If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Digitaalbestand afdrukken

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Annet

Digitaalbestand afdrukken

Berichtdoor Annet » Vr Aug 14, 2015 3:22 pm

Ik heb een vraag. Mijn tekening heb ik ingescand en nu wil ik hem vergroot laten afdrukken op Forex.
In photoshop heb ik alle lijnen nagelopen en bijgewerkt.
Opgeslagen en het digitale bestand is nu 4.8 mb
Nu heb ik er 1 gewoon opgeslagen en bij 1 heb ik als effect nog een posterrand toegevoegd. Welke kan ik het beste gebruiken.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Annet

Re: Digitaalbestand afdrukken

Berichtdoor Annet » Vr Aug 14, 2015 3:25 pm

O ja, nog een andere vraag, kan ik in Photoshop ook kleuren wijzigen?
Hij is nu zwart wit. Naar bijvoorbeeld zwart rood? Ik heb deze optie (nog) niet gevonden.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Vr Aug 14, 2015 4:57 pm

4,8 MB zou goed kunnen, die bestanden worden groot. Dat is echter geen probleem.

Het beste kan je het bestand exact de grootte maken die geprint moet worden en dan 300 DPI. Vooral goedkope drukkers gaan er van uit dat jij alles goed aanlevert, dan doen hun alleen het drukken.
Als je er een rand omheen wilt kan je die het beste toevoegen inderdaad.
Kijk echter ook even wat de drukkerij voor eisen stelt. Kan er bijv. tot aan de rand geprint worden of niet? En wellicht moet je het bestand ook in CMYK kleuren aanleveren. En waarschijnlijk als PDF aanleveren.

Photoshop kleuren wijzigen: Afbeelding -> Aanpassingen -> Kleurbalans
Ten minste dat is de simpelste optie... er is veel meer mogelijk maar dan is het handig als je verstand hebt van Photoshop anders wordt het een heel lang verhaal wat je moet doen :)
Mocht je dat wel interessant vinden zou je kunnen googlen op "adjust colors Photoshop" voor tutorials die er al over geschreven zijn.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Annet

Berichtdoor Annet » Vr Aug 14, 2015 5:42 pm

Ik bedoel geen posterrand maar posterlijnen.
Die filter heb ik gebruikt in de veronderstelling dat dan de lijnen mooi blijven vloeien ook als je vergroot. Klopt dat Nancy?

Verder heb ik een duitse drukservice gevonden die echt goed moet zijn en waar je in jpg kan aanleveren. https://www.myposter.nl

De kleuren ga ik nog even mee stoeien, bedankt nu ik weet waar ik moet zoeken kom ik wel weer verder :)

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Vr Aug 14, 2015 6:05 pm

Ik zie zo geen filter "posterlijnen" bij m'n filters staan, dus geen idee wat dat is.... maar over het algemeen: de drukker gaat niet vergoten! Jij moet de vergroting aanleveren. Oftewel het bestand wat jij aanlevert moet al 300 DPI zijn! En geen enkel filter eroverheen gaat vergroten verbeteren.... dat is een kwestie van op 300 DPI inscannen.

Kijk even bij Afbeelding -> Afbeeldingsgrootte. En dan kan je daar het aantal CM invullen en 300 DPI (staat misschien nu op 72 DPI en dat moet niet).
Als dat goed staat denk je misschien "maar zo groot wordt m'n druk helemaal niet!", jawel, dat komt omdat je voor drukwerk de afbeelding groter moet aanleveren dan dat hij eigenlijk wordt.
Linksonder kan je de zoom op 100% zetten. Mocht je dan lelijke pixels zien... dan ga je ook lelijke pixels zien op je drukwerk. De kwaliteit die je nu ziet op 100% dat wordt de kwaliteit van je drukwerk.

JPG aanleveren.... zou kunnen, maar is wel zonde hoor. Als je toch al in Photoshop bezig bent gewoon als PDF exporteren! JPG levert altijd kwaliteitsverlies op wat natuurlijk zonde is.
www.nancyzonneveld.nl

Martin

Berichtdoor Martin » Vr Aug 14, 2015 6:36 pm

Die filter (Poster edges) maakt jouw tekening niet in een vector bestand. Met andere woorden, als je het gaat vergroten worden de lijntjes wazig. Zoals Nancy al aangaf, je moet in Photoshop altijd een minimum van 300 DPI gebruiken als je iets wil laten afdrukken, met die waarden kan je dan weer bekijken wat de minimum afdruk grote in cm kan worden. Verkleinen is in het algemeen geen probleem, vergroten wel. Alleen als je werkt in een programma als Illustrator, en dus een vector tekening maakt kan je een tekening zonder problemen vergroten.

