If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

dry brush techniek

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

tessa

dry brush techniek

Berichtdoor tessa » Za Feb 02, 2013 1:29 pm

Wie heeft ervaring met de dry brush techniek? Welke penselen zijn het beste en welke verf? En welk papier is goed: glad of wat ruwer?
Ik heb deze techniek op U-tube gezien en wil hem graag gaan proberen.
Alvast bedankt voor jullie reacties. :help:

Little Dragon

Re: dry brush techniek

Berichtdoor Little Dragon » Za Feb 02, 2013 1:48 pm

Ik waarschuw je alvast: het is niet gemakkelijk. Wat ik gebruik, is wat grover papier (Canson c'a grain), zwarte olieverf oliverfkwasten Meestal een puntig kwastje, een palet een doekje en een kneedgum. Olieverf gebruik je maar heel weinig voor je tekening. Je doet wat op de kwast en dan wrijf je op het palet alles er weer bijna af, totdat de kwast bijna droog is "dry brush" en daar teken je heel dun mee. Met de kneedgum, kun je fouten corrigeren of highlighten. Succes.
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

tessa

Berichtdoor tessa » Zo Feb 03, 2013 12:36 pm

Bedankt voor je reactie,
ik ga er morgen direct mee aan de slag.

Boin

Berichtdoor Boin » Wo Feb 20, 2013 3:12 pm

Ik stel mijn vraag ook maar even hier. Ben vandaag namelijk voor het eerst begonnen aan een tekening/schilderij met de dry brush techniek. En nu loop ik tegen het probleem aan dat het me niet lukt om een egale huid te krijgen, maar dat deze erg vlekkerig wordt. Misschien dat iemand hier een oplossing voor weet?

tessa

Berichtdoor tessa » Vr Feb 22, 2013 7:34 pm

Datzelfde probleem heb ik ook. Ik heb al olieverf en wateroplosbare olieverf geprobeerd allebei nogal vlekkerig. Ik heb verdund met terpentine, lijnolie (of een mengsel hiervan) en bij de wateroplosbare met water, maar zonder echt succes.
Nu heb ik op u-tube iemand uit Rusland gevonden die gebruikt naaimachineolie. Heb dat nog niet geprobeerd, maar misschien is dat wat.

Eveline

Berichtdoor Eveline » Zo Jun 23, 2013 3:07 pm

bij watervermengbare olieverf gebruik je beter geen water tijdens het schilderproces, toch zeker niet bij Artisan. Daarvoor gebruik je beter de thinner die Winsor en Newton verkoopt.
Naaimachineolie zou ik niet doen, want dat gaat niet drogen.

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Za Sep 16, 2017 5:40 pm

Ik gebruik varkensharen platte rechte penselen. Liefs oude en pluizige. Juist nu is het aardig als de haren een beetje uit elkaar staan. Sepia is een aardige kleur om mee te beginnen. Maar twee kleurtje op één'penseel is ook erg leuk. Penseel steeds goed afvegen. Dan met het bijna droge penseel de dry-brush techniek toepassen op het doek. Ik moet er bij zeggen dat mijn ervaringen vooral gaan over het schilderen van de haren bij portretten.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over overig ambachtelijk”