Jammer dat als je een Apple koopt je er meteen ook zo'n hoog ego er bij krijgt

(of komt dat grapje al van dit forum? Dat weet ik even niet meer

)
Op stage heb ik met een Apple gewerkt, maar meteen de eerste dag had ik hem al vast laten lopen. En collega's die ik ken die met Apple werken hebben ook de gewoonte elke 5 minuten Ctrl+S te drukken om op te slaan en kunnen net zo goed mee praten met crashes als je net iets heel moois hebt gemaakt.
Iets van 5 jaar geleden was er nog echt verschil tussen Apple en PC, tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer. Ze hebben in die jaren ervoor natuurlijk een geweldige reputatie opgebouwd van "beter" zijn en als je zelfs meer dan 10 jaar terug kijkt moest je bijna wel een Apple gebruiken, maar dat is nu echt niet meer het geval, gelukkig voor hun raak je zo'n reputatie niet gauw meer kwijt waardoor ze gewoon duurdere computers kunnen blijven verkopen. En hun computers zijn ook gewoon prima (en vooruit, mooier), dus tevreden gebruikers, maar ik hoor nooit meer opmerkingen wat een verademing het is om nu van PC naar Apple te gaan door het crashen. Wel hoe mooi die is en hoe goed die samenwerkt met Iphone, etc.
Ik heb dus een PC... belangrijkste vond ik minstens 2 GB RAM. Verder had ik toen nog wel wat dingen opgezocht, qua processor en grafische kaart. Maar ik weet eigenlijk niet meer wat het belangrijkste daaraan was.

Het moet in elk geval allemaal goed samenwerken. Koop dus een complete computerkast of als je wel onderdelen wil kiezen laat je heel goed adviseren door een verkoper met verstand er van. Zomaar wat goede onderdelen bij elkaar gooien levert niet altijd een goede computer op.
2D tekenen valt eigenlijk best wel mee voor de computer. De duurdere computers zijn voornamelijk voor 3D tekenen, film bewerken of computerspelletjes spelen. Gewoon tekenen stelt niet zo heel veel voor qua rekenkracht en grafische voorstelling.
Verder had ik speciaal om 64 bit gevraagd met het idee dat bepaalde programma's dan sneller worden, maar met de paar programma's die in 64 bit bestaan merk ik er niet zo heel veel van eigenlijk. Of jouw tekenprogramma ook in 64 bit bestaat weet ik niet, maar ik merk er dus niet echt wat van. Technisch gezien zou het wel moeten, dus kwaad kan het ook niet.
Oftewel ik heb een vrij simpele computer en dat gaat prima, m'n beeldscherm en tekentablet waren elk duurder en vind ik hun geld meer waard om goed te kunnen tekenen.
Verder je PC een beetje "snel" houden door bijv. hem af en toe te defragmenteren (1 x per jaar ofzo) en je tekening tussentijds met Ctrl+S op te slaan zodat hij wat geheugen kan wegschrijven en niet alles in het RAM geheugen hoeft te onthouden en een simpele PC kan dan heel soepel blijven werken.
Oh ja, ik heb ook een tijdje op een laptop gewerkt, die dus sowieso minder kan. Daar heb ik één keer meegemaakt dat ik de foutmelding "te weinig geheugen" kreeg en dat was bij het maken van animaties van 5 meter lang. Bij gewoon tekenen komt zoiets echt nauwelijks voor en zo wel kan bijna elke moderne computer (dus geen laptop) het wel aan.