If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Waar moet ik op letten bij een nieuwe computer?

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Malecemi

Waar moet ik op letten bij een nieuwe computer?

Berichtdoor Malecemi » Za Apr 14, 2012 7:02 am

Ik wil deze maand of komende maand een nieuwe desktop gaan kopen.
Ik werk nu op een PC van 8 jaar oud met XP en die heeft dus echt zijn tijd gehad. Alleen het scherm hou ik, is groot en nog geen 2 jaar oud.
Waar hebben jullie op gelet, dus degenen die digitaal schilderen en tekenen,
toen je je computer kocht?
Wat voor eigenschappen zijn belangrijk als je er op wilt kunnen tekenen en schilderen, digitaal dus?
Een tekentablet heb ik al maar tot nu toe werk ik veelal met de muis.
Alvast bedankt voor eventuele tips!!
Mijn budget is trouwens niet onbeperkt dus ik kan niet het nieuwste van het nieuwste kopen.
[color=#0000BF]Ik teken digitaal met Corel Paint Shop Pro Photo X7-64 bits/color]

Little Dragon

Re: Waar moet ik op letten bij een nieuwe computer?

Berichtdoor Little Dragon » Za Apr 14, 2012 7:41 am

Wat ik zou doen is kijken of jouw programma ook beschikbaar is voor de Mac en dan de overstap maken naar Apple, simpel omdat de grafische prestaties veel beter zijn als dan bij een windows pc. Ik zou bij het scherm letten of het rustig is voor je ogen, gelukkig is alles tegenwoordig plat, dus dat scheelt enorm vergeleken bij een beeldbuis, maar desondanks. Kijk goed naar monitoren in de winkel die aanstaan, wat vind jij prettig?
Ik vind een krachtige computer belangrijk bij digitaal beeldwerk (tekenen/fotobewerking/filmbewerking) want het vreet geheugen.
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Naja naja

Berichtdoor Naja naja » Za Apr 14, 2012 8:27 am

Eens met Annelies, Apple is erg duur maar daar heb je véél langer plezier van dan een computer die op windows loopt. Ook loopt Apple zo goed als niet vast, wat je met windows wel hebt (en als je dan je digi niet hebt opgeslagen krijg je ernstige frustratie :pp )

Van apple heb je geloof ik ook alleen een computerkast(je, vrij klein ding) en als je daar een iets goedkoper beeldscherm op aansluit heb je een Apple voor een vrij normaal bedrag :yes:
http://www.apple.com/nl/macmini/

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Za Apr 14, 2012 9:12 am

Nou ja, als het budget onbeperkt is, zoals je schreef, zou ik gaan voor een retina display. Duur maar zeer rustig op de oogjes.

@naja naja: ik heb een laptop, maar je hebt ze in allerlei groottes....
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks

nancy_kelpie

Berichtdoor nancy_kelpie » Za Apr 14, 2012 11:42 am

Jammer dat als je een Apple koopt je er meteen ook zo'n hoog ego er bij krijgt ;) (of komt dat grapje al van dit forum? Dat weet ik even niet meer :oops: )

Op stage heb ik met een Apple gewerkt, maar meteen de eerste dag had ik hem al vast laten lopen. En collega's die ik ken die met Apple werken hebben ook de gewoonte elke 5 minuten Ctrl+S te drukken om op te slaan en kunnen net zo goed mee praten met crashes als je net iets heel moois hebt gemaakt. :pp

Iets van 5 jaar geleden was er nog echt verschil tussen Apple en PC, tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer. Ze hebben in die jaren ervoor natuurlijk een geweldige reputatie opgebouwd van "beter" zijn en als je zelfs meer dan 10 jaar terug kijkt moest je bijna wel een Apple gebruiken, maar dat is nu echt niet meer het geval, gelukkig voor hun raak je zo'n reputatie niet gauw meer kwijt waardoor ze gewoon duurdere computers kunnen blijven verkopen. En hun computers zijn ook gewoon prima (en vooruit, mooier), dus tevreden gebruikers, maar ik hoor nooit meer opmerkingen wat een verademing het is om nu van PC naar Apple te gaan door het crashen. Wel hoe mooi die is en hoe goed die samenwerkt met Iphone, etc.

