If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

welk fotoapparaat om teken/schilderwerk...

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ingeborg

welk fotoapparaat om teken/schilderwerk...

Berichtdoor Ingeborg » Wo Mar 27, 2013 9:39 am

Welk fotoapparaat om teken/schilderwerk 'framend' te fotograferen, zodat je alleen het werk fotografeert en niets eromheen, dat je de uitsnede geheel zelf kan bepalen dus. Zijn die er in simpele uitvoeringen of alleen dure apparaten hebben die mogelijkheid?
Hoe doen jullie dat dan anders?
groetjes Inge

Roelie

Re: welk fotoapparaat om teken/schilderwerk...

Berichtdoor Roelie » Wo Mar 27, 2013 9:49 am

Bestaan die dan? Nooit van gehoord :-). Ik knip het werk zelf altijd bij op de computer.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Mar 27, 2013 10:08 am

Bijknippen op de computer en dan wordt het een ander bestand dat is lastig dna kan je het niet gebruiken om makkelijk door te sturen of op 'n website te gebruiken...toch? (ik kan het alleen in Word bewerken..dus ja dan word dat ook te anders bestand)
Nam dus aan dat het ook kan direct via het fotoaparaat.maar ik weet t dus niet

Roelie

Berichtdoor Roelie » Wo Mar 27, 2013 10:12 am

Oh ok, nee volgens mij bestaat zoiets niet namelijk :-). Dit kun je doen in een fotobewerkingsprogramma zoals photoshop, maar er zijn ook gratis programma's zoals picmonkey (http://www.picmonkey.com/). Je klikt linksboven op 'edit a photo', zoekt de foto die je gemaakt hebt op, gaat vervolgens links in het menu naar 'crop' en dan kun je hem zelf bijknippen. Daarna kun je de foto heel gemakkelijk delen via social media of gewoon opslaan op je computer.

Succes!

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Mar 27, 2013 12:51 pm

hee ja zo lukt het ook,bedankt

*Annelies

Berichtdoor *Annelies » Wo Mar 27, 2013 2:59 pm

je kunt met bijna iedere camera wel je werk in zijn geheel fotograferen, als ik gebruik maak van mijn compactcamera, dan houdt ik hem zo boven mijn werk dat het er in zijn geheel in een keer op komt, dit vraagt echter wel om een aanpassing van het menu omdat de foto anders erg onscherp zou worden, ik zet deze dan ook op macro fotografie, hiermee kun je behoorlijk dicht op je werk zitten en ook scherp krijgen.

met een spiegelreflex werkt het ook dan kun je ook het menu aanpassen en afhankelijk van het objectief waarmee je werkt het werk ook geheel in beel krijgen, zorg wel dat je werk geheel horizontaal ligt en dat je de camera recht boven het werk houdt, of natuurlijk verticaal op b.v een ezel en dan rechtvoor het beeld.
let wel op bij de compact camera's waar vanuit het beeld geprojecteerd wordt, meestal zit het oog van de meting op een hoek van de camera en dan moet je de beeldhoek iets aanpassen.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit kwijt

Jan van Kleeff

Berichtdoor Jan van Kleeff » Wo Mar 27, 2013 3:07 pm

Ik gebruik Gimp deze is ook gratis en je kunt bestanden knippen en exporteren.
Heel gemakkelijk in gebruik.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Mar 27, 2013 3:52 pm

@annelies, ja ik dacht dat de simpelere camera's en bv een mobieltje alleen een bepaalde maat van'kader' hebben wat ze fotograferen, en lang niet altijd komt die overeen met de maat van je teken/schilderwerk, dus ik dacht dat zou je aan moeten kunnen passen vanuit de fotocamera..dat dat t makkelijkst is.

@J v K
Gimp, ja als ik die download weet ik niet of mn pc moeilijk gaat doen, maar kun je dan de foto naderhand ook als n zelfde soort bestand opslaan, net als je ander foto's?
Bij 'picmonkey' wel zag ik

Mariska

Berichtdoor Mariska » Wo Mar 27, 2013 7:48 pm

Ik denk dat als je tekening altijd dezelfde ratio heeft als de camera die je gebruikt (meest voorkomend: 4:3 of 3:2), dat je de tekening er wel redelijk in z'n geheel op kan krijgen. Maar dan nog moet je wel een heel stille hand hebben om dat er heel precies op te krijgen. En zoomlenzen kunnen een afwijking hebben, waardoor randen hol of bol kunnen tonen. En als je op bijv. een board ondergrond werkt. Dat is vaak niet plat (bij mij althans niet), en dat zie je dan weer terug als vertekening op de foto. Het handigst is inderdaad om e.e.a. pas te maken in een fotobewerkingsprogramma.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Do Mar 28, 2013 9:25 am

ja, dezelfde ratio heeft ie alleen maar toevallig daar kan ik t niet op gaan maken, ik schilder ook wel 's op een vierkant vlak maar die uitsnede heeft de camera niet...bijna nooit komt de uitsnede kader overeen met het werk. Jammer dat t alleen via pc kan...al die extra stappen maken t ingewikkelder maar ook omdat t dan n ander bestand wordt. In Word kon ik het alleen tot op heden en dat kan ja lang niet altijd en overal plaatsen, wel fijn dat picmonkey er is en je die niet als programma hoeft te downloaden of kopen, photoshop is wel erg duur...bovendien moet ik daarvoor ook een nieuwe pc aanschaffen...de pc nu heeft daar geen 'ruimte' voor vlgs mij

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Za Mar 30, 2013 10:57 am

en scannen is ook een optie. Alleen, niet al je werk past onder een scanner....en ja voor nu heb ik r geen maar toch dat kan n oplossing zin...is goedkoper dan photoshop...

Jan van Kleeff

Berichtdoor Jan van Kleeff » Za Mar 30, 2013 2:38 pm

Je kan naar verschillende bestanden exporteren zoals jpg wat een standaard is in foto land.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Za Mar 30, 2013 5:24 pm

ja denk ws dat dat allemaal te ingewikkeld is..hoe moet dat ?
sorry ;-)

Mariska

Berichtdoor Mariska » Za Mar 30, 2013 7:51 pm

Als je Photoshop overweegt (met de nadruk op 'als') voor een beetje op maat snijden van foto's, dan zou ik Gimp installeren i.p.v. Photoshop aanschaffen. Op een enkele functionaliteit na, die de gemiddelde gebruiker niet nodig heeft, lijkt Gimp wel wat op Photoshop. Alleen, Gimp is gratis, en neemt minder ruimte in op de harde schijf van je computer.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Za Mar 30, 2013 8:01 pm

ja dan is Gimp voldoende, iig goed om te weten..Weet alleen niet of mn pc t aankan (botst het, wordt traag etc..durf t als digibeet niet eens uit te proberen, zie enorm tegen zoiets op..tja moet t 's gewoon doen, komende weken ergens als ik iets meer tijd heb)..)

Terug naar “Vragen over digitale technieken”