If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Kan op gewone stof (katoen) geschilderd worden?

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Homa

Kan op gewone stof (katoen) geschilderd worden?

Berichtdoor Homa » Do Apr 21, 2016 9:24 pm

Hallo allemaal,

Ik was een tijdje verdwenen en nu ben ik hier weer met een belangrijke vraag :mrgreen:

Kan op stof geschilderd worden? gewone katoen stof, met gewone acrylverf of olieverf ook, en hoe duurzaam is dat eigenlijk?
Zijn hier mensen met ervaring hiermee? Ik wil paar mislukte schilderijen van vroeger gaan hergebruiken maar dan wil ik liever het houten lijst opnieuw bekleden met katoen stof en erover schilderen? Een normale doek is ook uiteindelijk gewone katoen, toch?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.......

richard

Re: Kan op gewone stof (katoen) geschilderd worden?

Berichtdoor richard » Wo Jun 01, 2016 5:54 am

Doek is van katoen, linnen of soms ook synthetisch materiaal. Als je het eerst bestrijkt met Gesso, een soort primer voor schilderijen, kun je er gewoon op schilderen. Misschien dat het doek gaat lubberen, daarom is het voor schilderijen opgespannen in een frame. Dat zou je voor een te bekleden lijst anders kunnen oplossen, vastlijmen of iets dergelijks.

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Vr Jul 08, 2016 1:06 pm

Ja, je kunt allerlei soorten textiel gebruiken om op te schilderen. Maar het materiaal moet wel worden voorbereid en opgespannen.
Denk je aan opspannen op een spiraam, dan dient er een textiel gekozen te worden dat sterk en stabiel genoeg is. Al vlug kom je dan uit op linnen.
Maar je kunt textiel natuuurlijk ook opspannen op een plaatmateriaal. Tegenwoordig is er keuze genoeg. Plaatmateriaal dat niet zuigend is of zelfs stoffen afgeeft als het "nat" wordt heeft de voorkeur. Zelf werk ik graag met triplex dat aan beide zijden voorzien is van een alkydverflaag. Kies voor grotere afmetingen (80 à 100cm) voor ten minste 12mm.
Maar nu komt pas de echte klus ....
1) wassen van het textiel om de après (aardappelmeelpapje) te verwijderen. Daarna strijken.
2) aanmaken van een lijmgrond. Huiden of beenderlijm 24h weken in water. Daarna opwarmen tot 60 à 70 graden.
3) Opspannen van het doek, kruislings, vastnieten aan de achterzijde. Insmeren met lijmgrond. Plooien uitspannen.
4) 2e laag lijmgrond.
5) Hierop kun je dan een moderne gesso aanbrengen, enkele lagen Talens 1001. Maar, je kunt ook kiezen voor een krijtgrond.
6) Krijtgrond = lijmgrond met hierin opgelost dubbelgewassen gipskrijt en het pigment lithophone wit. Ook weer bij 60 à 70 graden. Enkele lagen opbrengen. Snel werken! 12h tussentijd. Desgewenst tussentijds schuren.
7) Afwerken met een sluitlaag, anders zuigt de ondergrond te veel (olie uit je olieverf / water uit de acrylverf). Sluitlaag = lijmgrond, eventueel op kleur gebracht door pigment (liefst aardkleuren zoals groene aarde of oker). Wrijf een hoeveelheid pigment in een warme lijmoplossing. Vermeng dat dan met een grotere hoeveelheid lijmgrond (60 à 70 grd) en breng het snel op. Je hebt dan de laatste laag als sluitlaag met kleur (imprimatura).

Ik vermoed, als je dit allemaal leest, je snel je doek koopt bij de gerenommeerde vakhandel.

Niet iedereen is zo zot als ik om dit allemaal ambachtelijk zelf te willen doen.

PS: nu komt de hamvraag. Waarom schilderen we op een doek/canvas. Draagt de textuur van het doek bij to het schilderij dat we willen maken? Zo ja, hoe grof moet/mag het zijn. Jutte, katoen, canvas, linnen, kaadoek ... weefmethode .... Of willen we juist een zo glas mogelijk oppervlak. De oude meesters zouden reuze blij zijn geweest met ons huidige aanbod aan plaatmateriaal! Eikenhout ging werken/barsten/scheuren en was veel te zwaar. Men wilde de doeken kunnen wisselen en oprollen. Ze zijn noodgedwongen overgegaan op canvas.

Je kunt natuurlijk ook eerder beschreven plaatmateriaal direct voorzien van een gesso ... wel tussentijds opschuren en eventueel werken met een geschikte hechtprimer (wijsanol).
Alles is dan mooi glad en direct te gebruiken.

Succes er mee
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

richard

Berichtdoor richard » Di Dec 06, 2016 7:46 pm

Piet Br schreef:.... De oude meesters zouden reuze blij zijn geweest met ons huidige aanbod aan plaatmateriaal!
Mijn docent zei ooit dat als Rembrandt MDF had gekend de Nachtwacht op MDF was geschilderd.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Dec 10, 2016 11:41 pm

Je kan idd. op gewone stof schilderen. Je zal de stof katoen,jute o.i.d. eerst even in de wasmachine moeten
wassen. Dan drogen en daarna voorzien van een paar lagen Gesso. Ik gebruik altijd de Gesso van Talens.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Di Mar 14, 2017 9:22 am

Op mijn nieuwe website vindt je onder de kop ambachtelijk alle beschrijvingen en recepten voor het maken van panelen:
opspannen textiel,
lijmgrond,
krijtgrond,
sluitlaag,
imprimatura
etc.

schilderen met olieverf
door een schilder .... voor een schilder.
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”