If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Illustraties maken met pen en inkt

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Grafietstift

Illustraties maken met pen en inkt

Berichtdoor Grafietstift » Zo Feb 23, 2014 8:19 pm

Dag!

Jaaaren geleden heb ik wel eens wat tekeningen gemaakt met een kroontjespen en oost-indische inkt.
Mijn kroontjes pen was er zo één: http://static.mediamatic.nl/f/whwn/image/850/458-567-567.jpg

Ik wil nu wat professioneler te werk gaan, en ook het juiste papier etc. gebruiken.

Wat kunnen jullie mij aanraden?
Wat voor pen, wat voor inkt (ik vermoed oost-indische) en extra belangrijk denk ik: Wat voor papier is verstandig te gebruiken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Grafietstift

Mariska

Re: Illustraties maken met pen en inkt

Berichtdoor Mariska » Zo Feb 23, 2014 8:35 pm

Een glad papier. Niet al te dun. Bristol. Iets in die geest. Geen vezelig papier, want je wilt geen vezels meetrekken met je kroontjespen. In ieder geval een papiersoort die geschikt is voor technisch tekenen.
Oost-Indische inkt is duurzaam. Watervast. En het is na eeuwen nog leesbaar, mits je zuurvrij papier gebruikt. Je hebt tegenwoordig ook stiften op O-I inkt basis. Ik heb er zelf een aantal, van Faber-Castell. De Pitt artist pen. Ik heb ze wel 'ns gebruikt in combinatie met acrylverf. Je hebt ze met een heel dunne punt, tot en met penseel-achtige punten. Worden veelal verkocht voor Manga tekenen.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Grafietstift

Berichtdoor Grafietstift » Zo Feb 23, 2014 9:24 pm

En welke pen zou je me aan kunnen raden als ik niet met stiften zou werken?

Mariska

Berichtdoor Mariska » Zo Feb 23, 2014 9:49 pm

Met andere soorten pennen heb ik geen ervaring. Misschien een technische tekenpen? Van die dingen met navulbare inkthouders. Geen idee of je daar lekker 'los' mee kan tekenen. Ze werken iig prima langs een lineaal. Ik had vroeger een set, van Rotring (uit mijn hoofd). Verschillende diktes. Ik vond dat altijd maar knoeien als je die houders moest bijvullen.
Ik zou denk ik gewoon een kroontjespen gebruiken. Niks mis mee. Als je maar zorgt dat je werkt op niet-vezelig papier.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Grafietstift

Berichtdoor Grafietstift » Ma Feb 24, 2014 7:16 pm

Dankje! Ik zal eens wat uit gaan proberen.

lievehippie

Berichtdoor lievehippie » Di Feb 25, 2014 2:34 pm

Ik heb die mangapennen van faber-castell ook geprobeerd, maar ze zijn helaas niet erg zwart. Wel goed waterbestendig, je kunt er overheen aquarelleren (maar dat kan ook met oostindische inkt en kroontjespen). Je hebt ze wel ook in andere kleuren (Sepia) misschien is dat ook aardig om te proberen.

En rotringpennen voor het technisch tekenen heb ik ook veel gebruikt, maar lekker los tekenen.....dat is lastig, want je moet de pen wel goed vertikaal houden. Nadeel van rotrings is dat je de pen na elk gebruik erg goed moet schoonspoelen; vooral de zeer dunnen punten raken erg snel verstopt als er nog inkt in zit (heel frustrerend....). Ik weet eigenlijk niet eens of die pennen of de vullingen ervoor nog wel verkrijgbaar zijn?

En papier: wat Mariska zegt: stevig papier, hoe gladder hoe beter, bijna. Ik heb zelf papier wat te glad is om lekker op te kleuren met potlood, maar voor pentekenen is het ideaal. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het is een blok papier voor technisch tekenen van Schoellershammer.

Miss Dangveerous

Berichtdoor Miss Dangveerous » Vr Mar 14, 2014 8:05 pm

Hallo

Ik heb een beetje ervaring met verschillende pennen.
Technische tekenpennen zijn inderdaad mooi voor hele dunne lijnen maar raken snel verstopt, ook is de prijs niet echt leuk van deze pennen en is het misschien handig om te blijven bij Kroontjespennen.
Kroontjespennen van een goed merk gaan langer mee, de pennen van brasser zijn fijn om mee te werken en worden veel gebruikt om mee te tekenen. G-pen is ook een kroontjespen en past op de meeste houders, deze pennen werken wat minder krasserig.
Je kan deze pennen krijgen bij Harolds en Marin brinkhuis.

Papier?
Canson Arches, de fine kiezen, echt ideaal om op te werken! wel een beetje een duurder papier maar je hoeft niet bang te zijn als je wilt gaan werken met nattere technieken dat je papier gaat bobbelen omdat dit een hele gladde aqaurelblok is.
Ik zal je kwa papier willen aanraden om inderdaad op dikkere papier soorten te werken, gladde aquarel papieren zijn heel geschikt voor kroontjes pennen.

Brush pennon
Ook een alternatief voor illustratoren, Faber Castell Pitt Artist Pen is een hele fijne pen om mee te werken en is inderdaad op Oost-Indische inkt basis. Je hebt ook een pen van Pentel die hele mooie diep zwarte kleuren geeft Pentel Pocket Brush en deze pen heeft een hele fijne en gevoelige punt, als de inkt goed droog is is deze watervast.

Penseel en inkt
Marterharen penselen met de nummers 2 en 7 worden door prof comic artists gebruikt om hun illustraties te maken. Je krijgt mooie strakke uitziende tekeningen als je penseel goed onder controle hebt. Dat is de moeilijkheid van met penselen tekenen, maar je kan er de meest effecten mee krijgen.

Kijk maar eens op YouTube naar Tim Virgil, Joe Mad, Joe Lee
En zoek ook eens inking technics op dan kom je al een stukje verder denk ik.

RobertOW

Berichtdoor RobertOW » Vr Jun 06, 2014 6:04 pm

Je zou eens kunnen kijken naar de Art Pen van Rotring.
Ik heb er zelf al jaren een en die bevalt goed. Ik geloof dat er tegenwoordig zelfs meerdere soorten zijn. Maar ook hiervoor geldt dat je hem moet schoonhouden.

philco

Berichtdoor philco » Zo Mar 13, 2016 11:59 am

Hallo,

Leuk artikel is dit.
Heb niet zo veel ervaring met kroontjespennen,
Maar ik vraag me af welk soort kroontjes ik moet aanschaffen om met oostindische inkt een soort breekbare, geen te strakke lijnen te tekenen?
Hangt dit van mijn 'handvat' af of zijn bepaalde kroontjes toch wel doeltrefffender?
Hartelijk dank
Philip

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”