If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

craquelé en/of gebroken ondergrond

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Lidewij

craquelé en/of gebroken ondergrond

Berichtdoor Lidewij » Ma Jan 15, 2018 2:26 pm

Ik zou graag ondergrond willen maken met een grove gebroken textuur, zoals je in de natuur wel eens ziet bij klei, dat het gaat breken en scheuren, een soort craquele effect, maar dan veel grover. Weet iemand hoe je dit kan maken? welke materialen ik nodig heb.
Ik heb al eens een pot met crackling paste geprobeerd, maar dit is echt schandalig duur, zeker als je grotere schilderijen wilt maken. Heeft iemand een idee hoe dat zou moeten? ik heb al eens een opmerking ergens op dit forum gevonden over klei met gips erover. Graag zou ik dan willen weten hoe ik de klei hechtend op de ondergrond maak. Alle tips zijn welkom!
Bijlagen
craquele.jpg
craquele.jpg (11.72 KiB) 604 keer bekeken

Piet Br

Re: craquelé en/of gebroken ondergrond

Berichtdoor Piet Br » Di Sep 18, 2018 10:42 am

Ik heb eens geëxpirenteerd met stuksjes/snippers doek die gedrenkt zijn in in moderne houtlijm.
Bijvoorbeeld: Henkel / Pattex Profix 100 / polyvinylacetaat dispersie). PVAclijm (polyvinylacetaatlijm), ook wel witte houtlijm of schoollijm genoemd, is een vaak witte, dik pastavormige, thermoplastische synthetische lijm die wordt gebruikt voor het verlijmen van houtconstructies. De bekende witte houtlijm is een dispersie van polyvinylacetaat in water. De lijmverbinding komt tot stand door verdamping (of absorptie) van het water
Aangezien deze lijm na het drogen transparant is kun je er desgewenst pigmenten door wrijven. Als drager zou ik kiezen voor paneel. Immers deze houtlijm droogt keihard op en op een doek zal dat problemen kunnen geven. Het paneel eerst voorzien van een donkere imprimatura. dan de in lijk gedrenkte snippers mooi verdelen. Daarna kun je lekker gaan schilderen.

Het is maar brainstormen hoor ... alle tips waren immers welkom.

Succes er mee.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”