tekst bij, onder de grote foto. Die gebruiksaanwijzing is gaan zwerven, die hoort er netjes onder te staan. nog even fixen :P

Kyata

Re: flash gallery

Berichtdoor Kyata » Ma Sep 27, 2010 3:52 pm

Denk er wel aan dat zoekmachines je niet makkelijk kunnen vinden als je je website volledig in flash hebt gemaakt. ;)
oekaki.nl, lekker online tekenen!

nancy_kelpie

Re: flash gallery

Berichtdoor nancy_kelpie » Za Okt 02, 2010 1:01 am

Sinds een paar jaar kan Google prima Flash tekst lezen. Als je daar dus keywords in zet worden die wel gelezen. Volgens mij is Google wel de enige zoekmachine die dit kan, de andere lezen geen Flash.

Je kan echter geen <h1> en andere HTML tags gebruiken die aangeven wat de hoofdonderwerpen zijn, dat is wel jammer voor zoekmachines, maar Flash is niet meer zo'n absolute ramp voor zoekmachines als een paar jaar geleden, maar omdat dat toen wel zo was wordt dat nog steeds gezegd omdat mensen dat toen ooit gehoord hebben.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Terug naar “Vragen over digitale technieken”