Daarom ook als je een tekening inscant en die later weer wil afdrukken is het aan te raden om de tekening op 300dpi in te scannen, dan kan je deze weer op de zelfde grote afdrukken en de lijntjes scherp houden.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Annet

Berichtdoor Annet » Vr Aug 14, 2015 10:00 pm

Ik kan de 300 dpi nergens vinden, maar misschien komt dit omdat we een mac hebben. Normaal zag je dit bij een windows pc bij eigenschappen. Als ik daar op opsloeg op een Kwaliteit van bijv. 8 gaf hij altijd 800 dpi aan.
Heb nu op 12 opgeslagen, dus ga er van uit dat dit wel oké is.
De grote ook gewijzigd in A1 formaat en de lijnen blijven scherp dus volgens mij gaat het wel goed. Ik heb met en zonder poster-edges gedaan en zonder is hij 9.2 mb en met 8.4 dus moet nu even goed inzomen welke dat ik ga gebruiken.

Martin

Berichtdoor Martin » Vr Aug 14, 2015 10:17 pm

Nee die kwaliteit is de kwaliteit van de jpeg, dus hoe hoger hoe minder ruis er in de tekening komt. Je kan beter zoals Nancy al zei hem in pdf, psd of raw opslaan, raw is wel erg groot die andere zijn beter.

De dpi waarde kan je ook niet meer aanpassen, dat is alleen handig als je een nieuwe tekening gaat maken of hem gaat inscannen. Je kan wel uitrekenen hoe groot je de tekening die je nu hebt kan laten afdrukken ermee. Dat kan je in Photoshop doen, ga naar edit, image size, en als het goed is kan hem daar de dpi waarde instellen en dan kijken hoeveel cm het is. Dat zou dan de maximale grote zijn waarop je hem kan afdrukken zonder kwaliteitsverlies. Maar het is wel zo dat als je groter gaat afdrukken en op een grotere afstand je werk gaat bekijken dat de kwaliteit ook iets lager mag zijn, ik zou dat alleen niet als uitgangspositie nemen.

Martin

Berichtdoor Martin » Vr Aug 14, 2015 10:27 pm

Ik heb het even goed voor je uitgezocht.
Op deze manier kan je het doen.
Ga naar Photoshop en open je bestand.
- Open de optie image - image size (in het Nederlands waarschijnlijk iets als, afbeelding - afbeelding afmetingen)
- Dan zie je een aantal waardes, onthou de waarde die bij width (breedte) staat.
- Daar onder zie je een waarde bij pixel/inch staan, daar staat waarschijnlijk 72.
- Verander nu de waarde van 72 naar 300, je ziet dat dan de waardes bij width (breedte) en height (hoogte) veranderen.
- Vul nu bij width (breedte) de waarde in die je eerder had opgeschreven, nu zie je de waardes bij breedte en hoogte in cm veranderen. Dit is de echte grote van jouw afbeelding. Je kan dan dus wel kleiner dan dat afdrukken, maar niet groter. Ga je dan toch groter afdrukken dan wordt de tekening minder scherp. Hoe erg je dat gaat merken ligt er aan hoeveel groter je gaat afdrukken, is het bijvoorbeeld 10 cm en je gaat op 11cm afdrukken dan valt het nog wel mee, maar ga je bijvoorbeeld van 10 cm de afbeelding afdrukken op 20 cm dan wordt hij erg wazig.
- Druk op annuleren in het dialog om er voor te zorgen dat je geen aanpassingen aan de afbeelding maakt.

Ik hoop dat dit wat helpt.

Annet

Berichtdoor Annet » Vr Aug 14, 2015 10:31 pm

Dank je Martin, daar ga ik morgen even goed voor zitten.

Annet

Berichtdoor Annet » Ma Aug 31, 2015 9:59 am

Inmiddels een afdruk laten maken in A1 en A2 formaat en ik ben super tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand nog eens een goed adres voor afdrukken zoekt?
www.myposter.nl

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Ma Aug 31, 2015 11:01 pm

Mooi !!! :D Dat het gelukt is en het resultaat! ;)
www.nancyzonneveld.nl

Terug naar “Vragen over digitale technieken”