Ik heb dus een PC... belangrijkste vond ik minstens 2 GB RAM. Verder had ik toen nog wel wat dingen opgezocht, qua processor en grafische kaart. Maar ik weet eigenlijk niet meer wat het belangrijkste daaraan was. :oops: Het moet in elk geval allemaal goed samenwerken. Koop dus een complete computerkast of als je wel onderdelen wil kiezen laat je heel goed adviseren door een verkoper met verstand er van. Zomaar wat goede onderdelen bij elkaar gooien levert niet altijd een goede computer op.

2D tekenen valt eigenlijk best wel mee voor de computer. De duurdere computers zijn voornamelijk voor 3D tekenen, film bewerken of computerspelletjes spelen. Gewoon tekenen stelt niet zo heel veel voor qua rekenkracht en grafische voorstelling.

Verder had ik speciaal om 64 bit gevraagd met het idee dat bepaalde programma's dan sneller worden, maar met de paar programma's die in 64 bit bestaan merk ik er niet zo heel veel van eigenlijk. Of jouw tekenprogramma ook in 64 bit bestaat weet ik niet, maar ik merk er dus niet echt wat van. Technisch gezien zou het wel moeten, dus kwaad kan het ook niet.

Oftewel ik heb een vrij simpele computer en dat gaat prima, m'n beeldscherm en tekentablet waren elk duurder en vind ik hun geld meer waard om goed te kunnen tekenen.

Verder je PC een beetje "snel" houden door bijv. hem af en toe te defragmenteren (1 x per jaar ofzo) en je tekening tussentijds met Ctrl+S op te slaan zodat hij wat geheugen kan wegschrijven en niet alles in het RAM geheugen hoeft te onthouden en een simpele PC kan dan heel soepel blijven werken.

Oh ja, ik heb ook een tijdje op een laptop gewerkt, die dus sowieso minder kan. Daar heb ik één keer meegemaakt dat ik de foutmelding "te weinig geheugen" kreeg en dat was bij het maken van animaties van 5 meter lang. Bij gewoon tekenen komt zoiets echt nauwelijks voor en zo wel kan bijna elke moderne computer (dus geen laptop) het wel aan.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Naja naja

Berichtdoor Naja naja » Za Apr 14, 2012 5:03 pm

Is windows tegenwoordig echt zo goed ja? Dat wist ik dus niet, idd handige reputatie die ze opgebouwd hebben. Tja ik zit maar wat aan te klooien met een vrij oude windows-laptop, heb eigenlijk nooit een nieuwe computer gehad dus vandaar mijn mening :yes:

Ik ga iig je tip van Ctrl+S eens proberen want die van mij wordt idd af en toe behoorlijk traag, misschien dat dit helpt.

Mariska

Berichtdoor Mariska » Za Apr 14, 2012 5:21 pm

Windows zuigt nog steeds, maar het wordt overal bijgeleverd, en iedereen kan het installeren. Iedere nieuwe versie neemt meer ruimte in dan de vorige, dus als je met een oude laptop (of pc) werkt, beter niet de allernieuwste windhoos erop installeren.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Naja naja

Berichtdoor Naja naja » Za Apr 14, 2012 6:42 pm

Nee heb gewoon Windhoos ( :mrgreen: ) XP, waar deze laptop voor bedoeld is, maar het is gewoon een achterlijk ***ding! :pp

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Za Apr 14, 2012 9:38 pm

Windows wilde ik per se niet meer. Ik was dat gek*t met updates echt onzettend beu. En dan een register wat steeds maar verder uitzet en kostbare hd ruimte in beslag neemt. Mijn apple loopt ook wel eens vast. Dat gebeurd als ik te veel open zet. (lees: photoshop CS5 en premiere pro CS5 gaan niet samen) maar voor de rest....Mijn man draait windows 7, ik geloof dat ik dat nog een grotere ramp vind dan vista....

Ik heb geen groter ego gekregen, ik wilde niet een halve machinist hoeven zijn...Apparaten moeten gewoon werken bij mij. Of het nou een computer betreft of een senseo....

