If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

favoriete airbrush

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

HansvanHalteren

favoriete airbrush

Berichtdoor HansvanHalteren » Di Jan 29, 2008 12:37 pm

Laat ik maar eens een aftrap doen hier.

Wat is jouw favoriete airbrushspuit ?

De mijne: Een Harder&Steinbeek Infinity met een 1,5 mm naald.
-------------------
bekijk mijn weblog

hannie

Berichtdoor hannie » Zo Feb 03, 2008 11:56 pm

Ik heb alleen nog maar een iwata o,3 dus kan niet vergelijken , maar ben er erg blij mee als beginner

marijkeverbree

Berichtdoor marijkeverbree » Ma Feb 04, 2008 12:22 am

ik heb de evolution,maar ik kan niet zeggen dat hij beter of minder is als andere, heb nl nog nooit met een andere gewerkt.

jave

Berichtdoor jave » Di Feb 05, 2008 10:48 am

Ik heb ook een evolution met naald 0,2 0,4 en 0,6 en nog en aflakspuit met 0,8 en 1 naald
Ik zou wel eens weten of iemand ervaring heeft met goedkopere airbrushex die kunnen toch niet allemaal slecht zijn?

HansvanHalteren

Berichtdoor HansvanHalteren » Di Feb 05, 2008 2:00 pm

Ik heb een blackbull.... en geloof me... die is niet best. Goed voor het grove werk (schilderen van een tuinhuisje oid) maar niet voor het echte werk... Echt een miskoop geweest.
-------------------

bekijk mijn weblog

hannie

goekope airbrushes slecht ?

Berichtdoor hannie » Di Feb 05, 2008 2:16 pm

Kan alleen uit eigen ervaring spreken heb geen andere MERK spuiten als de iwata

Een azteq is gewoon erg lastig schoonmaken wel licht in de hand maar valt bij mij in de categorie speelgoed

Black-bull tja 1 had meteen al roest en een naald die krom was

vortex alleen even geprobeerd vond hem erg stug, docent zei dat ik deze echt niet moest nemen door onderhoud er zeker niet beter op

richpen ab 300 niet echt goedkoop maar een tussenvorm die beviel mij erg goed (zelf de nozzle als beginner met lomp geweld kapotgedraaid)

De evolution heb ik willen aanschaffen vanwege de verschillende nozzles,
Maar ben niet zo blij/handig in steds wisselen dus ook daarbij het advies gekregen dat ik beter een extra spuit aan kan schaffen

Maar als je eerlijk kijkt met 1 spuit o.3 kan je bijna alles spuiten zeker een beginner en als je dan ziet dat je er eigenlijk jaren mee vooruit kan en bv iwata is ook geschikt op thinner basis en gewoon onderdelen voor te krijgen de naald is gewoon sterk dus valt ook te polijten indien een klein braampje door gebruik ontstaat

Ik zou zeggen vraag di na aan experts en probeer gewoon uit
Kijk ik had bv problemen met vortex omdat het zo stug gaat, maar een ander heeft daar misschien geen last van
Vond hem niet zo degelijk eruit zien als de iwata maar is dus ook het prijsverschil
Kijk een fiets van de bouwmarkt kan je ook op fietsen maar vergeleken bij een merkfiets Het is wat je wilt
Maar ik persoonlijk heb dus even wat langer gespaard zodat ik gewoon een goede heb en helaas heb ik het ook niet breed dus een rib uit mijn lijf
Vandaar dus ook nog steeds maar 1 spuit in mijn bezit
(op de inmiddels stoffige azteq en de kapotte richpen (kan naald in de iwata en andere onderdelen dus als reserve)

Tja ik ben geen expert dus

HansvanHalteren

Berichtdoor HansvanHalteren » Di Feb 05, 2008 5:10 pm

Juist het feit dat je vastzit aan één naald bij een iwata heeft mij doen besluiten om naar een H&S te gaan.
-------------------

bekijk mijn weblog

Frans Brakus

Berichtdoor Frans Brakus » Zo Feb 10, 2008 4:24 pm

harder en steinbeck evolution. gewoon een zeer goede airbrush. ik gebruik m voor modelbouw, maar ook daarvoor moet je soms heel fijn kunnen werken, dus ik kan me voorstyellen dat iemand die ermee schilderd er goed mee uit de voeten kan.

een airbrush schijnt beter te zijn hoor ik van collega bouwers en dat is een iwata, maar je hebt meerdere types en dat moet ik even navragen.

het prijsverschil tussen een evolution en die bewuste iwata vind ik persoonlijk echter te groot voor de doeleinden waarvoor ik een airbrush nodig hebt.

een badger of aztek kan ik aanraden aan de beginnende airbrusher. vooral de bader 100 (G volgens mij) schijnt vrij goed te zijn, een beroemde modelbouwer uit amerika (steve zaloga) werkt met niets anders.

@hanni: er zijn ook metalen azteks...

frans
"simpel is vaak ingewikkeld, maar dan ook andersom" (J.Cruyff).

antonius

Berichtdoor antonius » Di Mar 04, 2008 5:06 am

Ik gebruik de Devilbiss airograph 63, badger 150, iwata hp, alle vortex modellen en alle lancaster modellen, sogolee's en nog het een en ander.

