If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

tekenprogramma's

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

LeonieL

tekenprogramma's

Berichtdoor LeonieL » Zo Jun 20, 2010 11:58 am

Hallo,
Ik heb een vraag. Ik heb al bijna een jaar een Wacom tekentablet Intuos3
Maar eigenlijk, ik doe er niets mee. Dit vind ik eignlijk heel zonde. maar er zit wel een reden achter.

Als ik in Gimp iets wil tekenen krijg ik nooit een gewone zwarte lijn. altijd een grijze. Zogauw ik wat harder ga drukken komen er allemaal krassen in het scherm. Dit vind ik nog veel zonderder (ofzoiets.)
Maar ik wil hem nu echt wel weer gaan gebruiken.

Welk (gratis?) programma gebruiken jullie, of wat kan ik aanpassen in GIMP zodat ik niet zohard hoef te drukken?

Liefs, LEonieL

Ik heb al gegoogled. en kwam een vrij goede site tegen. Hier een lijstje met programma's waar ik vragen over heb.
edit:
Artrage: Die kan gratis, maar dan werkt ie niet in laagjes? Dat is toch erg lastig?!
Artweaver: Is ie echt heel ingewikkeld? En als je het eenmaal kent tekent het dan fijn? (Staat dat het te vergelijken is met CorelPaint)
Inkscape: Tja. Kan je daar ook gewoon normaal mee tekenen?
Smoothdraw: vroeger moest je ervoor betalen. Is het nu nog wel fijn te gebruiken?
Liefs,
editedit:
Oja. dan heb je ook nog sumopainting, hoef je niets voor te instaleren maarja. Iemand ervarign met een van deze programma s?
Gezellig dat je er ook bent :D

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Zo Jun 20, 2010 12:19 pm

In elk programma is het gewone potloodje of de brush zo ingesteld dat als je zonder extra instellingen er mee gaat tekenen er geen mooie lijn komt. Er komt wel een lijn, maar het kan veel mooier. Dit demotiveerd bijna iedereen en ik snap ook niet dat de programmamakers dat niet veranderen. Nu moet je eerst met de instellingen gaan spelen voor je een mooie lijn krijgt. Bij elk programma is dat weer anders, dus moet je even uitproberen.

Hard drukken:
Dit kan je instellen bij configuratiescherm -> hardware -> tablet

Artrage: ken ik niet, maar geen laagjes zou ik niet aan beginnen nee.
Inkscape: Nee, eigenlijk kan je daar niet "gewoon" mee tekenen, maar als de vector stijl je aanspreekt is het geweldig. Sommige mensen maken hier de line-art in om het vervolgens in een ander programma in te kleuren omdat je alle lijnen hierin perfect kan maken. Je kan hier echter niet in schetsen, dat is niet fijn. Ik maak al m'n tekening in Illustrator (bijna hetzelfde) maar schetsen doe ik in Photoshop of op papier.

De rest zegt me niks... maar GIMP lijkt me prima (dan kan je de meeste photoshop tutorials volgen). Als je echter mooie lijnen wilt zou je deze tutorial eens kunnen lezen: http://nancy-kelpie.deviantart.com/favourites/#/dczkd7
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Jun 20, 2010 12:29 pm

Bedankt voor je reactie. Ik heb net wat instellingen veranderd bij de pen. maar in Gimp krijg ik nogsteeds geen gewone zwarte lijn.
Waar zou ik dat kunnen veranderen?Want dat is nu eigenlijk het probleem. Ik kan niet gewoon een normale kleur tekenen.
Het word altijd lichter, en als ik een paar lijnen verder ben zijn het niet eens meer de kleuren die ik wil gebruiken. (Geel word dan bruin ed.)

Met de muis krijg ik wel gewoon goede lijnen.
Waar kan ik dat aanpassen? (Ben net alle opties bijlangs geweest maar heb nog niet gevonden..)

Mijaafa

Berichtdoor Mijaafa » Zo Jun 20, 2010 12:35 pm

Ik gebruik mijn intuos samen met een gratis download van photoshop CS4 en een photoshop handleiding uit de boekwinkel :D Veel mensen gebruiken ook Painter, blijkbaar kan dit meer de 'traditionele' effecten nabootsen dan PS. Gimp heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je niet mee helpen. Veel tutorials lezen helpt ook, zeker als je nog niet alle knopjes en instellingen kent :)
If you spend your whole life waiting for the storm, you’ll never enjoy the sunshine.

