If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Overzicht van handige (grafische) software

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

EefJuhHh

Re: Overzicht van handige (grafische) software

Berichtdoor EefJuhHh » Ma Mar 12, 2012 5:34 pm

Sketchbook pro van apple werk ik graag mee!

ik vind dat zelf een kruising tussen photoshop en paint (pro)

erg mooi op je iPad of Macbook of iMac!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Mar 15, 2012 11:33 am

Ja op Gimp zit bv. geen vector, helaas. Maar lekker kliederen dat kan net zo goed bij Gimp :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Di Nov 20, 2012 4:25 pm

Hai ik kom er ff niet goed uit, uit de gegeven info:
Welk(e) programma(s) (en waar kun je het kopen?) kan je het beste gebruiken als je cartoons of strips wil tekenen? En die gebrieksvriendelijk is, en liefst ook in ned versie verkrijgbaar is?
alvast bedankt

Nannako

Berichtdoor Nannako » Do Nov 22, 2012 5:19 pm

Als je bandes dessinées bedoeld, veel worden nog altijd met gouache gemaakt met de hand, Painter heeft gouache brushes, painter heeft ook hele goede inkt brushes, maar het programma is niet zo makelijk als sommige anderen. Sketchbook pro is ook een goed programma voor lijn en markeerwerk.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Do Nov 22, 2012 6:03 pm

Met de hand is toch niet handig meer gezien dat alles digitaal moet worden aangeleverd of geplaats wordt ook om af te drukken...anders zocht ik geen software...;-)
Ik heb een programma nodig alleen voor natuurlijke (gevarieerde) lijnen te maken en ook inkleurbaar zoals met een stift etc zou kunnen..bv met behulp van een mouse pen..en pad
Ik las ondertussen iets over flash..is dat adobe flash en hoe duur is deze nog? ik denk niet dat ik een duur programma nodig heb als ik zie wat er zoal ism bij het prgramma PAINT van COREL geloof ik die kost in studentenversie bij bol.com al 100 euro dat is te geavanceerd dan voor mij nu nodig..
Laatst gewijzigd door Ingeborg op Do Nov 22, 2012 7:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Do Nov 22, 2012 7:02 pm

Flash is geen tekenprogramma maar een animatie programma. Ikzelf teken er ook in, maar dat is meer omdat ik het gewend ben, het is niet aan te raden om aan te leren daarmee te tekenen. Daarbij is Flash ook vele malen duurder dan €100.

Verder ken ik ook alleen professionele programma's van over de €100, dus daar kan ik niet mee helpen. Je zou wel kunnen kijken of je gewoon 2e hands een oude versie van Photoshop (als je realistisch wil kleuren) of Illustrator (strakke lijnen) kan kopen.

En verder telt ingescand werk ook gewoon als digitaal aanleveren.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Do Nov 22, 2012 7:10 pm

dank je voor je reactie

Inscannen levert toch vermindering van (strakke) kwaliteit op, dacht ik? Indien niet, is dat iig 'n andere goede optie,wellicht zelfs handiger voor mij in de praktijk

Het gaat idd niet om animatiefilps maar tekeningen (strip of cartoonplaatje)
Zijn met photoshop ook natuurlijke lijnen te maken? Liefst ook dat je een mouse pen kan aansluiten dat tekent natuurlijker en fijner toch? Of kan dat alleen bij een duurder prgramma?
En is illustrator ook van photoshop? of van Adobe of Corel of ander merk? Het rare is dat je zoiets dan niet kan kopen bij de bv mediamarkt, waar dan wel? Alleen via internet en via welke site dan ?
Goh wat ben ik onbekend in die digiwereld.. daarom wil ik ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk en nederlands.. :fwt:

Nannako

Berichtdoor Nannako » Do Nov 22, 2012 9:47 pm

Kan proberen helpen, elk tekenprogramma ondersteund een wacom tablet. Ik veronderstel dat je wacom bedoelt met "mouse pen", je hebt echt een wacom tablet nodig als je digitaal wil tekenen. De duurdere programmas ondersteunen ook veel druk niveaus van de pen en "tilt, rotation en bearing", hoe je je pen houd.