De Iwata HP-b heeft snel last van tipdry en wat dikkere verven verstopen al snel in deze airbrush.
Persoonlijk heeft Iwata mijn voorkeur niet gezien de prijzen.
De Badger 150 heb ik al ruim 20 jaar en is een fijne spuit gezien je er ook 3 maten naald/nozzle's voor heb.
het meest gebruik ik medium.
De 250 en 350 heb ik ook, maar de 150 werkt lekker.
Devilbis airograph super spuitje voor het zeer fijne werk, alleen erg duur.
Lancaster, fijne spuitjes, lekker soepel zeer precies en handig voor wat dikker pigment.
Vortex zeer fijne spuitjes alles is in te stellen incl trigger druk enz, super soepele airbrushes voor detail.
Sogolee, zeer precieze airbrushes met een unieke naald design wat werken met deze airbrushes zeer aangenaam maakt, echter wat gammele indruk en niet duurzaam (trigger wil nog al eens gaan roesten).
Blackbull........lees de forums!
Paasche, enkele modellen van gebruikt, maar persoonlijk vind ik ze wat lomp in de hand liggen en de luchtventielen willen het nog wel eens begeven.
Sparmax...Leuke spuitjes maar niet zo duurzaam ook.
Harder en Steinbeck, leuke spuitjes, beetje overpriced net als enkele andere merken.

Het beste spuitje moet echter nog gemaakt worden.
Voor elke soort werk gebruik ik een andere airbrush die ik daar voor het fijnst vind.
Momenteel werk ik veel met Lancaster airbrushes gezien deze me momenteel goed bevallen :)

Wellicht dat iemand er iets aan heeft.

Groet,
Ton.

Ton.
Groetjes Ton,

Airbrushlady

Berichtdoor Airbrushlady » Ma Mei 18, 2009 12:02 am

Ik gebruik alleen de Iwata HPC+
Voor mij de ideale spuit waar ik al mijn airbrushwerk mee doe.
Tipdry komt meestal door de verf die je gebruikt en niet door de spuit.
Daarom werk ik met Golden, ook mijn cursisten werken hiermee.

sjors

Berichtdoor sjors » Wo Feb 03, 2010 11:25 pm

Ik gebruik:
- Badger 200 (enige nadeel: single action, voor de rest prima)
- Devilbiss aerograph Super 63 (werd vroeger de "Rolls Royce" onder de spuiten genoemd)
- Devilbiss aerograph Sprite (het "goedkopere" broertje van de 63 maar "gewoon" Devilbiss-kwaliteit!)
- Lancaster classic MK3

De eerste 3 zijn al zo 30 jaar oud en werken nog perfect. De Lancaster heb ik vorig jaar gekocht voor het grove werk.
Ik dacht: "Voor dat geld kan ik geen buil vallen"; en terecht! Het is voor mij een echt "werkpaard" en sta nog steeds versteld over de prijs/kwaliteit verhouding, prima ding dus.
Ik kan me alleen maar bij Anthonius aansluiten!

groeten, sjors

marek-art

Berichtdoor marek-art » Za Feb 20, 2010 3:55 pm

hoi ik ben net nieuw hier, en werk uitsluitend met airbrush.

ik heb 3 spuitjes
- iwata custom-micron CM-B 0,18 mm nozzle hele fijne spuit, nadeel is idd het schoonmaken
- h&s evolution silver fpc uitgevoerd met een 0,15 mm nozzle en een 0,4mm nozzle de 0,15 mm nozzle vindt ik iets te klein om er fijn mee te spuiten,
verder is deze spuit wel heel eenvoudig schoon te maken en makkelijk in- en uit elkaar te zetten
- h&s evolution 2in1 uitgevoerd met een 0,2mm nozzle en een 0,4mm nozzle.

mijn voorkeur gaat uit naar mijn iwata ... wel vrij duur in aanschaf en onderdelen maar het spuit zo heerlijk
h&s ook een hele fijne spuit, trigger reageert iets trager dan een iwata verder is de h&s gebruiksvriendelijker.

groet jorre

noelske

Re: favoriete airbrush

Berichtdoor noelske » Vr Sep 17, 2010 9:12 am

ik ben begonnen met prul :) goed dat ik dat snel doorhad
toen heb ik me een badger 100g aangeschaft en dit viel me heel goed mee en heb er nog eentje gekocht
na een paar jaar heb ik me 2 evolutions aangeschaft en hiervan ook tevreden maar ik vind (en het kan aanmij liggen) de badger steviger
telkens na het reinigen van de evolution moet ik een nieuwe naald of/en een nieuwe nozle aanschaffen :oops:

dus voor mij blijft badger een goed spuitje

grt

somers

Berichtdoor somers » Ma Aug 20, 2012 11:14 pm

blackbull : chinees spul??
Heb een aztek gehad maar die is uitelkaar gevallen van ellende.
Tegenwoordig alleen nog maar iwata vanwege de geharde naald en een collani voor de grotere stukken

Ilona43

Berichtdoor Ilona43 » Di Aug 21, 2012 10:14 am

Ik zou wel eens willen zien wat jullie maken met airbrush!! Lijkt me geweldig om te doen! Ik heb een perfecte muur in mijn kamer en zou daar een prachtige muurschildering op willen hebben!!
LIVE THE LIFE YOU LOVE, LOVE THE LIFE YOU LIVE

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”