If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Advies nodig

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Marrie98

Advies nodig

Berichtdoor Marrie98 » Do Jul 09, 2015 10:00 pm

Ik teken nu ongeveer een jaar digitaal, voor mijn tekeningen gebruik ik geen voorbeeld foto's.
Alleen ik merk dat ik niet veel verder kom qua niveau :/
Dit is hoe ik nu teken:
Afbeelding

Ik wil het juist meer realistischer gaan maken, alleen heb geen flauw benul hoe, als ik heel gedetailleerd ga werken wordt het extreem wazig en pixelig.
Ik gebruik GIMP en heb nog maar 10% van alles wat je ermee kan onder de knie :fwt:, ik heb een tekentablet (gelukkig).

Ik vraag me af of er iemand is die mij op weg kan helpen. :D

Maria_Anne

Re: Advies nodig

Berichtdoor Maria_Anne » Do Jul 09, 2015 11:59 pm

Het ziet er al erg leuk uit! Wat bedoel je precies met wat (bv in deze tekening) realistischer moet worden?
Het wazige en pixelige kan misschien door de grootte waarin je werkt liggen. Heb je daar naar gekeken? (vast wel)
Tips die ik je nu al kan geven:
- er zit meer vorm in een blaadje dan alleen een plat 'velletje'. Er zitten bollingen in, nerven, en kleurverschil. Ook in zo'n donker silhouet zijn wat van die vormen zichtbaar (en niet alleen door de druppels die erop liggen)
- Zelfde geldt voor de twee bomen op de voorgrond. Die zijn nog een beetje plat. Ietsje meer structuur daarin zou al beter zijn.
- diepte zit er enorm goed in! Verderweg --> lichter van tint heb je goed gerealiseerd!
- Je hebt van elk 'straaltje' drupjes die van de blaadjes afvallen evenveel (of even ver van de blaadjes af) drupjes zitten. Iets meer variatie hierin maakt het speelser.
- de draadjes die overal hangen lijken soms midden in de lucht te beginnen. Dat komt al niet echt over als een natuurlijke vorm, en daarmee wordt het ook minder realistisch.
Hopelijk heb je hier wat aan, en kunnen anderennog wat tips geven over bv. technische kanten van t vak :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Vr Jul 10, 2015 2:33 am

Voor pixelig zou ik zeggen groter tekenen dan je de tekening uiteindelijk wilt opslaan, bijv. 3 keer groter. Dan kan je namelijk goed inzoomen voor de details zonder dat het pixelig wordt.

Misschien wél voorbeeld foto's gaan gebruiken? Evt. met je eigen fantasie? Dan zie je, zoals Marieke al zegt, dat er meer variatie in de blaadjes zit.

Verder zou je je werk online kunnen plaatsen voor kritiek. Op dit forum, maar bijv. ook op conceptart.org.

Een boek als "Color and Light: A Guide for the Realist Painter" kan ook goed helpen. Deze is officieel voor niet-digitale tekenaars, maar ook voor digitaal interessant.

Voor echt digitaal tekenen bestaan er iets minder boeken (techniek veranderd te snel), maar wel veel hele goede online cursussen. Als je heel serieus bent in verbeteren is dat wel een aanrader: http://www.cgmwonline.com/workshops.html

Maar al erg mooi werk hoor !!! :)
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Marrie98

Berichtdoor Marrie98 » Vr Jul 10, 2015 7:05 am

Super bedankt voor de tips :D
Dat ik op een 3x zo groot vlak moet gaan werken heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat ga ik eens doen :)

Naja naja

Berichtdoor Naja naja » Wo Jul 15, 2015 6:51 pm

Op deviantart.com staan er heel veel tutorials, daar kan je ook nog wel eens goeie tips vinden. En inderdaad, werk met referentiefoto's - er is echt niemand die op je neerkijkt als je ze wel gebruikt, iedereen heeft voorbeelden nodig, hoe kan je anders wat leren...
En inderdaad, plaats je werk en vraag om kritiek, ik heb hier ook veel geleerd.

Terug naar “Vragen over digitale technieken”