If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schilderijtje op geglazuurde wandtegel

Plaats hier je werken, waar je een mengeling van materialen voor hebt gebruikt, of werken die niet onder tekeningen, schilderijen en/of aquarelwerk vallen. Ook je airbrushwerken kun je hier plaatsen.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

André

Schilderijtje op geglazuurde wandtegel

Berichtdoor André » Wo Jan 10, 2018 5:29 pm

Beste mensen, ik heb een vraagje.
We hebben onze keuken gemoderniseerd en daarvoor moet nu nog een nieuw stukje worden betegeld met dezelfde tegels als die er al zijn. De bestaande tegels, dertig jaar oud, zijn in goede staat en we vinden ze mooi, dus die hebben we laten zitten. Net zoals op de andere vlakken die al betegeld zijn wil ik op het nieuwe vlak één van de nieuwe tegels voorzien van een schilderijtje zoals ik dat hier laat zien. Ik denk niet dat ik zo'n origineel tegeltje nog ergens vandaan kan halen, dus dat wordt 'handwerk'.
Ik had als gedachte om eerst met stift een schets te maken op de tegel en dan het glazuur wat op te schuren met bijvoorbeeld de Dremel. Daarna, om een goed hechtend oppervlak te krijgen, dacht ik het te beschilderen vlak te 'primeren' met epoxy (doorzichtige twee componentenlijm). En dan na uitharding het schilderijtje zelf te maken met olieverf.

Zijn er mensen die tips voor mij hebben?
Bijlagen
20180110_140303.jpg

Janneke Booister

Re: Schilderijtje op geglazuurde wandtegel

Berichtdoor Janneke Booister » Do Jan 25, 2018 8:29 pm

Niet gedacht aan glasverf? Glazuur reageert min of meer als glas als je het als ondergrond gebruikt. Zoek dan wel een glasverf die niet in de oven hoeft uit te harden of beschilder je de tegel voordat je hem tegen de muur plakt?
Succes ermee!
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com

Terug naar “Overig ambachtelijk”