If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Kneedgum

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Henry

Kneedgum

Berichtdoor Henry » Do Dec 29, 2016 6:05 pm

Goedemiddag,

Wat is het verschil tussen kneedgum en klassieke gum?
Wanneer gebruik je Kneedgum en wanneer de andere?
En hoe gebruikt je kneedgum, en hoe bewaar je het?
Misschien stomme vragen, maar als ik het niet weet?
Alvast bedankt.
Henry.

desiree

Re: Kneedgum

Berichtdoor desiree » Do Dec 29, 2016 8:10 pm

Hoi Henry,

Om te beginnen..............domme vragen bestaan niet!!! ;)

Ik zal proberen je vraag te beantwoorden en ik hoop dat anderen mij aanvullen.
Ikzelf gebruik kneedgum om houtskool, pastel en grafiet mee te "deppen" en daarmee
de lijnen en kleurvlakken lichter/zachter te maken of te vervagen.
En glimlichtjes lukken ook heel mooi met kneedgum.
Als ik grafietpotlood ècht weg wil gummen/ uit wil gummen gebruik ik een gewone gum.

Om kneedgum te gebruiken kneed ik het voor die tijd goed door en na gebruik ook weer kneden.
Dan doe je er volgens mij het langst mee.
Wel gebruik ik voor elk tekenmateriaal een andere kneedgum.

Ik berg het op in een (afgesloten plastic) doosje, en al het vol/te hard/ te droog is
neem ik een nieuwe, maar dat klinkt dramatischer dan het is.

Het gaat best lang mee, maar wel goed doorkneden steeds!!

Hopelijk hebben andere forumleden nog meer tips.
een fijne dag
groetjes
désirée.

Henry

Berichtdoor Henry » Vr Dec 30, 2016 1:12 am

Hoi Désirée,

Bedankt voor je reactie. Dus kneedgum is niet om weg te gummen? Weer wat geleerd, bedankt!
Ik zal je tips-adviezen volgen, en opbergen in een (afgesloten plastic) doosje.
Heel erg bedankt!

Ik ga vanaf januari een cursus volgen,in Amstelveen, portret tekenen. Ik vind het boeiend.
Goede jaarwisseling!

En op z'n Frans, bonne année! Als je vragen hebt over de Franse taal? Ik ben Fransman!
Groetjes!
Henry.

Melissa

Berichtdoor Melissa » Vr Dec 30, 2016 1:15 am

Hallo Henry,

Ik gebruik, net als Desiree zegt, kneedgum bij houtskooltekeningen. Ik gebruik daar eigenlijk geen klassieke gum bij, hooguit gumpotlood, maar dat komt doordat ik vooral vachten teken en een grote platte gum dan te grof is. Het fijne van kneedgum is, vind ik persoonlijk, dat je het papier minder snel beschadigd doordat je vooral dept in plaats van wrijft met de kneedgum. De kneedgum vind ik "papiervriendelijker". En ook als je met de kneedgum over het papier grof weggumt, is het zachter voor het papier. Verder kun je er allerlei modellen van maken. Zo maak ik er vaak kleine dunne puntjes aan, om witte streepjes in het houtskool te maken voor de vacht. Als het houtskool nog niet te dik op het papier zit, krijg je spierwitte streepjes met kneedgum. Ik gum wel van tevoren mijn potloodraster uit met de klassieke gum.

Gewoon van alles uitproberen, dan merk je vanzelf wat jij het fijnst vind werken.

Groetjes,

Melissa

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Vr Dec 30, 2016 9:29 am

Ik gebruik het liefst een gewone gum of een potloodgum.
Het nadeel wat ik bij kneedgum ervaar is dat het een vettig laagje achter laat en dat je dat ziet als je er weer met potlood overheen gaat.

Henry

Berichtdoor Henry » Vr Dec 30, 2016 10:02 am

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reactie weer, en de slotzin van Melissa ga ik inlijsten!

Gewoon van alles uitproberen, dan merk je vanzelf wat jij het fijnst vind werken.
Fijne dag allemaal!
Henry.

Melissa

Berichtdoor Melissa » Wo Jan 04, 2017 4:24 pm

Henry schreef: (...) en de slotzin van Melissa ga ik inlijsten!

:lol: :lol: :lol:

Martin

Berichtdoor Martin » Za Jan 07, 2017 7:52 pm

Ik sluit mij aan bij Melissa. Ik gebruik zelf kneedgum voor het uitwissel van mijn potloodlijnen op Aquarelpapier. Omdat ik ook net als Melissa het gevoel heb dat kneedgum meer het grafiet oppakt in plaats van het papier te verslijten. Voor mijn normale tekeningen en schetsen gebruik ik meestal een gewone gum. Ik heb een soort vulpotlood met daarin een gum, erg handig want als deze te vies wordt snij ik gewoon het puntje er af en kan ik weer met een scherpe en schone gum gummen. Voor de rest gebruik ik alleen heel af en toe een kneedgum als ik een heel dun lijntje moet gummen, kneedgum kan je een beetje vormen zodat je preciezer te werk kan gaan. Ik bewaar mijn kneedgum in het doosje waarin hij zat toen ik hem kocht.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”