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Jun 20, 2010 12:37 pm

Bedankt.
Ik ben zowiezo opzoek naar iets anders. Aangezein ik met Gimp écht niet op kan schieten (Niet alleen op het gebied van tekenen, maar ook bewerken en alles.)

Hmm. Ik zal er eens naar kijken.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Zo Jun 20, 2010 12:40 pm

GIMP is bijna hetzelfde als Photoshop... en Photoshop kost paar honderd euro. Photoshop is iets beter uiteraard, maar dat heeft meer te maken met de bestanden later uitwisselen als de tekening af is. In principe moet je net zo'n mooie tekening in GIMP kunnen krijgen.

Ik snap niet helemaal wat er gebeurd? De eerste lijn is wel goed maar daarna wordt de kleur lichter? Raar...
www.nancyzonneveld.nl

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Jun 20, 2010 12:44 pm

Nee. Ik wil een lijn trekken.
Gebruik daarvoor mijn pen, maar dan word de lijn heel licht grijs.
Druk ik harder word de lijn iets donkerder grijs, maar helemaal zwart word het nooit. (en als ik harder ga drukken komen er krassen in m'n wacom.)

Als ik gewoon de muis pak om een lijn te trekken, krijg ik wel gewoon een zwarte lijn.
En dat terwijl ik alle instellingen gewoon op 100% dekking heb staan.

Cobie

Berichtdoor Cobie » Zo Jun 20, 2010 12:52 pm

Sinds één jaar gebruik ik de Wacom Intuos 3 nu. Hij is maanden opgeborgen wegen tijdgebrek, maar de laatste twee weken ben ik weer stevig aan het uitproberen.
Reden.....GIMP net nieuw op mijn pc geïnstalleerd. Photoshop elements 6.0, Painter Essentials en Artrage 2.5 heb ik het afgelopen jaar uitgeprobeerd. Artrage beviel tot dusver wel het beste. Gemakkelijk te overzien en niet moeilijk in het gebruik. De echte versie heeft wel lagen. Ik moet eerlijksheidshalve wel bekennen dat het uitpluizen van de "moeilijkere" programma's bij mij wel wat demotiverend werkt. Vandaar de keuze voor Artrage.
Wat we in het leven het meest nodig hebben, is iemand die ons er toe brengt waartoe we in staat zijn.

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Jun 20, 2010 12:54 pm

Afbeelding
De instellingen zijn bij beide precies hetzelfde (in het programma. ik heb iig niets veranderd)
bij de pen moest ik al heel hard drukken om dit te krijgen...

bedankt cobie. maar ik werk liever wel in lagen. (En als het gratis kan heb ik dat liever als betalen natuurlijk.)

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Zo Jun 20, 2010 1:39 pm

Ik kan niks lezen op je screenshot, dus geen idee of je nog wat met instellingen kan doen, maar heb je bij configuratiescherm al de drukgevoeligheid hoger gezet?
www.nancyzonneveld.nl

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Jun 20, 2010 1:41 pm

Ja. Alles staat op krachtig. Op andere programma's als paint doet ie het nu super goed. Dus ik denk dat het echt aan Gimp ligt.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Zo Jun 20, 2010 2:46 pm

Paint heeft helemaal geen drukgevoeligheid, dus dat is logisch ;)

Ik heb even gekeken in GIMP en je moet rechts op "penseeldynamiek" klikken en als je helemaal geen drukgevoeligheid wilt zet je het vinkje bij "druk - dekking" uit. Als je dat echter wel wilt maar niet zo overdreven als nu klik je daarnaast op dat grafiekje in de rij van "druk". Als je klikt komt er een schuifbalkje en die schuif je dan naar onder. Niet helemaal naar 0%, maar op 20% ofzo. Nu krijg je denk ik wel donkere lijnen.
www.nancyzonneveld.nl

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Jun 20, 2010 2:50 pm

Bedankt.
Ja. Ik krijg nu idd goede lijnen!
Bedankt. Nu kan ik iig tekenen. Pff. best stom dat ik bijna een jaar gewacht heb om dit gewoon te vragen..
Maarja. Dankjewel.

Kyata

Re: tekenprogramma's

Berichtdoor Kyata » Ma Sep 27, 2010 3:49 pm

Ik zie dat je het al opgelost hebt, maar mocht je weer op zoek zijn naar gratis tekenprogramma's, dan kun je misschien naar online tekenprogramma's zoeken zoals chi-painter en chibipaint. Die zijn gratis, maar daar kun je geen gescande plaatjes in gebruiken en heel groot kun je ook niet werken. Ze zijn wel makkelijk.
oekaki.nl, lekker online tekenen!

Terug naar “Vragen over digitale technieken”