If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Muurschildering op rolluik

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ericavanm

Muurschildering op rolluik

Berichtdoor Ericavanm » Wo Aug 15, 2018 11:02 am

Ik ben gevraagd een muurschildering te maken op een buiten rolluik in een tuin. Mijn idee is deze eerst te behandelen met een acryl hechtprimer. Hierna met acryl Amsterdam te beschilderen en af te lakken met een acryl buiten vernis. Kan iemand mij vertellen of dit dan weersbestendig Is? Welke afdak zou ik kunnen gebruiken? Bedankt voor je reactie

Maria_Anne

Re: Muurschildering op rolluik

Berichtdoor Maria_Anne » Wo Aug 15, 2018 4:32 pm

Gaat dat rolluik ook nog gebruikt worden als rolluik? Want ik denk dat hoe weerbestendig verf ook is, het ten onder zal gaan aan de mechanische belasting van het continue in- en uitrollen...
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Ericavanm

Berichtdoor Ericavanm » Do Aug 23, 2018 5:32 pm

Ja. Hij wordt gebruikt. Daar ben ik ook bang voor dat de lamellen over elkaar gaan schuren

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Vr Aug 24, 2018 1:18 pm

Oh, ik dacht een rolluik van stof!
Ja het zal vast gaan eroderen, maar eigenlijk ook wel het proberen waard :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Vr Aug 24, 2018 11:35 pm

Is ok. Gewoon doen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Di Sep 18, 2018 10:28 am

Met waterproof schuurpapier, heel fijn, oppervlak bewerken.
Met een niet pluizende doek stofvrij maken.
Wijzonol hechtprimer verdunbaar met water. Eerst met een kwastje vooral in de naden en daarna direct narollen met een pluisvrije roller. Dun opbrengen! Wijzonol hecht ondermeer op kunststof en metaal. Ik gebruik het op alucopal/dibond. Dit bestaat uit een toplaag in PVDF. Heel glad. Wijzonol hecht zelf daar heel goed op.
Twee laagjes hechtprimer moet voldoende zijn voor een mooi egaal en dekkend resultaat.
Dan de beschildering. Je schildert op een heel glad materiaal. Je verf zal zich daarom heel dun laten verdelen en lijkt niet te hechten (denk aan het beschilderen van een gladde deur, je hebt soms wel drie laagjes nodig om het dekkend te maken). Werk in principe met dekkende tinten. Een imprimatura (onderschildering) in een gedekte kleur kan helpen om sneller een goed dekkend effect te krijgen (e.e.a. afhankelijk van de voorstelling). Maar houdt in de gaten dat sommig tinten het juist heel briljant doen op een witte ondergrond. Zoals geel en rood.
Over acrylverf. Ik heb me laten vertellen dat droge acrylverf wat zacht wordt als het heel heet wordt. En zo'n rolluik wordt in de zon natuurlijk heet.
Ik zou dan ook de voorkeur geven aan alkydverf. Zoals W&N Griffin. Dat kan makkelijk 40 graden of hoger weerstaan. Ik heb van W&N daarover een schriftelijke beverstiging ontvangen. En alkyd verf droogt vrij snel (4 tot 24 uur).
Het wordt vast heel mooi en leuk.
Succes er mee.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”