Mariska

Berichtdoor Mariska » Za Apr 14, 2012 10:16 pm

Sterker nog, Vista was de grootste windhoos-sof. Win7 vind ik nog niet eens zo heel erg vervelend ;)

Als ik nu iets zou moeten uitzoeken dan zou ik mezelf eerst afvragen wat ik er precies mee wil kunnen. Is het belangrijk dat je hem mee kunt nemen? Dan zou ik gaan voor een laptop. En dan niet voor een sjouwable, maar eentje met een scherm waar je onderweg mee kan werken (maar met beperkingen; klein scherm), maar die je thuis op een grote monitor kan aansluiten zodat je lekker kan werken. Wil je er onderweg ook mee kunnen tekenen, dan zou ik gaan voor een tablet.
Vanwege de stijgende energiekosten zou ik persoonlijk ook letten op energie-zuinigheid (i3, i5, of i7 processors).

Als je op zoek bent naar een computer die je onder je bureau gaat schuiven, dan zou ik wachten tot er een leuke aanbieding bij de Aldi is.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Malecemi

Berichtdoor Malecemi » Zo Apr 15, 2012 8:33 am

:thx: voor alle tips en visies over Apple en Windows! Erg boeiend om te lezen!
Little Dragon: nee ik had geschreven dat mijn budget juist niet onbeperkt is :)
Dus een Apple in die richting denk ik eigenlijk niet, die vind ik te prijzig, een schoonzus van mij die in de grafische vormgeving werkt, werkt ook met een Apple, dus de tip ken ik wel, maar past niet in mijn budget :|
Verder is het zo dat het een sortement van familie computer moet worden, m.a.w. mijn ( jonge) kinderen moeten er voor school ook op kunnen werken dus dan kies ik toch voor een PC met Windows 7.
Ik heb wel een PC op het oog, die qua onderdelen geschikt is voor uitbreiding in de toekomst en na wat ik heb gelezen hier ga ik ook steeds meer aan deze denken, omdat hij in mijn budget valt en bijvoorbeeld veel RAM/werkgeheugen heeft ( 8 GB), een snelle processor e.d... ( dingen waar mijn man iets meer in thuis is ha ha ha). Met deze oude computer heb ik in de loop v.d. jaren ook onderdelen vervangen ( grafische kaart, meer werkgeheugen etc...) en dat is altijd goed gegaan. Kortom... bedankt voor het meedenken, de komende weken ga ik mij er verder op bezinnen!
[color=#0000BF]Ik teken digitaal met Corel Paint Shop Pro Photo X7-64 bits/color]

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Zo Apr 15, 2012 9:23 am

Waar ik dan voor zou gaan is een medion PC. Deze zijn vaak bij de Lidl en de Aldi in de aanbieding en toen ik nog pc's had, was ikdaar erg tevreden over. Ook de garantie is goed (heb een keer een nieuw moederboard gehad voor een laptop en dat ging zonder problemen :)

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Zo Apr 15, 2012 8:02 pm

Apple of Windows: die discussie zal altijd wel blijven :)
Ik sluit me aan bij wat Nancy aangeeft: Windows is ondertussen op het grafische gebied net zo goed als een Appeltje. Dat een appeltje niet zou kunnen vastlopen, is niet waar. Heb er al de nodige gezien die toch vastlopen, terwijl ik hier met mijn W7 machine nauwelijks een BSOD heb gehad.

Maar belangrijkste is inderdaad: wat wil je er mee.
Zware grafische bewerkingen vergen een zwaardere processor en kaart, zeker als ik kijk naar wat je op het digitale gebied maakt, zou je daar beter wel een paar euro meer voor mogen uittrekken (of iets langer sparen), want daar heb je gewoon veel plezier aan!
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Rogier

Berichtdoor Rogier » Di Apr 17, 2012 11:55 am

Het enige waar ik vooral aan heb gedacht toen ik mn nieuwe pc kocht.

2 monitoren die van goede kwaliteit waren, voldoende ram geheugen van een hoge snelheid.
sterke processor en een redelijk goede videokaart, naar mijn weten is photoshop vooral sneller als je hardware snel is niet zo zeer de videokaart. Maar daar kan ik ook naast zitten :)
Check out my website @ http://www.beek-art.com
check out my deviant art @ http://rogierb.deviantart.com
check out my blog @ http://beek-art.blogspot.com

Thank yoU! :)

Malecemi

Berichtdoor Malecemi » Zo Apr 22, 2012 7:20 am

Ik heb inmiddels mijn computer uitgekozen :cheer2: ik denk dat ik met de computer van mijn keuze goed uit de voeten kan, maar levering duurt nog enige tijd dus moet nog even geduld hebben :)

Terug naar “Vragen over digitale technieken”