If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

goedkope materialen topic

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Leael

goedkope materialen topic

Berichtdoor Leael » Za Jul 02, 2011 8:46 pm

Mods, ik twijfelde over waar te plaatsen, dus daarom maar hier.

Ken je dat? Dat je bij winkels waar je het niet verwacht ineens teken- of schildermateriaal tegenkomt? Bv. Blokker, Kruidvat, Action (ja ik dat sommige mensen het daar wel verwachten), tuincentrum etc.
Vaak nog veel goedkoper dan de winkel waar je je spullen normaal koopt. Het kan zijn dat je wat koopt en dat het enorm tegenvalt. Soms valt het juist heel erg mee.
Het leek mij leuk om een topic te starten waar in je je ervaringen kunt delen.

Ik trap af.

Kruidvat verkocht ooit softpastels van het merk Marie' s. Die waren heel goedkoop (3,50?), zaten in een grote doos en het was prima "studiekwaliteit".

Ik heb daar toen ook eens een heel grote doos met verschillende soorten potloden gekocht (60 stuks, gewone kleurpotloden, metallic potloden, aquarelpotloden en nog wat dingen), van ellende heb ik de inhoud in de prullenbak gegooid. Ze gaven nauwelijks kleur af.

Vandaag was ik bij " euroland", daar verkochten ze een blikje houtskoolpotloden (12 stuks) voor 1,50. Ik besloot dat ik dat nog wel kon proberen. De potloden zijn heel erg hard, en hebben naar mijn idee niet veel te maken met houtskool. Het tekent bijna als een Conte potlood. Ik vind het geen miskoop, maar ook niet echt een goede koop.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

IngeLeonora

Re: goedkope materialen topic

Berichtdoor IngeLeonora » Za Jul 02, 2011 9:21 pm

Leuk topic! Ik probeer ook graag goedkope koopjes uit.
Ik ben (naar verhouding) erg tevreden over de 'doeken' van Xenos en Action. Ik heb er een grote voorraad van gekocht (waarvan nog wat over is) in de maten 30x30, 30x40 en 40x50 cm. Die van 30x30 hebben een brede rand, die je ook kunt beschilderen. Ik gebruik ze voor olieverfschilderijen.
Ik schilder met olieverf in laagjes, te beginnen met een 'onderschildering'. Daarvoor verdun ik de verf met doodgewone terpentine. Voor het verdere schilderij gebruik ik wel Talens medium om te verdunnen. Ik gebruik trouwens wel de beste soorten olieverf (Talens en Winsor&Newton). Ooit heb ik een schilderijtje gemaakt met goedkope Chinese Marie's olieverf. Dat ging best, maar als je dan overstapt op 'echte' verf, dan merk je het verschil pas!

Bij Action heb ik weleens 'oliepastels' gekocht, die goed waren voor de prullenbak. Gemiddelde vetkrijtjes voor kinderen werken nog beter! Ook over de aquarelpotloden van Action ben ik niet tevreden.
"zoals u wilt dat de mensen u doen, doet hun evenzo" (uitspraak van Jezus)

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Za Jul 02, 2011 9:39 pm

O ja hoor. ik gebruik ook goedkoop spul soms xD

Ik gebrijk vaak gewoon Actiondoeken (ik schilder het niet vaak.) ook gebruik ik dan goedkope verf. die van De Action is verschrikkelijk, maar die van de Xenos vind het wel oke, ookal heb ik nog nooit met 'echte' verf geschilderd.

ook gebruik ik gewoon goedkope actionpotloden.

MAar de aquarelpotloden van de action zijn echt een miskoop geweest.
Oja, mijn beste aankoop is nog wel de merkloze pastelkrijtjes. 36 stuks voor nog geen 5 euro.
Ik vind ze super fijn :D
Gezellig dat je er ook bent :D

twirre

Berichtdoor twirre » Za Jul 02, 2011 9:48 pm

Ik heb ook de aquarelpotloden van de action gehad,grotere
miskoop kun je niet treffen :shock2:
Maar ik heb als oefenmateriaal pastelkrijt van
de Xenos gehad en dat was best te doen ;)

Margareth

Berichtdoor Margareth » Za Jul 02, 2011 11:45 pm

Ik heb van de Action ooit eens kleurpotloden gekocht, daar kwam bijna geen kleur af en dat was dus Kliko werk. De houtksoolpotloden waren zo knetterhard dat ik die ook weggegooid heb. De houtskoolstaafjes van de Action werken echter prima.
Ik vind de bruine kwastenset van de Action echter super. Het zijn heerlijke flexibele kwasten die vooral bij waterachtige verf zich prima gedragen. Winsor&Newton heeft dezelfde kwasten waarbij je voor één kwast nog meer betaald dan de set van de Action.

