If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Beste manier om vernis te verdunnen?

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Homa

Beste manier om vernis te verdunnen?

Berichtdoor Homa » Wo Okt 07, 2015 3:56 pm

Hallo lieve handige mensen :D

Weer een vraagje over de klus vernissen alweer...

Ik wil binnenkort paar schilderijen vernissen dit keer met mat vernis, maar ik wil het eerst heel goed vloeibaar krijgen voor het gebruik, met behulp van terpentine natuurlijk. Aleerder had ik het gedaan maar ik gebruikte maar paar 'druppeltjes' van de terpentine en goed gemengd met vernis, op advies van de speciaalwinkel verkoopster, maar ik krijg hem niet voldoende vloeibaar zo, ik zag ergens een keertje op youtube iemand de kwast eerst in terpentine 'dompelen' en dan in vernis... is dit een betere manier om verdund te vernissen? hoe doen jullie het precies ...

Oh ja, en moet ik ' mat vernis' alleen in een laag aanbrengen? kan ik dat niet in twee of lagen doen, wat zijn anders de consequenties ?... want ik ben beetje onzeker of ik met een laag gelijk alles mooi egaal glans zal kunnen krijgen.

Piet Br

Re: Beste manier om vernis te verdunnen?

Berichtdoor Piet Br » Di Jun 13, 2017 4:48 pm

Ik denk dat de vraag gaat over het vernissen van een olieverfschilderij?
De meeste vernissen zijn damar vernissen. (of Dammar ... dubbel m). Dammar is hars en het wordt opgelost in gom terpentijn. Het zou dan ook logisch zijn het verder te verdunnen met zuivere gom-terpentijn.
Maar je kunt dan net zo goed retoucheervernis nemen. Immers dat is ook dammarvernis maar in een minder sterke concentratie.

Over matte vernis kan ik je niet veel vertellen.

Ook ben ik er van overtuigd dat de tegenwoordige vernissen additieven bevatten die niet op de verpakking staan. Dus om daarmee op je mooie nieuwe schilderij te gaan experimenteren ..... niet doen! Eerst maar eens porefjes draaien en dan nog ... wat doet het vernis over een langere periode. Sommige fabrieken regeren op vragen via e-mail ...

Succes er mee. MVG Piet
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”