If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

programma met veel lettertypes (font)

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ingeborg

programma met veel lettertypes (font)

Berichtdoor Ingeborg » Do Dec 06, 2012 9:36 pm

Ik zie bij cartoons soms mooie lettertypes en vraag me af waar de maker die vandaan heeft. Uit een tekenprgramma zoals photoshop of painter etc....zijn daar de mogelijkheden groot?(groter dan in Word bv)
Of evt een eigen lettertype maken ? Ik weet dat zoiets bestaat maar dat dan liever als optie in het tekenprogramma ) die je dan kan kiezen om middels je toetsenbord te typen.

Ik vind iig de standaardlettertypes in Word niet zo geschikt het moeten bv op eigen geschreven letters lijken en NIET dat je dan steeds de woorden zelf schrijft met je tekentablet dan zijn de letters nog wisselend.

nancy_kelpie

Re: programma met veel lettertypes (font)

Berichtdoor nancy_kelpie » Vr Dec 07, 2012 11:02 pm

Lettertypes zitten niet in software maar op je computer. De standaard lettertypes krijg je bij Windows en zijn dus hetzelfde in Word of Photoshop. Als je meer lettertypes wilt hebben kan je deze downloaden. Bijvoorbeeld bij www.dafont.com , daar zijn veel gratis lettertypes. Verder heb je nog héél veel sites waar je lettertypes kan kopen.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Vr Dec 07, 2012 11:33 pm

ik dacht dat die extra lettertypes er wel bijzaten bij zo'n programma maja..
Dan zal ik die site moeten hebben waar je het kan kopen (ken je zo'n site?) want als je t gebruikt van gratis downloads of van windows mag je daar zeker weer nie mee publiseren (in de zin van geld verdienen) heb je dat weer. of niet?

Of zelf maken maar das vrij ingewikkeld zag ik een tutorial op youtube maar voor iemand als ik met n lichte onbekwaamheid op digitaal gebeid..neig ik af te haken..als t net wat te ingewikkeld wordt.

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Za Dec 08, 2012 1:19 am

Bij dafont mag je heel veel fonts wel voor commerciële doeleinden gebruiken. Dit staat er wel bij, "personal use only" mag je niet mee verdienen maar de rest wel.

En anders heb je bijvoorbeeld http://www.fontshop.com/

En als je ergens een lettertype ziet en wilt weten welke dat is kan je deze site gebruiken: http://www.whatfontis.com/ en dan "herkent" de website in welk lettertype iets is geschreven, heel cool. Daarna krijg je ook nog een link waar je het lettertype kan kopen.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Za Dec 08, 2012 10:59 am

bedankt dat is idd leuk, kan nog niet zine hoe je kan betalen bv met credit card only , iig n betaalwijze die ik niet heb ws. maar nu is het wel aantrekkelijker om dan zelf een font te maken en die te gebruiken dat is wel een stap ingewikkelder maar dan heb ik wel iets persoonelijker dat past beter. Weet je daar ook iets over? wat op een redelijk makkelijkere manier kan? Ws ook met een programma, en dat moet je ws ook eerst kopen om er gebruik van te mogen maken ipv alleen downloaden, ik zal ondertussen ook wat zoeken maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Za Dec 08, 2012 11:30 am

Bitfontmaker, fontstruct, yourfonts. Ik kom er bij geen een makkelijk uit allemaal (te technisch) engels ook.
ik ga het proberen bij frontstruct als iemand daar iets meer over weet/zelf ken dan hoor ik het graag, bedankt alvast.

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Vr Dec 28, 2012 8:56 pm

Je zou ook eens kunnen kijken bij http://www.ultimatefontdownload.com/
Je betaalt eenmalig $ 19,95 (nu ongeveer € 14,00) en 'The fonts are sourced directly from the font designers and are fully licensed for personal and commercial use.'
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Jan 16, 2013 5:58 pm

oke, bedankt voor de tip, en kun je als je betaald hebt dan wel kijken naar meerdere voorbeelden?
En kun je er ook meerdere downloaden dan bedoel je dat met eenmalig?En gaat dat per bezoek of continue (als n soort abonnement? )
Ik ben benieuwd hoe dat zit heb je dan alle tekens er ook bij en hoofdletters bv, vetgedrukt en schuin..kan je ze vergroten?
Op zich dan wel een goeie site, lijken ook wel geschikte lettertypes bij te staan
Het moet n lettertype zijn voor cartoons/strips.
er staat nu per lettertype 1 woord dat maakt nog niet geheel duidelijk hoe die uitvalt in dik of dun gebruik of hoofdletter..

Silverbleed

Berichtdoor Silverbleed » Wo Feb 06, 2013 6:31 pm

Zelf was ik gek op Badaboom fonts, die waren speciaal voor strips. Maar de site kan ik niet meer vinden... misschien bestaat die niet eens meer. De fonts kan je ook wel vinden via Google, of Dafont.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Feb 06, 2013 7:52 pm

Ik zag t, wel ingewikkeld 'kopen'..(betaling) en dan nog ik maak net zo lief mn eigen font, maar ja hoe , integreer je dat (makkelijk) in 'n softwareprogramma, tot nu wat ik las is allemaal ingewikkeld en er onaantrekkelijk, of te duur...

Silverbleed

Berichtdoor Silverbleed » Wo Feb 06, 2013 8:16 pm

Fonts maken is moeilijker dan het lijkt. Ik heb het regelmatig geprobeerd en er zit veel werk in. Voor je eindelijk een letter voor elkaar hebt, moet je er nog 25..

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Wo Feb 06, 2013 10:50 pm

Wat zouden die striptekenaars doen, die bekend zijn? heb t er een kunnen vragen, die zei dat ie t had laten doen door iemand..en die had t in zijn photoshop programma gezet...maja weet je nog niks zelf, ja veel geld hebben lost ook wel wat op ;-) die man zal t ook niet voor niks doen en photoshop is al duur zelf..

Silverbleed

Berichtdoor Silverbleed » Do Feb 14, 2013 6:40 pm

Veel striptekenaars hebben een eigen laten ontwikkelen door anderen. Zo heeft Willy Vandersteen van Suske en Wiske zijn handgeschreven tekst in een eigen lettertype laten omzetten. Maar dat heeft hij niet zelf gedaan.
Er bestaan sites waar je scans van je handschrift kan inleveren en voor 30 euro geloof ik kan laten omzetten naar een lettertype. Voor hoeverre dit echte kwaliteit is weet ik niet.

Terug naar “Vragen over digitale technieken”