Dan heb ik bij de Blokker wel eens een aquarelblok van 360grams papier gekocht en was daar super tevreden over. Helaas hebben ze die niet meer, in ieder geval is de structuur gewijzigd.

Bij de Wibra heb ik boterhambelegdozen met handvat gekocht die stapelbaar zijn, daar bewaar ik diverse potloden in en mijn oliepastels. Dat is klein en handig opbergen en meenemen.
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

Rudy

Berichtdoor Rudy » Zo Jul 03, 2011 8:00 am

Ook ik heb materiaal bij de Action gekocht en geprobeerd. Daar hebben mijn kids later nog lang mee gewerkt. :) Ikzelf vond inderdaad vooral de pastels en potloden erg tegenvallen.

Verder de aquarellblokken van de Blokker vind ik goed gaan. De blokker heeft soms ook een grote gevulde houten schildersdoos in de aanbeiding. Daar bewaar ik mijn tekenspullen in. Erg handig. De inhoud kunnen mijn kids mooi mee spelen, maar de doos gebruik ikzelf. Opbergdozen bij b.v. de Kwast zijn niet te betalen, die lijken wel van goud ofzo ;)

Wat (teken)papier betreft: daar gebruik ik eigenlijk altijd hetzelfde merk van de kwast, minimaal 200 grs en hoger. Ik heb gemerkt dat goedkoop tekenpapier gewoon niet werkt voor mij.

Doeken koop ik bij de Xenos of Cranenbroek. Cranenbroek heeft vaak de lekkere grote doeken.

nummer11

Berichtdoor nummer11 » Zo Jul 03, 2011 12:38 pm

Canvas van de action is prima! De potloden en acryl/aquarel verf inderdaad niet.
Ik ben er wel achter gekomen dat voor een aquarel het papier minimaal 300 gram moet zijn. Het papier van de Action is niet geweldig.
Ik wist niet dat je ook doeken bij de Xenos kon halen. Zit niet bij mij in de buurt maar als het uitkomt ga ik er zeker langs!
instagram: nienke.art

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Zo Jul 03, 2011 1:02 pm

De doeken vna de Xenos vind ik weer minder. lijken iets dunner te zijn, en de keren dat ik daar m'n doek heb gekocht bleken er ook 'putten' in te zitten.
kwasten van de action? ik heb nu alleen maar vervelende, maar k zoek nog wel nieuwe kwasten. dus dat is wel een kijkje waard. :D

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Zo Jul 03, 2011 1:45 pm

Ik heb bij blokker schilder doeken gekocht (3)
Maar wat mij op valt dat er erg veel puntjes op zitten
Nou vindt ik dat om te oefenen niet erg maar maak je voor iemand anders wat wil ik dit niet.
Bij de little heb ik ooit een teken kist gekocht in houd was waardeloos kist gebruik ik nog steeds.
Ook bij blokker een keer zo'n grote doos gehaald met allerlei verschillende potloden in ook deze was goed voor de kliko.
Kwasten van de action die gebruik ik ook en vindt ik erg goed

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Zo Jul 03, 2011 4:33 pm

Olieverf van de bouwmarkt, marie idd. Nog van 16 jaar terug geloof ik :oops: Potloden waren van de hema. Kleurpotloden van bruynzeel voor kids. Plakaatverf, of acryl ik weet het niet meer, van de bart smit. En doeken van de hornbach, xenos en action. Oh en blokker potloodjes, ook zo'n set met 5x12 verschillende.

