If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Overzicht van handige (grafische) software

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

nancy_kelpie

Re: Overzicht van handige (grafische) software

Berichtdoor nancy_kelpie » Zo Nov 25, 2012 9:04 pm

Bij een copyshop kan je wel inscannen en als je een opleiding volgt richting grafisch daar ook.

Verder is een studentenversie van software over het algemeen exact hetzelfde als de professionele versie maar illegaal om die te gebruiken voor commerciële doeleinden. Oftewel je mag er geen dingen in tekenen die je wilt verkopen.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Ma Nov 26, 2012 2:20 pm

bedankt Nacy-kelpie en Nannako, goeie info..
Ik zag bij sommige goeie wacomtabletes krijg je ook tekensoftware...tis wel ff zoeken en doorlezen zeg pff, er is zoveel aanbod..Ben eea aan het combineren ook en op sommige sites zie ik al verschillende aanbiedingen.
Maar...ook heb ik een softprogramma gezien die heel wat goedkoper is (35 euro) en die kan ook met een goed wacom tablet samen; Manga studio 4.0. Maar daarvan vraag ik me wel nog af of je dan 'alleen maar' met mangavoorbeelden kan werken ?! Terwijl ik helemaal geen mangafiguren wil, ik wil zelf figuren tekenen wat dan ook. Ik vraag me af of dat daarnaast ook kan met dat porgramma.
Dan zou dat anders een goedkoop alternatief zijn. Kent iemand dat?
Anders ga ik kijken als t allemaal toch te duur wordt of ik alleen een scanner koop, dan kan ik 'gewoon' alles normaal tekenen en dan digitaliseren via de scanner. Of dus via een copyshop laten scannen, zit ik nu te denken hoe dat dan gaat want usb stick doet het hier niet. Zou je het daar op een cd kunnen laten zetten (heb geen dvd-rom)? Dan kun je het ws toch ook in je eigen pc oploaden en bv versturen?
Zit er dan wel mee dat de tekst in een cartoon ook handmatig moet en een goeie teksteditor is wel netter. Maar als een softwareprogramma later nog komt kan je de ingescande afbeeldingen nog bewerken en met (nieuwe)tekst voorzien toch?
p.s ik ben geen student , geen opleiding gehad, ben het mezelf aan het leren (ben 42 jr)

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Ma Dec 03, 2012 9:49 pm

@Ingeborg: dat zijn een boel vragen in eens... zal proberen een eerste antwoord te geven.

Het programma Manga Studio ken ik niet maar het lijkt me stug dat je daar alleen Manga mee kan tekenen. Waarschijnljik zitten er een aantal opties op die vooral bij Manga figuren handig zijn.

Je kunt inderdaad je eigen tekeningen altijd zelf scannen of fotograferen - dat doe ik ook, maar dan vooral om een eigen archief op te bouwen. Als je het laat scannen bij een copyshop, zou je ook kunnen vragen of ze de bestanden naar je mailen - dan heb je geen last van het feit dat je USB poort het niet doet.

Bij het toevoegen van teksten bij een cartoon, zou je inderdaad de tekeningen kunnen scannen en met een programma later de teksten in de ballonnen zetten. Maar de tekeningen kun je dan niet meer aanpassen. Mooiste zou dus zijn, als je alles in één en hetzelfde (digitale) bestand kan plaatsen. Dan ben je wat vrijer in je opzet, bijvoorbeeld als de tekst in de ballon toch groter is dan gepland, dan kun je de tekening er nog op aanpassen.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Do Dec 06, 2012 6:30 pm

bedankt Brigitte

AtelierBrigitte schreef:Je kunt inderdaad je eigen tekeningen altijd zelf scannen of fotograferen - dat doe ik ook, maar dan vooral om een eigen archief op te bouwen. Als je het laat scannen bij een copyshop, zou je ook kunnen vragen of ze de bestanden naar je mailen - dan heb je geen last van het feit dat je USB poort het niet doet.

Maar als ze het naar je doorsturen kunnen zij het zelf ook houden en gebruiken? (plagiaat) ja ff voor de veiligheid he.. ;) of kun je dat daar zelf doen (nadat ze het n keer voogedaan hebben ;-) zodat je t zelf kunt deleten daar?

AtelierBrigitte schreef:Mooiste zou dus zijn, als je alles in één en hetzelfde (digitale) bestand kan plaatsen. Dan ben je wat vrijer in je opzet, bijvoorbeeld als de tekst in de ballon toch groter is dan gepland, dan kun je de tekening er nog op aanpassen.

Bedoel je zonder te scannen maar met een tekenprogramma?
Ik denk is t simpelste dan:
een wacomtablet..en er vervolgens kleur invoegen en je mouse pen als een stift gebruiken? dat kan met bepaalde wacom tablets toch?
En voor de kleuren heb je ws een programma nodig? Ook voor tekst invoegen?
Ik wil een leuke lettertype kunen gebruiken, dus staan die ook extra veel(aan keuze) in (bepaalde) tekenprogramma's?
Dus das alles en mijn zoektocht is dan naar zo'n (simpel maar goed) programma

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Ma Feb 24, 2014 10:04 pm

is er een (zo eenvoudig, lees gebruiksvriendelijk mogelijk) programma waar je simpel kan tekenen, op n tijdlijn en zo in lagen zodat je een klein filmpje of gifje kunt maken? (dus geen photoshop dat is te ingewikkeld) ? Te veel aanbod en prijsverschil om doorheen te komen, laat staan dat ik weet hoe het werkt.
weet iemand zo iets? alvast bedankt

Mariska

Berichtdoor Mariska » Ma Feb 24, 2014 10:16 pm

Ik ken alleen Gimp (gratis), waar ik zelf regelmatig bewegende gifjes in maak. Kwestie van laagjes opbouwen, en dan optimaliseren voor .gif. Het enige wat je dan evt. nog hoeft te doen, is het aantal seconden instellen dat 1 laagje zichtbaar blijft. Ik zal het niet gebruikersvriendelijk durven noemen, maar het is ook geen rocket science.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Mariska

Berichtdoor Mariska » Ma Feb 24, 2014 10:25 pm

Ik vond dat er ook online gif animators bestaan. Nooit geweten. Misschien ook wel de moeite van het checken waard.

https://www.techsupportalert.com/best-free-gif-animator.htm?page=1 :: klein beetje naar beneden scrollen naar Online GIF animators.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Terug naar “Vragen over digitale technieken”