Links naar de sites staan op de eerste pagina van de thread. $100 lijkt veel maar eigenlijk is het heel goedkoop voor een tekenprogramma, sketchbook pro is 50 euro, een van de koedkoopste die ik ken, maar sketchbook pro ondersteund geen "keybinds", en geen "custom palette", maar het is mijn favoriet programma na painter. Photoshop is ook goed maar heel duur, het is meer een image editor en een creatie programma tesamen, painter en sketchbook zijn alleen creatieprogrammas.

Als het maar voor één werk is of als je gewoon je pen wil proberen, probeer dit dan: http://www.sumopaint.com/app/ is gratis en werkt gewoon met op de link te kilkken.

Er zijn niet veel nederlandstalige tekenprogrammas, Painter, ArtRage en sketchbok zijn niet in het nederlands denk ik. Photoshop wel, maar heel duur.

Programmas zoals Illustrator en CorelDraw zijn vectorprogrammas, je tekening word omgezet in een wiskundige formule van lijnen en vormen. In de reklamewereld wordt did vaak gebruikt omdat een vectortekening geen verlies van kwaliteit heeft als je het uitvergroot voor posters en pamfletten enzoverder.

Illustrator is het vectorprogramma van Adobe. Photoshop is het rasterprogramma van Adobe.

CorelDraw is het vectorprogramma van Corel. Painter is het rasterprogramma van Corel.

Beide programmas komen van hetzelfde merk maar beiden hebben een ander doel.

Als je met vrije hand will tekenen en schilderen met verschilende brushes zou je een rasterprogramma moeten kiezen, als je voor een klant moet werken en een simpel logo of heel simpele tekening moet maken die moet afgedrukt worden en vergroot en verklijnt moet worden gebruik je een vectorprogramma. ArtRage end Sketchbook zijn ook rasterprogrammas.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Za Nov 24, 2012 11:12 am

Dank je, nog ff n vraag zou de studentenversie van painter die n stuk goedkoper is dan de professionle versie al 'voldoende' kunnen?
ja ik bedoel idd wacom dan, wist niet dat dat zo heette.
Jammer dat je in prinicpe dus zowel n vector als een rasterprogramma nodig hebt wil je compleet uit de voeten kunnen (qua opdrachten) Ik dacht dat tekeningen (via rasterprogramma) ook wel verkleind of vergroot kunnen worden das lastig 1 formaat (en welk), toch?

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Za Nov 24, 2012 7:48 pm

Inscannen op 300 DPI levert geen enkele kwaliteitsverlies op hoor. Ik ken nog genoeg professionele tekenaars die met de hand tekenen. En daar worden dan prima boeken van gemaakt.

Zorg wel dat je zelf een goede scanner hebt + kennis van Photoshop (lijkt me helaas toch nodig, ook bij scannen) om eventuele aanpassingen te doen voor als het niet helemaal overeen komt met het origineel. Of laat het ergens professioneel inscannen.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Za Nov 24, 2012 8:20 pm

1) Da ga ik liever voor painter dan photoshop, is goedkoper alhoewel die dus alleen in engels is helaas.
2) Is de studentenversie van painter ruim voldoend qua mogelijkheden? is ook weer n stuk goedkoper
3) Als je idd niet goed kan inscannen, (ik dacht dat er niks fout mee kon gaan sjee ik ben a-technisch lastig.....das jammer als het ingewikkeld is) waar kan je dan professioneel laten inscannen?
4) Als je en cartoon inscand, kun je daarna dan op het ingescande werk een tekst toevoegen?