Inmiddels ben ik met alles een beetje over aan het stappen op wat 'beter' materiaal. De kleurpotloden van bruynzeel werken op zich prima, evenals de olieverf van de bouwmarkt. De grafietpotloden van de Hema heb ik ook jaren mee getekend, ging ook prima.

Oh en kwasten van de bouwmarkt en de action. Van de action werken die 'filament' penselen, als ik het goed heb, ook echt prima. En dan voel ik me niet zo schuldig als ik er weer eentje vergeet schoon te maken :fwt:

Ik heb altijd van 'huis uit' of eigenlijk van mijn opa geleerd dat je ook prima met goedkope materialen kan werken. In een 'echte' tekenwinkel ben ik ook niet geweest tot mijn 16e denk ik :) Omdat ik toen een 'groot' project had zijn we wat betere spullen gaan halen. Wat acrylverf van van Gogh, wat penselen, een doosje van Gogh pastelkrijt en een tekenblok. Ik dacht er in eerste instantie niet eens overna, maar het verschil in hoe je het materiaal werkt en het verschil ine kleurkracht, daar kan ik toch niet omheen. :)

Little Dragon

Berichtdoor Little Dragon » Zo Jul 03, 2011 5:19 pm

Ik heb acryl van de kwantum, gaat best. Ik wilde het eens eens proberen en als het bevalt kan ik nog altijd "golden" aanschaffen immers :) Met kwasten ben ik een zeur merk ik. Kunstharen, prima, maar dan niet te dik, aquarelkwasten van de blokker en de actiën gebruik ik dan weer wel. Help ze wel sneller naar de andere wereld heb ik gemerkt.

Potloden: Vulling voor vulpotlood van de hema: Prima! Kleurpotloden van een goedkope winkel ga ik met een grote boog omheen. Wat ik wel gebruik van de HEMA met pastel is het hele assortiment make up sponzen, oogschaduw donsjes en wattenstaafjes. Het kost weinig en het werkt net zo goed als de materialen in de vakhandel, die vaak tig keer zo duur zijn.

Ook heb ik van de actiën perkament, of pergemano, tear off palettes en tissue's end ergerlijke. Tape ben ik dan wel weer zeikerig in, ik gebruik blauwe scotch, die is verwijderbaar, dus geen beschadigingen op je papier. Wat ik ook nog heb liggen is pastel van ebenhart Faber, doet het prima voor studie.
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Llovesart

Berichtdoor Llovesart » Zo Jul 03, 2011 9:21 pm

Ik teken altijd op een schetsblok van de Bruna. Ik heb er één A3 en A4. 2.99 :lol:. Het is mooi glad papier wat uitermate geschikt is voor wat ik wil: gedetailleerde grafiettekeningen.
Verder gebruik ik kleurpotloden van Bruynzeel. Destijds een doos van 100 potloden voor 15 euro en ik wil echt niets anders. Sommige kleuren zijn niet helemaal mooi, maar wat wil je op 100 potloden.
http://llovesart.deviantart.com
Give a Llama, get a Llama
Watch+ me, I Watch+ you

Leael

Berichtdoor Leael » Ma Jul 04, 2011 11:52 am

Leuk al die reacties!
Na de wel positieve geluiden over de goedkope doeken ga ik die ook eens proberen. Eerder heb ik ze altijd links laten liggen.
Ook ga ik eens kijken naar die penselen bij de Action, ik ben benieuwd hoe die me gaan bevallen :-)

LeonieL

Berichtdoor LeonieL » Ma Jul 04, 2011 2:25 pm

Hoi. Even vanaf de andere kant bekeken: Ik ben nog opzoek naar wat meer aquarelkwasten. ook gewoon goedkoop. ik heb nu een paar duren, die vind ik heel fijn, maar om telkens zoveel geld neer te leggen voor een kwast vind ik wat overdreven.

Net als aquarelpapier. heb nu ook goede kwaliteit, maar ben nu vooral aan het oefenen zoals sommigen misschien wel weten, dus ben opzoek naar goedkoper papier, zodat ik kan oefenen zonder papier te verspillen xD

Charlotte62

Berichtdoor Charlotte62 » Ma Jul 04, 2011 8:53 pm

Kwantum hallen heeft goed papier om te oefenen en action heeft goede kwasten dus zou zeggen probeer het gewoon

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”