If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

2 afbeeldingen over elkaar plaatsen (orgineel en schilderij)

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Viv

2 afbeeldingen over elkaar plaatsen (orgineel en schilderij)

Berichtdoor Viv » Do Mei 08, 2014 10:03 am

Wie kan me helpen? ik zou zoooo graag leren hoe ik mijn schilderwerk kan vergelijken met het origineel door ze in GIMP over elkaar heen te leggen en zo te zien of en waar ik fout zit.

Al meerdere malen heb ik dit getracht te doen maar het lukt me niet. Al ben ik geen digibeet, blijkbaar heb ik toch echt een stapje-voor-stapje handleiding nodig.
Zo heb ik deze 2 gebruiksaanwijzingen hieronder gevolgd maar of ik mis daar stappen in want met deze stappen lukt het niet:

Gebruiksaanwijzing 1)

*open de voorbeeldfoto in GIMP
kies dan: lagen (layer) - Nieuwe laag (new layer) - transparante achtergrond
ga nu met het penseel in een rode of zwarte kleur over de basislijnen van de referentiefoto.
(deze stap lukt!)

*ga terug op de laag van de referentiefoto staan. Plak daarna je kunstwerk als nieuwe laag
(deze stap lukt al niet, ik heb een Mac, misschien dat het daaraan ligt?) ik kan wel nieuwe laag aanmaken maar ik zie nergens hoe ik daar een andere afbeelding kan kiezen)

*deze staat nu ONDER de laag van de basislijnen die je getekend hebt.
vergroot/verklein de tekening zodanig dat je bv de ogen of neus of mond/bek op gelijke grootte hebt van de basislijnen.
(ik heb dus een lege nieuwe laag dus er valt helaas niets te vergelijken)

Als alles goed gegaan is zie je waar je foutjes hebt.
(helaas voor mij, niet gelukt op deze manier)

Ik heb gegoogled op Gimp en deze transactie en kreeg:
Gebruiksaanwijzing 2)

Another method to visually compare two images to see if they look the same is as follows:
? Open the first image using gimp (dat lukt nog ;) )
? Right click on the first image and select File->Open as layer (dat lukt ook nog)
? Open the layer dialog (Ctrl+L or through the Dialogs menu) (dit lukt niet, missschien dat op een apple ctr+L niet werkt? maar ik weet ook niet hoe ik dan een layer dialog moet openen)
? Toggle the visibility of the layers by clicking on the eye icons. You should be able to determine whether the images look identical by switching the visibility of one layer on and off (zo ver ben ik dus nooit gekomen,)
? A further test is to select the mode for one layer to difference. If there is no difference between the images the layer should now appear completely black.

Ik snap dat ik met 2 lagen de foto's over elkaar moet kunnen leggen met 1 transparante laag en het lijkt zo simpel maar damn ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb ook nog een ander programma's X11 maar met beide lukt het me niet. Graag zou ik dit in GIMP willen leren.

Wie o wie kan en wil mij helpen

Mariska

Re: 2 afbeeldingen over elkaar plaatsen (orgineel en schilde

Berichtdoor Mariska » Do Mei 08, 2014 4:40 pm

Onder het menu Windows (rechter pijl) zit een optie Dockable Dialogs. Daaronder moet de optie Layers hangen.

Er is ook een mogelijkheid om Toolbox Options in te stellen (linker pijl), zodat je de optie Layers altijd bij de hand hebt.

link naar mijn eigen Gimp-layout

E.e.a. zal mss afhankelijk zijn van de versie die je gebruikt. Ik gebruik versie 2.8.10
Klik hier om te zien wat ik maak.

Viv

Berichtdoor Viv » Do Mei 08, 2014 6:19 pm

Dank je wel Mariska, ook voor link met de rode pijlen. Ik ga er straks voor zitten en kijken of het nu wel lukt ;-)

Viv

Berichtdoor Viv » Do Mei 08, 2014 10:13 pm

Ik had inderdaad nog een heel oude versie. Ik heb een mac dus ik kon updaten naar versie 2.8.2
Ik heb dan de tools aan de linkerkant, werkblad in het midden en de layermogelijkheden aan de rechterkant.
Nu de eerder beschreven mogelijkheden uittesten tot nu toe heb ik alleen 2 foto's in aparte lagen maar het over elkaar heen schuiven met een transparante laag (in hetzelfde formaat) is nog wel 'een dingentje'

Mariska

Berichtdoor Mariska » Do Mei 08, 2014 11:54 pm

Je moet 1 van de lagen kleiner maken (pas op: niet de hele image). Of 1 laag een beetje kleiner, en de ander een beetje groter. Ik laat dat meestal een beetje afhangen van de resolutie van beide foto's. Misschien zelfs 1 laag een beetje kantelen om alles passend over elkaar te kunnen leggen. Je maakt per laag transparant met het schuifje Opacity.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Vr Mei 09, 2014 10:24 am

Daarom werk ik niet met gimp :) vind dat veel te frustrerend...
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Viv

Berichtdoor Viv » Vr Mei 09, 2014 10:15 pm

Annelies wat gebruik jij dan (ik hoop niet de dure PhotoShop)? En doe je dan ook 2 afbeeldingen over elkaar heen?

Viv

Berichtdoor Viv » Vr Mei 09, 2014 10:47 pm

yeah gevonden !

Als ik dit soort dingen wil leren werkt het bij mij het best als ik het iemand kan zien doen... en voila, iemand heeft ooit al eens de moeite genomen om het te filmen. https://www.youtube.com/watch?v=IKmg42545O4
Morgen maar eens mee aan slag

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Za Mei 10, 2014 11:06 am

Yup, ik werk met photoshop. en duur? Ach, ik heb zo mijn methodes.....
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Za Mei 10, 2014 8:17 pm

Eigenlijk doe leg ik foto en tekening nooit over elkaar heen. Photoshop gebruik ik voornamelijk om mijn referentie zodanig te krijgen dat ik er mee kan werken. Dat wil zeggen, de ruis eruit halen, de belichting zonodig aanpassen en vooral: bijsnijden

Terug naar “Vragen over digitale technieken”