Nannako

Berichtdoor Nannako » Za Nov 24, 2012 10:53 pm

De studenteversie is gewoon Painter 12.

Het verschil is dat:

-je kan niet upgraden
-je moet kunnen aantonen dat je student ben
-het is geen comerciële versie, wat betekent dat je geen werk mag maken met painter om het dan te verkopen, alhoewel niemand daar zig aan houd

painterfactory.com is eeen site specifiek voor painter waar de developers ook aanwezig zijn, als je technische vragen hebt voor hun

je kan ook painter 12 30 dagen gratis proberen als je wil (ook mogelijk met photoshop), dan kan je nog altijd beslissen als het je bevalt of niet als je nog niet zeker bent

Nannako

Berichtdoor Nannako » Za Nov 24, 2012 11:35 pm

Ingeborg schreef:4) Als je en cartoon inscand, kun je daarna dan op het ingescande werk een tekst toevoegen?

Ja, ofwel met je pen handgeschreven ofwel met normale letterstypes.

Afbeelding

Afbeelding

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Zo Nov 25, 2012 3:04 am

bedankt nannako
Dus je kan tekst toevoegen maar dan wel zo'n photoshop programma bv hebben?
als ik dan toch daar voor ga, is photoshop elements 10 of 11 of lightroom 4.0 dan ook geschikt of moet dat dan photoshop sc6 zijn?
En de laatste tekst met pen geschreven tekst is dat met een wacom (mousepen?) die past gewoon bij zo'n programma ook?
Ik hoop dat mijn pc de systeemeisen van zo'n programma ondersteund..ik zou niet weten waar op mijn pc de gegevens van mijn pc staan...weet iemand dat hoe je dat terugvinden kan? (start-configuratiescherm...en dan?...bv)

Nannako

Berichtdoor Nannako » Zo Nov 25, 2012 2:42 pm

Die tekst was gemaakt in Painter, photoshop CS6 heeft ook een text editor denk it.

Ik denk dat Photoshop elements en Lightroom minder geschikt zijn voor creatie, het is meer editing van fotos, het zou PS CS6 moeten zijn, maar zoals ik al zei, het is heel duur, 600 euro of zoiets. Vind ik persoonlijk veel te duur als je het niet gratis kan krijgen door je school of zoiets.

Ja, de laatste tekst is met een Wacom pen gedaan. Wat voor pen hebt U op dit ogenblik?

Voor je systeeemeisen. Als je windows 7 hebt, ga naar start, rechts klik op Deze computer (misschien noemt het computer, ik heb een engelse versie), ga naar eigenschappen, en je kan je systeemeisen zien.

Ik zou gewoon de programmas downloaden en ze proberen, painter, photoshop, sketchbook, SAI, ArtRage ze hebben allemaal 30 dagen om te proberen. Ik ben het meeste thuis in Painter, dus als je painter download en problemen hebt, zeg het maar, ik kan je wel helpen.

Hier is de Painter trial: http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4030123&cid=catalog50008&segid=78&storeKey=ca&languageCode=en

Hier is de Photoshop trial: http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop&loc=en_us

Hier is de sketchbook trial: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?id=6848332&siteID=123112

Hier is de Sai trial: http://sai.detstwo.com/sai/

Hier is de ArtRage trial: http://www.artrage.com/artrage-demos.html

Gewoon proberen en je zal zelf zien wat je leuk vind.

Ik raad je ook aan om een Engelse versie te gebruiken als je kan, het is misschien wat minder gemakkelijk in het begin maar als je hulp nodig hebt is er duizenden keren meer informatie in het Engels dan in het Nederlands, ook boeken voor deze programmas zijn bijna altijd in he Engels.

Niets houd je tegen van meerdere programmas te gebruiken, ik gebruik painter en sketchbook door elkaar. Maar het is het beste te beginnen met één programma denk ik, als je met één programma kan werken kan je met de meeste werken.

Terug naar “Vragen over digitale technieken”